Master i helsesykepleie
Hva lærer du?
Utdanningen gir et solid faglig fundament for folkehelsearbeid blant barn og unge. Helse og sykdom skapes på arenaer og i relasjoner der barn og unge vokser opp og lever sine liv, for eksempel i hjemmet, i barnehage, på skole, på sosiale media og på arenaer for fritidsaktiviteter. Du vil derfor lære om hvilke forhold som fremmer helse og hvilke som skaper sykdom, samt hvordan du kan arbeide helsefremmende og forebyggende på individ-, gruppe-, system- og samfunnsnivå med utgangspunkt i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Du vil lære om:
- Folkehelsearbeid, statistikk, epidemiologi og kvalitativ forskningsmetode
- Barn og unges helse og utvikling
- Kommunikasjon, relasjon og samhandling
- Ledelse, tjenesteforbedring og innovasjon
Studieprogrammet følger Forskrift om nasjonal retningslinje for helsesykepleierutdanning. Som student hos oss skal du videreutvikle en vitenskapelig og systematisk tilnærming til faget. Det innebærer blant annet evne til å skaffe deg oversikt over store mengder litteratur og informasjon, samt kritisk vurdere den med tanke på kvalitet og relevans for yrkesutførelsen. Du får trening i å sammenstille og formidle fagstoff muntlig og skriftlig på en klar og tydelig måte. Videre innebærer utdanningen trening i å løse oppgaver og problemer selvstendig og i samarbeid med andre. Utdanningen legger vekt på utvikling av evne til å håndtere vanskelige situasjoner der det ikke er gitt hva som er best å gjøre. Utdanningen omfatter 10 ukers praksis der du anvender og utvikler kunnskapsgrunnlaget for yrkesutøvelsen i møte med målgruppen og i samarbeid med andre.
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- har inngående kunnskap om folkehelse, folkehelsearbeid og bærekraftig utvikling i helsetjenesten
- har spesialisert innsikt i barn og unges fysiske- og psykososiale utvikling, helse og oppvekstmiljø
- har inngående kunnskap om mekanismer som kan forebygge sosial ulikhet i helse
- har spesialisert innsikt i metoder og strategier som fremmer helse, mestring og livskvalitet for målgruppen
- har avansert kunnskap om tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling, samt offentlig sektors samhandling med frivillige organisasjoner og lokalsamfunn
- har avansert kunnskap om organisering, ledelse, teknologi- og kvalitetsutvikling av folkehelsearbeidet i kommunene, herunder helsestasjon og skolehelsetjeneste
- har inngående kunnskap om og forståelse av vitenskapsteori og forskningsmetoder
- har inngående kunnskap om en valgt problemstilling innen helsesykepleiers fagområde (Kap. 7 i forskriften)
Ferdigheter
- kan arbeide selvstendig og kunnskapsbasert med praktisk problemløsning og prioriteringer innenfor helsestasjon og skolehelsetjeneste på individ-, samfunns- og systemnivå
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i helsesykepleierfagets historie, tradisjon, egenart og plass i et nasjonalt og globalt perspektiv
- kan reflektere kritisk i skriftlige arbeid og faglige diskusjoner
- kan bidra i kvalitetsforbedringsprosesser
- kan gjennomføre et avgrenset selvstendig vitenskapelig arbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer under veiledning (Kap. 7 i forskriften)
Generell kompetanse
- har utviklet faglig og personlig kompetanse som helsesykepleier
- har forståelse for kunnskapsbasert praksis og nødvendigheten av livslang læring
- kan formidle eget fag i møte med befolkning, samarbeidspartnere, ledere og politikere lokalt, nasjonalt og globalt
- kan argumentere og ta standpunkt i etiske dilemma ut fra sykepleiefaglige verdier og arbeider etisk forsvarlig
- ser betydningen av og kan bidra til forsknings- og fagutviklingsarbeid, nytenkning og innovasjon i folkehelsearbeidet
- kan identifisere aktuelle forskningsområder, og bidra til ny kunnskap innen sitt fagområde (Kap. 7 i forskriften)