Grunnskolelærerutdanning 5.–10. trinn

Lærerutdanning 5-årig, Trondheim

Grunnskolelærerutdanning 5.–10. trinn

Studenter gjør kjemieksperiment. Foto.

Studieretning: naturfag

Ønsker du å lede ungdom på deres reise inn i naturvitenskapens fantastiske verden? Et samspill av elementærpartikler, atomer, molekyler, celler, organer, organismer, stjerner, planeter og galakser – alt sammensatt og styrt av universets naturlover. Fristende?

Velger du å ta naturfag i grunnskolelærerstudiet så blir du læreren som blant annet må tenke på hvordan du kan gjøre fysikkens lover tiltrekkende og forståelig, hvordan du kan gjennomføre spennende kjemi under trygge forhold, og hvordan du kan øke kunnskapen om Darwins teori om artenes opprinnelse som alle har hørt om, men som det kanskje viser seg at ikke alle forstår så godt likevel. Velger du naturfag vil du også få kjenne på at ønsket om å forstå og søken etter mer kunnskap er en kilde til stor glede og mestringsfølelse - både mens du studerer og gjennom yrkesutøvelsen som naturfaglærer. Dessuten vil dette gi deg kunnskap og trygghet til å formidle viktig innsikt videre til elevene dine.

Naturfagemnene i studiet gir deg erfaring med varierte undervisningsmetoder og undervisningsarenaer. Dette inkluderer undervisning i klasserom, praktiske øvelser på laboratorium og feltarbeid på ekskursjoner til fjord, skog og fjell. Naturfagene, med sitt store spenn av mulige tema og undervisningsarenaer i biologi, kjemi, fysikk, geologi og teknologi, gjør at faget lett engasjerer både deg og medstudentene dine - og, seinere, dine fremtidige elever og kolleger.

Master i grunnskolelærer 5-10, studieretning naturfag

Velger du naturfag som masterfag vil du i fjerde og femte studieår fordype deg i flere tema i kjemi, biologi og fysikk. Blant annet får du større kjemifaglig trygghet på laboratoriet, fordypning i moderne fysikk og økt innsikt i biologisk mangfold. Du får også fordypning i et bredt spekter av fagdidaktiske tema som er nødvendige for å bli en ekspert i å lede læringsprosesser i naturfag. Disse emnene gir grunnlaget for den siste del av studiet der du skal jobbe med en selvstendig vitenskapelig undersøkelse i naturfagdidaktikk. Dette arbeidet leder fram til en skriftlig presentasjon som viser faglig- og didaktisk kompetanse, masteroppgaven.