Grunnskolelærerutdanning 5.–10. trinn

Lærerutdanning 5-årig, Trondheim

Grunnskolelærerutdanning 5.–10. trinn

Bruk av fysiske figurer i fremmedspråkundervisning. foto
Foto: Esben Krogstad Kamstrup/NTNU

Studieretning: engelsk

Engelsk har en unik stilling som verdensspråk og gir oss anledning til å delta i det globale fellesskapet. Vi trenger engelsk i utdanning, arbeidsliv og fritid og for å utvikle mellommenneskelig kommunikasjon og forståelse i en verden i stadig endring. Engelsklærerens hovedoppgave er derfor å utvikle både sin egen og elevenes språklige, kommunikative og interkulturelle kompetanse.

Etter fullført studium skal du kunne analysere og vurdere elevenes engelsk, veilede elevenes videre språklige utvikling, og kunne gjennomføre inspirerende og grundige undervisningsopplegg som integrerer språk, litteratur og samfunnsliv.

Hovedformålet er at du skal få en solid faglig og didaktisk kunnskap og kompetanse i engelsk, med spesiell vekt på flerspråklighet i engelskklasserommet.

Denne studieretningen gir deg en høy kompetanse i engelsk, bred kunnskap og kompetanse om fagdidaktiske elementer som læringsteorier, læringsstrategier og undervisningsmetoder. Du kan gjennomføre aktiviteter som støtter språkmangfoldet og elevenes språklæring i engelskklasserommet. Det er en nær kobling mellom faglige og didaktiske tema i emnene på studiet som vil bidra til å utvikle din kunnskap og kompetanse slik at du kan stimulere elevenes tilegnelse av engelsk.

Master

Når du skriver en masteroppgave i engelsk, har du mulighet til å videreutvikle dine faglige interesser og fordype deg innenfor et tema i faget som du er spesielt interessert i. Dette vil du arbeide med i et større selvstendig forskningsarbeid: masteroppgaven din i engelsk. Du vil samarbeide med dyktige fagfolk med høy kompetanse innen alle deler av engelskfaget. Masterstudiet gir deg avansert kompetanse og kunnskap innenfor forskningsmetode, språk, litteratur og engelskundervisning.