Om fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – engelsk og fremmedspråk – masterprogram – 2-årig – Trondheim
Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon - lagt ned
Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon - studieretning engelsk og fremmedspråk
Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon - studieretning engelsk og fremmedspråk
Master i engelsk- og fremmedspråksdidaktikk er studiet for deg som er lærer eller lærerstudent med undervisningsfagene engelsk, fransk eller tysk og som ønsker å fordype deg i fagdidaktikk på masternivå. Studiet er en videreføring av lærerutdanningen din i språkfag. Her får du mulighet til å fordype deg i undervisning og læring av fremmedspråk i skolen.
Om master i engelsk- og fremmedspråksdidaktikk
Studiet gir deg teoretisk innsikt som er relevant for engelsk- og fremmedspråkundervisningen i Norge. Du får trening i muntlig og skriftlig framstilling av faget og erfaring med vitenskapelig arbeid. Studiet kvalifiserer til arbeid i skole, men også i høgskole, forlag, forvaltning og administrasjon. Studiet gir også grunnlag for videre doktorgradsstudier.
Undervisning
Vi bruker varierte undervisnings- og evalueringsformer, og legger vekt på aktiv studentdeltakelse. Som student hos oss vil du få ansvar for å presentere fagstoff som utgangspunkt for faglige diskusjoner. Du bruker målspråket ditt (engelsk, fransk eller tysk) så mye som mulig i undervisningen, i obligatoriske arbeider og på eksamener.
Masterstudiet i engelsk- og fremmedspråksdidaktikk er tydelig knyttet til spørsmål som er relevante for språkundervisningen og praksisfeltet. Vi oppmuntrer studentene til å arbeide med praksisnære problemstillinger i masteroppgaven.
Det kan også være aktuelt med punktpraksis knyttet til enkelte emner. Slik kan du prøve ut ideer i praksis og dermed knytte teori og praksis sammen.
I masterprogrammet i engelsk- og fremmedspråksdidaktikk lærer du om
- fremmedspråkene som vitenskapsfag og som skolefag
- teori og forskning med relevans for fremmedspråkundervisning
- faglige og fagdidaktiske utfordringer i fremmedspråkundervisningen