Studiets oppbygning – fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – masterprogram – 2-årig – Trondheim
Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon
Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon
studyprogramme-planner-portlet
- ..loading..
- Studieplanbeskrivelse
Studieplan
Overgangsordning til Master i fagdidaktikk MDID
Overgangsordning til Master i fagdidaktikk MDID
Overgangsordningen gjelder studenter tatt opp til masterprogrammene MFAGD, LTMAGMA og LTMAGNO høsten 2019 eller tidligere. Disse studieprogrammene ble vedtatt nedlagt fra studieåret 2020/2021. Siste opptak til studiet var høsten 2019. Studenter som følger normert studieprogresjon, fullfører studiet i henhold til vedtatt studieplan for sitt kull. Nedleggelsen medfører at studenter som har hatt permisjon eller av andre grunner er forsinket i studiet, må gjøre individuelle tilpasninger i utdanningsplanen for å kunne fullføre studiet. Ta kontakt med instituttet dersom dette gjelder deg.
Nytt studieprogram master i fagdidaktikk opprettes fra høsten 2020. Studieretningen lærerprofesjon, utviklingsarbeid og veiledning videreføres ikke i ny master i fagdidaktikk. Studenter med opptak til denne studieretningen og som ikke følger normert studieprogresjon, kan ikke garanteres å få fullført studiet.
- Emner som ligger i første studieår i studieplanen fra 2019/2020, undervises siste gang 2019/2020. Siste mulighet for å ta eksamen i disse emnene er studieåret 2020/2021.
- Emner som ligger i andre studieår i studieplanen fra 2019/2020, undervises siste gang 2020/2021. Siste mulighet for å ta eksamen i emner som undervises høsten 2020, er høsten 2021.
Vi gir tilbud om veiledning på masteroppgaven til og med våren 2023.
Overgangsordning til Master i fagdidaktikk MDID
Emner som ligger i første studieår i studieplanen fra 2019/2020, ble undervist siste gang 2019/2020. Siste mulighet for å ta eksamen i disse emnene var studieåret 2020/2021.
Emner som ligger i andre studieår i studieplanen fra 2019/2020, ble undervist siste gang 2020/2021. Siste mulighet for å ta eksamen i emner som ble undervist høsten 2020, er høsten 2021.
Vi gir tilbud om veiledning på masteroppgaven for disse studieprogrammene til og med våren 2023.
Oversikt over emner som erstatter nedlagte emner
Oversikt over emner som erstatter nedlagte emner
- EDU3080 Språklæring og kommunikativ kompetanse (7,5 stp.) – erstattes av DID3301 Språklæring og språkundervisning (7,5 stp.)
- EDU3082 Dramaturgisk kompetanse i didaktisk kontekst (7,5 stp.) – emnet erstattes ikke
- EDU3083 Tekst og kultur i klasserommet (7,5 stp.) – erstattes av DID3303 Litteratur, tekst og kultur i klasserommet (7,5 stp.)
- EDU3084 Profesjonsfaglig digital kompetanse (7,5 stp.) – erstattes av DID3304 Datastøttet språklæring (7,5 stp.)
- EDU3085 (7,5 stp.) – erstattes av DID3305 Vurdering i språkundervisningen (7,5 stp.)
- EDU3087 Akademisk skriving og skriving og læring (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
- EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- EDU3122 Kvantitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- EDU3123 Vitenskapsteori, metodologi og analyse (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
Studiepoengreduksjoner mot emner fra ny master i fagdidaktikk:
- EDU3080 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3301 (7,5 stp.)
- EDU3083 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3303 (7,5 stp.)
- EDU3085 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3305 (7,5 stp.)
- EDU3121 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- EDU3122 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- EDU3123 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
- EDU3074 Kunst, språk og profesjonalitet (7,5 stp.) – erstattes av DID3101 Deltakende læring og undervisning i kunstfag (15 stp.)
- EDU3075 Å forske med kunsten (7,5 stp.) – erstattes av DID3102 Kunstfagdidaktisk forskning (15 stp.)
- EDU3076 Kunst og sosial endring (7,5 stp.) - erstattes av DID3102 Kunstfagdidaktisk forskning (15 stp.)
- EDU3078 Improvisasjon og deltakende kunst (7,5 stp.) – erstattes av DID3101 Deltakende læring og undervisning i kunstfag (15 stp.)
- EDU3082 Dramaturgisk kompetanse i didaktisk kontekst (7,5 stp.) - erstattes av DID3102 Kunstfagdidaktisk forskning (15 stp.)
- EDU3087 Akademisk skriving og skriving og læring (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
- EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- EDU3122 Kvantitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- EDU3123 Vitenskapsteori, metodologi og analyse (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
Studiepoengreduksjoner mot emner fra ny master i fagdidaktikk:
- EDU3075 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3102 (15 stp.)
- EDU3078 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3101 (15 stp.)
- EDU3121 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- EDU3122 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- EDU3123 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
- EDU3020 Læring og undervisning i naturfag (15 stp.) – erstattes av DID3503 Naturfaget i skolen (7,5 stp.) og DID3502 Utforskende undervisning i naturfag (7,5 stp.)
- EDU3021 Naturfagenes egenart (7,5 stp.) – erstattes av DID3501 Naturfagenes egenart (7,5 stp.)
- EDU3024 Faglig fordypning i naturfag: Biologisk mangfold og mennesket (7,5 stp.) – erstattes av DID3505 Biologisk mangfold og mennesket (7,5 stp.)
- EDU3025 Faglig fordypning i naturfag: Energi og klima (7,5 stp.) – erstattes av DID3504 Fysikk og kjemi i et miljøperspektiv (7,5 stp.)
- EDU3026 Faglig fordypning i naturfag: Bioteknologi (7,5 stp.) – emnet erstattes ikke
- EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- EDU3122 Kvantitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- EDU3123 Vitenskapsteori, metodologi og analyse (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
Studiepoengreduksjoner mot emner fra ny master i fagdidaktikk:
- EDU3020 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3502 (7,5 stp.) og 7,5 stp. reduksjon mot DID3503 (7,5 stp.)
- EDU3021 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3501 (7,5 stp.)
- EDU3024 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3505 (7,5 stp.)
- EDU3025 – 2,5 stp. reduksjon mot DID3504 (7,5 stp.)
- EDU3121 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- EDU3122 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- EDU3123 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
- EDU3041 Identitet og fellesskap (7,5 stp.) – erstattes av DID3705 Mangfold, identitet og fellesskap (7,5 stp.)
- EDU3042 Nøkkelbegreper for kritisk samfunnsforståelse (7,5 stp.) – emnet erstattes ikke
- EDU3044 Demokrati og medborgerskap (7,5 stp.) – erstattes av DID3702 Demokrati, medborgerskap og menneskerettighetslæring (7,5 stp.)
- EDU3051 Historiebevissthet og historiekultur (7,5 stp.) – erstattes av DID3704 Historiebevissthet, historiekultur og begrepsutvikling (7,5 stp.)
- EDU3063 Internasjonalisering og flerkultur (7,5 stp.) – erstattes av DID3701 Global bevissthet og utdanning for bærekraftig utvikling (7,5 stp.)
- EDU3084 Profesjonsfaglig digital kompetanse (7,5 stp.) – erstattes av DID3703 Utforskende undervisning og samfunnskritisk tenkning (7,5 stp.)
- EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- EDU3122 Kvantitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- EDU3123 Vitenskapsteori, metodologi og analyse (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
Studiepoengreduksjoner mot emner fra ny master i fagdidaktikk:
- EDU3041 – 4 stp. reduksjon mot DID3705 (7,5 stp.)
- EDU3042 – 3,5 stp. reduksjon mot DID3704 (7,5 stp.)
- EDU3044 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3702 (7,5 stp.)
- EDU3051 – 4 stp. reduksjon mot DID3704 (7,5 stp.)
- EDU3063 – 4 stp. reduksjon mot DID3701 (7,5 stp.) og 3,5 stp. reduksjon mot DID3705 (7,5 stp.)
- EDU3084 – 4 stp. reduksjon mot DID3703 (7,5 stp.)
- EDU3121 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- EDU3122 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- EDU3123 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
- EDU3216 Dokumentasjon av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk arbeid (15 stp.) – erstattes av DID3202 Yrkesdidaktikk og pedagogikk – praksis og refleksjon (15 stp.)
- EDU3218 Yrkesdidaktisk arbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv (15 stp.) – erstattes av DID3201 Yrkesdidaktisk fordypning i et organisasjons- og samfunnsperspektiv (15 stp.)
- EDU3219 Yrkesdidaktisk forskning og teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3203 Teori og design (7,5 studiepoeng)
- EDU3087 Akademisk skriving og skriving og læring (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
- EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- EDU3122 Kvantitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- EDU3123 Vitenskapsteori, metodologi og analyse (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
Studiepoengreduksjoner mot emner fra ny master i fagdidaktikk:
- EDU3216 – 3 stp. reduksjon mot DID3202 (15 stp.)
- EDU3218 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3201 (15 stp.)
- EDU3219 – 3 stp. reduksjon mot DID3203 (7,5 stp.)
- EDU3087 – 5 stp. reduksjon mot DID3002 (15 stp.)
- EDU3121 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- EDU3122 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- EDU3123 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
- LPY3002 Allmenn didaktikk og veiledning (7,5 stp.) – emnet erstattes ikke.
- LPY3003 Læring og sosialisering (7,5 stp.) – emnet erstattes ikke.
- EDU3087 Akademisk skriving og skriving og læring (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
- LPY3005 Prosjektdesign (7,5 stp.) – erstattes av DID3203 Teori og design (7,5 stp.)
- LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
- EDU3218 Yrkesdidaktisk arbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv (15 stp.) – erstattes av DID3201 Yrkesdidaktisk fordypning i et organisasjons- og samfunnsperspektiv (15 stp.)
- EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- EDU3122 Kvantitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
- EDU3123 Vitenskapsteori, metodologi og analyse (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
Studiepoengreduksjoner mot emner fra ny master i fagdidaktikk:
- EDU3087 – 5 stp. reduksjon mot DID3002 (15 stp.)
- EDU3218 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3201 (15 stp.)
- LPY3006 – 2 stp. reduksjon mot DID3002 (15 stp.)
- EDU3121 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- EDU3122 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
- EDU3123 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
Oversikt over emner som erstatter nedlagte emner:
- LMN54005 Historiske og teoretiske innfallsvinkler til norskfaget (5-10) 15 stp.: Kan erstattes gjennom enten: DID3601 Språk og språkdidaktikk (15 stp.) eller DID3602 Litteratur og litteraturdidaktikk (15 stp.) -avhengig av hvilke emner studenten har fra før
- LMN54006 Skriving, lesing og literacy (5-10) 15 stp.: Erstattes delvis av DID3603 Norskfaglig skriving og lesing (7,5 stp.)
- LMN54007: Språklige, litterære og kulturelle praksiser (5-10) 15 stp.: Kan erstattes gjennom enten: DID3601 Språk og språkdidaktikk (15 stp.) eller DID3602 Litteratur og litteraturdidaktikk (15 stp.) -avhengig av hvilke emner studenten har fra før
- LMN54008 Estetikk, medier og modaliteter i norskfaget (5-10) 15 stp. : Erstattes ikke
- LMN55004 Vitenskapsteori og metode, norskdidaktikk (5-10) 15 stp.: Erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
Oversikt over studiepoengsreduksjoner:
- LMN54005 (15 stp.) overlapper 2,5 stp. med DID3602 (15 stp.) og 5 stp. med DID3601 (15 stp.)
- LMN54006 (15 stp.) overlapper 7,5 stp. med DID3603 (7,5 stp.)
- LMN54007 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3601 (15 stp.) og 5 stp. med DID3602 (15 stp.)
- LMN54008 (15 stp.) overlapper 7,5 stp. med DID3602 (15 stp.)
- LMN55004 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3001 (15 stp.)
Oversikt over emner som kan erstatte nedlagte emner:
- LMN14005 Historiske og teoretiske innfallsvinkler til norskfaget (1-7) 15 stp.: Kan erstattes gjennom enten: DID3601 Språk og språkdidaktikk (15 stp.) eller DID3602 Litteratur og litteraturdidaktikk (15 stp.) – avhengig av hvilke emner studenten har fra før.
- LMN14006 Skriving, lesing og literacy (1-7) 15 stp.: Erstattes delvis av DID3603 Norskfaglig skriving og lesing (7,5 stp.)
- LMN14007 Språklige, litterære og kulturelle praksiser (1-7) 15 stp.: Kan erstattes gjennom enten: DID3601 Språk og språkdidaktikk (15 stp.) eller DID3602 Litteratur og litteraturdidaktikk (15 stp.)-avhengig av hvilke emner studenten har fra før.
- LMN14009 Kreativitet og estetikk i norskfaget (1-7) 15 stp.: Erstattes ikke
- LMN15004 Vitenskapsteori og metode, norskdidaktikk (1-7) 15stp.: Erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
Oversikt over studiepoengsreduksjoner:
- LMN14005 (15 stp.) overlapper 5 stp. med DID3601 (15 stp.) og 2,5 stp. med DID3602 (15 stp.)
- LMN14006 (15 stp.) overlapper 7,5 stp. med DID3603 (7,5 stp.)
- LMN14007 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3601 (15 stp.) og 5 stp. med DID3602 (15 stp.)
- LMN14009 (15stp.) overlapper 7,5 stp. med DID3602 (15 stp.)
- LMN15005 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3001(15 stp.)
Oversikt over emner som erstatter nedlagte emner Studieår: 2020/2021
- LMM14001 Perspektiver på tallbegrepet (1-7) (15 stp.): Erstattes av DID3402 Historiske og filosofiske perspektiv på skolematematikk (15 stp.).
- LMM14002 Læring og undervisning av matematikk (1-7) (15 stp.): Erstattes av DID3401 Læring og undervisning av matematikk (15 stp.).
- LMM14005 Aktuelle temaer knyttet til matematikkundervisning (1-7) (15 stp.): Erstattes ikke.
- LMM14009 Kreativitet, multimodalitet og estetikk i matematikkopplæringa (1-7) (15 stp.): Erstattes ikke.
- LMM15005 Vitenskapsteori og metode, matematikkdidaktikk (5-10) (15 stp.): Erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.).
Oversikt over studiepoengsreduksjoner:
- LMM14001 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3402 (15 stp.)
- LMM14002 (15 stp.) overlapper 15 stp. med DID3401 (15 stp.)
- LMM14005 (15 stp.) overlapper 5 stp. med DID3403 (7,5 stp.)
- LMM15005 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3001 (15 stp.)
Oversikt over emner som erstatter nedlagte emner:
- LMM54001 Læring og undervisning av matematikk (5-10) (15 stp.): Erstattes av DID3401 Læring og undervisning av matematikk (15 stp.)
- LMM54002 Historiske og filosofiske aspekter ved matematikkfaget (5-10) (15 stp.): erstattes av DID3402 Historiske og filosofiske perspektiv på skolematematikk (15 stp.).
- LMM54004 Matematisk modellering og IKT (5-10) (15 stp.): Erstattes ikke.
- LMM54005 Aktuelle temaer knyttet til matematikkundervisning (5-10) (15 stp.): Erstattes ikke.
- LMM55005 Vitenskapsteori og metode, matematikkdidaktikk (5-10) 15 stp.: Erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.).
Oversikt over studiepoengsreduksjoner:
- LMM54001 (15 stp.) overlapper 15 stp. med DID3401 (15 stp.)
- LMM54002 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3402 (15 stp.)
- LMM54004 (15 stp.) overlapper 2,5 stp. med DID3403 (7,5 stp.)
- LMM54005 (15 stp.) overlapper 5 stp. med DID3403 (7,5 stp.)
- LMM55005 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3001 (15 stp.)
Skrive masteroppgave ved Institutt for lærerutdanning
Skrive masteroppgave ved Institutt for lærerutdanning
Her finner du viktig informasjon knyttet til arbeidet ditt med masteroppgaven, samt rammer og retningslinjer for veiledning og levering av masteroppgaven. Vi forventer at du setter deg inn i informasjonen snarest mulig og i god tid før du skal levere masteroppgaven din.
Tidligere masteroppgaver
Tidligere masteroppgaver
I NTNU Open kan du finne noen av masteroppgavene som tidligere studenter på fag og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon har skrevet.
Skrive masteroppgave ved Institutt for lærerutdanning
Som masterstudent ved Institutt for lærerutdanning kan du søke om lesesalsplass på campus Kalvskinnet.
Søknadsfrister:
NB: Du må søke på nytt hvert semester.
- Høstsemesteret: 25.august
- Vårsemesteret: 25. januar i vårsemesteret.
Som masterstudent skal du undertegne en masteravtale så snart du har fått tildelt veileder for masteroppgaven. Masteravtalen skal signeres digitalt i Sharepoint.
Avtalen er en retningsgivende samarbeidsavtale mellom deg som student og instituttet og omhandler både dine rettigheter og dine plikter som masterstudent. Avtalen må fylles ut i sin helhet. Avtalevilkårene står i masteravtalen, og det anbefales at både masterstudent og veileder går gjennom avtalevilkårene sammen.
For teknisk hjelp med masteravtalen kontakt digitaleksamen@sa.ntnu.no.
Samarbeidsavtale ved samskriving:
Skal du skrive og levere masteroppgave i samarbeid med annen medstudent, må dere begge signere og levere en samarbeidsavtale, i tillegg til masteravtalen. Merk at hver student leverer hver sin masteravtale, men dere skal kun levere en signert samarbeidsavtale. Samarbeidsavtalen skal bidra til å sikre et godt samarbeid mellom dere studentene, samt gjøre partene oppmerksomme på deres plikter og rettigheter ved samskriving. Veileder(ene) skal også signere den samme samarbeidsavtalen.
Ferdigutfylt avtale sendes til postmottak@ntnu.no.
Veiledning inngår som en del av masterstudiet. Du må møte til veiledning minst én gang. Veiledning utover dette er et tilbud til deg. Det er ditt eget ansvar å avtale veiledningstid.
Tildeling av veileder skjer i fagseksjonen ved inngangen til 2. studieår i masterløpet.
Som masterstudent har du krav på en samlet veiledning i arbeidet med masteroppgaven på ca 50 timeverk for oppgaver på 45 studiepoeng. Disse timene omfatter alt lese- og responsarbeid for veileder, noe som er normert til ca 3 arbeidstimer per 1 times kontakt- eller veiledningstid. Kontakt-eller veiledningstid er den tiden veileder bruker på kontakt med deg som masterstudent, både i form av møter/samtaler og e-postkorrespondanse.
Hvis du skriver en oppgave på 45 studiepoeng, har du krav på ca. 16 timer kontakttid. Kontakttiden gjelder for perioden fra du fikk tildelt veileder til ordinær innleveringsfrist for masteroppgaver for studenter på ditt kull. Du kan ikke forskyve denne til et senere semester uten avtale med veileder og institutt.
Du må i så fall avklare eventuelle behov for videre veiledning ved søknad om utvidet tid med veileder i god tid. Det er ikke gitt at veileder vil ha anledning til å følge deg opp dersom du ikke fullfører innen den ordinære innleveringsfristen.
Dersom du har overskredet normert studietid, og du ikke har fått godkjent avtale om permisjon eller deltidsstudier, har du ikke lenger krav på veiledning.
Bytte veileder
I sjeldne tilfeller fungerer ikke samarbeidet mellom veileder og masterstudent. Dersom du opplever at det er vanskelig å samarbeide med din veileder, kan du be om å få bytte veileder. Ta kontakt med studieveileder på studier@ilu.ntnu.no.
Instituttet vil vurdere hvor mye av kontakttiden din som ble benyttet med opprinnelig veileder og hvor mange veiledningstimer som skal overføres til din nye veileder. Du har krav på å bli informert om hvor mye kontakttid som gjenstår når din nye veileder overtar.
Alle masteroppgaver arkiveres digitalt av Universitetsbiblioteket. Tidligere masteroppgaver i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon er tilgjengelige i NTNU Open.
Skrive og levere masteroppgave
Skrive og levere masteroppgave
Det er ditt ansvar å informere veileder om at du planlegger å levere oppgaven din i god tid før innleveringsfristen. Veilederen din skal godkjenne at du leverer. Dersom veileder anbefaler at du utsetter innlevering, bør du tenke deg godt om før du eventuelt velger å levere likevel.
Vær oppmerksom på at du ikke kan levere en bestått oppgave på nytt for å forbedre karakteren: karakteren du oppnår på masteroppgaven er derfor endelig.
Ved stryk gjelder egne regler for ny levering (se nedenfor).
Mal for masteroppgaven og generell informasjon om å skrive og levere masteroppgave finner du her:
Mange er vant med å bruke Times New Roman, 12 punkt, 1,5 i linjeavstand i oppgavene sine, noe som også har vært NTNUs standard i mange år. Som følge av at masteroppgaver nå publiseres elektronisk er det ønskelig å gjøre lesbarheten på skjerm best mulig. Derfor er ny standard ved NTNU:
- skrifttype Verdana
- 10 punkt
- 1,15 linjeavstand blitt ny standard
Om ikke annet er oppgitt i fagseksjonen er det valgfritt å benytte malen.
Omfang for master i fagdidaktikk (MDID)
Forside, forord, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste, tabeller og vedlegg er ikke inkludert i omfanget av antall ord, og kommer i tillegg.
Omfang på oppgaven skal være 25 000–35 000 ord. Ved samskriving, 35 000–45 000 ord.
DID3911 Masteroppgave i kunstfagdidaktikk med kreativ praksis: Omfang på oppgaven skal være 15.000–20.000 ord.
Omfang for master i arkiv og dokumentasjonsforvaltning
Informasjon kommer.
Omfang for utgående toårige masterprogram (LTMAGMA1, LTMAGMA5, MFAGD, LTMAGNO1 og LTMAGNO5)
Om ikke annet er oppgitt i fagseksjonen er det valgfritt å benytte ny mal. Dersom dere benytter dere av den må dere konvertere antall sider deretter. I tabellen under er det oppgitt hva omfanget for den enkelte studieretning utgjør i antall sider etter ny og gammel standard.
Studieretning | Times N. R. / 12 pkt / 1,5 | Verdana / 10 pkt / 1,15 |
---|---|---|
Samfunnsfagdidaktikk EDU3900 |
70–90 sider | 50–64 sider |
Naturfagdidaktikk EDU3910 |
70–90 sider | 50–64 sider |
Yrkesdidaktikk EDDU3920 |
70–90 sider | 50–64 sider |
Kunstfagdidaktikk EDU3971 |
80–100 sider | 57–71 sider |
Engelsk og moderne fremmedspråk EDU3980 |
80–100 sider | 57–71 sider |
Lærerprofesjon, utviklingsarbeid og veiledning LPY 3910 |
80–100 sider | 57–71 sider |
Norskdidaktikk LMN15006, LMN55006 |
70–90 sider | 50–64 sider |
Matematikkdidaktikk LMM15004, LMM55004 |
|
20 000–25 000 ord 30 000–35 000 ord (gruppe) F.o.m. første kapittel t.o.m. siste kapittel |
Du starter på arbeidet med masteroppgaven i tredje semester, og leverer masteroppgaven om våren i fjerde semester.
Innleveringsdato for masteroppgaven: 25. mai. Eller nærmeste påfølgende hverdag dersom 25. mai er helg- eller helligdag.
Ved forsinkelse i studieløpet kan masteroppgaven leveres i høstsemesteret, med innleveringsfrist 25. november.
1 Ferdigstilling
Før oppgaven leveres skal den ferdigstilles: her sjekkes formatering og du henter ut forside og omslag.
NB: Instituttet skal ikke ha trykt versjon av masteroppgaven og betaler derfor ikke for trykking. Du kan på egen regning bestille trykt versjon når du ferdigstiller oppgaven.
2 Digital levering
Oppgaven leveres i Inspera Assessment.
Merk at både ferdigstillelsen og innleveringen i Inspera kan ta litt tid, så sett av minst et par timer til dette før innleveringsfristen.
Ved innlevering skal du blant annet legge inn tittel på oppgaven (både på norsk og engelsk) og sammendrag, i tillegg til å ta stilling til publisering og grad av offentliggjøring. NTNU ønsker mest mulig offentliggjøring og har plikt til å oppbevare alle innleverte oppgaver digitalt.
Oppgavene som leveres digitalt vil sjekkes for plagiat.
Utsatt innlevering
I noen tilfeller kan det være behov for mer tid. Du har mulighet til å utsette innlevering til høstsemesteret, med ny frist for innlevering 25. november.
Ved behov for utsettelse må du avklare dette med veileder, og gi beskjed til instituttet ved å sende inn skjema: Melding om utsatt innlevering. Dette må du gjøre innen 1. mai.
Vi gjør oppmerksom på at du ikke har krav på veiledning utover normert tid. Les mer under fanen veiledning.
Hvis du skal utsette innleveringen, må du trekke deg fra vurdering senest 14 dager før innleveringsfrist for at det ikke skal telle som et forsøk. Dette gjør du i Studentweb. Minner om at det kun er to eksamensforsøk for masteroppgave.
Utsatt levering av masteroppgaven
Uforutsette ting kan føre til at du ikke klarer å levere masteroppgaven på normert tid.
Du kan da trekke deg fra eksamen i din studentweb, og melde deg opp til levering i neste semester.
Send beskjed til veileder og eksamensadministrasjonen på eksamen@ilu.ntnu.no om at du har utsatt leveringen. Du har ikke rett på flere veiledningstimer.
OBS! Husk å trekke deg før trekkfristen, to uker før leveringsdato.
Utsettelse på levering av masteroppgaven
Ved akutt sykdom rett før levering, kan du søke om å få en utsettelse på inntil 2 uker.
Av personvernhensyn må dokumentasjon (legeattest) leveres på papir.
Send selve søknaden per e-post: Søknaden adresseres til Eksamensadministrasjonen ILU per e-post: eksamen@ilu.ntnu.no
Lever eller send dokumentasjonen i papirformat: Dokumentasjonen må enten leveres i postkassa i Akrinn eller sendes per brevpost.
Slik leverer du i postkassa: Dokumentasjonen legges i postkassa i gangen ved branntavlen utenfor toalettene i førsteetasje, Akrinn - se plassering av postkassa i Mazemap: https://link.mazemap.com/IYNZFz9B
Slik sender du inn per brevpost: Send dokumentasjonen til Institutt for lærerutdanning, v/ Eksamensadministrasjonen, NTNU, 7491 Trondheim
Jf. studieforskriften skal sensur foreligge innen 3 måneder etter fristen for innlevering.
Sensur kunngjøres i Studentweb.
Begrunnelse og klage
De samme retningslinjene og fristene for levering av eventuelt krav om begrunnelse og/eller klage på karakter gjelder for masteroppgaven som for andre emner ved NTNU.
Ved stryk på masteroppgaven og gjentak
Dersom du stryker på masteroppgaven, kan du søke instituttet om å få levere masteroppgaven på nytt én gang. For at du skal få levere masteroppgaven på nytt, må oppgaven være helt ny eller så omarbeidet at den kan betraktes som en ny oppgave. I søknaden til instituttet må du gjøre rede for hvilke endringer du planlegger å gjøre i masteroppgaven. For at oppgaven skal betraktes som ny, må du stille og gi svar på nye problemstillinger, og/eller
- trekke inn nytt empirisk materiale (kilder/data), og/eller
- foreta en radikal endret analyse og tolkning av din opprinnelige empiri
Du må også avlegge den/de delprøver som vanligvis avlegges etter at masteroppgaven er innlevert.
Du kan ikke ta opp igjen masteroppgaven for å forbedre karakteren din dersom oppgaven er bestått.