En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kandidaten
· har avansert kunnskap innen sentrale deler av kunstfagdidaktikk eller yrkesdidaktikk, og spesialisert innsikt i et avgrenset tema
· har inngående kunnskap om sentrale lærings- og undervisningsteorier og forskning i kunstfagdidaktikk eller yrkesdidaktikk
· har inngående kunnskap om utforskning, skapende prosesser og problemløsning innenfor fag- eller yrkesdidaktikken
· har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter og forskningsmetoder av spesiell relevans for kunstfagdidaktikk eller yrkesdidaktikk, og spesialisert kunnskap om utvalgte forskningsmetoder
· har avansert kunnskap om profesjons- og forskningsetikk
Kandidaten
· kan vurdere ulike forskningsmetoder og behersker relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid i kunstfagdidaktikk eller yrkesdidaktikk
· kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder som grunnlag for å strukturere og formulere egne faglige resonnement
· kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset kunstfagdidaktisk eller yrkesdidaktisk relevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med vitenskapelige tradisjoner og gjeldende forskningsetiske retningslinjer, og formidle resultatene fra prosjektet
· kan bidra i profesjonelle læringsfellesskap med fokus på kunstfagdidaktisk eller yrkesdidaktisk forskning og utvikling
· kan selvstendig og kritisk anvende teorier og metoder innen kunstfagdidaktikk eller yrkesdidaktikk til å analysere aktuelle problemstillinger
· kan analysere, ta stilling til og håndtere etiske dilemma og problemstillinger innen kunstfagdidaktikk eller yrkesdidaktikk
Kandidaten
· kan bidra til nytenkning, utforskning og skapende prosesser, og sette i gang utviklings- og endringsprosesser i kunstfaget eller yrket i skolen eller andre læringsarenaer
· kan utforske relevante problemstillinger og bidra med ny kunnskap innen kunstfagdidaktikk eller yrkesdidaktikk
· kan formidle erfaringer med og resultater fra fag og forskning i kunstfagdidaktikk eller yrkesdidaktikk
· kan bidra til god samarbeidskultur mellom fagfeller