Ved arkitektutdanningen ønsker vi å gi deg praktisk erfaring så du kan bygge opp et fortrolig, direkte og personlig forhold til faget.
Vi regner med at du har skaffet deg grunnleggende ferdigheter gjennom en treårig bachelorgrad i arkitektur. Gjennom det toårige masterprogrammet bygger du videre på bachelorgraden din.
I de første tre semestrene får du muligheten til å fordype deg i spesielle tema. Nå kan du enten velge en bred sammensetning av emner, eller du kan spesialisere deg ved å ta emner innen ett avgrenset fagfelt. Du har på den måten mulighet til å skape din egen unike arkitektfaglige kompetanse.
Siste semester i studiet er viet masteroppgaven i arkitektur. Her har du et helt semester der du jobber selvstendig og konsentrert med et tema. Du kan for eksempel prosjektere en bygning, planlegge for byutvikling, jobbe med problemstillinger i utviklingsland, spesialisere deg innen bygningsvern, eller fordype deg i estetiske og teoretiske problemstillinger.
Arkitektutdanningens kjerne er å lære og håndtere kompliserte, sammensatte problemstillinger, og gjennom skapende prosesser forme helhetlige svar. Derfor kommer du til å bruke hovedparten av studietiden på å trene på dette i prosjektoppgaver. Kunnskapsunderlaget får du gjennom forelesninger og spesifikke kunnskapsemner som baserer seg på dagsaktuell forskning og arkitektonisk praksis.
Studiet er slik at jo mer du engasjerer deg på en kritisk og selvstendig måte, dess mer lærer du. Ved å bruke din handlekraft vil studiet fungere som et springbrett for deg som vil utrette noe som student og som ferdigutdannet arkitekt.
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten ...
har inngående kunnskap om arkitekturen som kunnskapsfelt – dens teori og historie, samt dens tekniske, naturvitenskapelige, samfunnsmessige og kulturelle grunnlag – og kan anvende denne kunnskapen i eget arkitektarbeid
har relevant kunnskap om bærekraftige løsninger og kan drøfte disse ut fra teknologisk, sosialt, økonomisk, estetisk og kulturelt perspektiv
har betydelig estetisk og praktisk forståelse og kan anvende denne kunnskapen i eget arkitektarbeid
har høyt utviklet erfaringsbasert kunnskap om forholdet mellom arkitektfaglige representasjoner på ulike abstraksjonsnivå og konkret arkitektur, byer og tettsteder som er i bruk over tid
Ferdigheter
Kandidaten ...
kan gi form til arkitektur, byer og tettsteder på et internasjonalt arkitektfaglig nivå gjennom kunstnerisk og vitenskapelig undersøkelse, idéutvikling og prosjektering i ulike skalaer og format
kan skape arkitektur som bidrar til bærekraftig samfunnsutvikling
behersker arkitekturfagets arbeidsmetoder, verktøy og uttrykksformer og kan anvende disse i arkitekturprosjektering og byforming på en målrettet, profesjonell og eksperimenterende måte
kan vurdere kritisk og gjenkjenne kvalitet i arkitektur, byer og tettsteder – samt i prosjekter og planer – og kan trekke veksler på slike vurderinger i eget arkitektarbeid
kan orientere seg i og bidra til forsknings- og utviklingsarbeid innen arkitekturfaget og kan anvende slik kunnskap i arkitekturprosjektering, byforming og akademiske tekster
Generell kompetanse
Kandidaten ...
kan bruke sine kunnskaper, ferdigheter og kompetanse til å fremme bærekraftig arkitektur av høy kvalitet
tar selvstendig ansvar for egen læring og faglige utvikling og kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye felt
kan reflektere kritisk og etisk over eget arkitektarbeid, skape nye forståelsesrammer og fravike konvensjoner etter kritisk overveielse
kan formidle eget og andres arkitektarbeid – både til spesialister og til allmennheten – på et profesjonelt nivå og i en akademisk sammenheng
er dyktig til å samarbeide og kan på en reflektert måte påta seg ulike profesjonelle roller og ansvar i arkitektfaglige og tverrfaglige samarbeid
kan delta aktivt og kunnskapsbasert i samfunnsutviklingen nasjonalt og globalt, ut fra vår faglige egenart og i tråd med FNs bærekraftsmål.