Om grunnskolelærerutdanning 5.–10. trinn med norsk – grunnskolelærerutdanning 5.–10. trinn med norsk – 4-årig – Trondheim
Grunnskolelærer 5.–10. trinn med norsk
Grunnskolelærer 5.–10. trinn med norsk
LTGLU5-10N-underbilde
Grunnskolelærer 5.–10. trinn med norsk
I grunnskolelærerutdanningen 5.–10. trinn er klasseledelse et viktig tema i tillegg til kompetanse i skolefag, didaktikk og pedagogikk. På 5.–10. trinn har du mer spesialisering og fordypning i skolefag enn lærere på 1.–7. trinn, og i tillegg til å formidle kunnskap, er du en konfliktløser og motivator. Å analysere og vurdere arbeidsprosesser og gi tilbakemeldinger som fører til videre læring er også en del av hverdagen, det samme er det å kommunisere med elevenes hjem, PP-tjenesten og andre kolleger.
Grunnskolelærere 5.–10. trinn skal ha god faglig innsikt i et utvalg av skolens fag.
"Limet" i lærerutdanningen
Pedagogikk og elevkunnskap er et sentralt emne i lærerutdanningen. Dette er det samlede faget for utøvelsen av lærerrollen, og kalles derfor "limet" i lærerutdanningen. Emnet har et spesielt ansvar for å integrere teori og praksis. Pedagogikk og elevkunnskap har et omfang på 60 studiepoeng og går over de tre første årene.
Praksis
Praksis i grunnskolen er en stor del av utdanningen. Praksisen skjer ved ulike grunnskoler, og du har også muligheter for praksisopphold i utlandet.