Bachelor i vernepleie
Hva lærer du?
Gjennom studiet vil du utvikle særlig kompetanse om sammensatte behov og utviklingshemming, funksjonsnedsettelser og samfunnsmessige forhold som skaper funksjonshemming. Du vil også utvikle gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter.
Bachelor i vernepleie ved NTNU består av teoretiske emner knyttet til helsefag, psykologi og pedagogikk, miljøterapi, juss og praktiske ferdigheter.
Det er tre praksisperioder, én i hvert studieår. I praksisperiodene får du arbeide på ulike institusjoner der du møter tjenestemottakere med ulike funksjonsnedsettelser. Det er også mulig å gjennomføre praksis i utlandet.
Bachelor i vernepleie vektlegger ulike studentaktive, pedagogiske læringsformer. Eksempler på dette kan være forelesning, gruppearbeid, veiledning, simulering, ferdighetstrening, seminar, og prosjektarbeid.
I vernepleierutdanningen vektlegges innovasjon og bruk av velferdsteknologi i vernepleiefaglig arbeid.
Gjennom studiet vil du også utvikles som menneske slik at du blir godt rustet til å arbeide med mennesker på en god, etisk og reflektert måte. Utdanningen er vitenskapelig forankret og studentene involveres i ansattes forskningsprosjekter.
Bachelor i vernepleie er et fulltidsstudium der du bør beregne ca 40 timers innsats pr uke.
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter fullført bachelor i vernepleie skal kandidaten ha:
- Bred relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse særlig for å fremme selvbestemmelse og brukermedvirkning i samhandling med pasienter, brukere og pårørende i tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid.
- Bred kunnskap om miljøterapeutisk arbeid særlig innen ulike tjenesteområder til personer med utviklingshemming, demens, rusmiddelavhengighet, psykiske lidelser, og ulike funksjonsnedsettelser. Planlegge og gjennomføre habilitering og rehabiliteringsprosesser i samarbeid med pasienter, brukere, pårørende og andre samarbeidende aktører.
- Bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sykdom i et individ-, samfunns- og livsløpsperspektiv.
- Bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, for å bidra til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
- Kunnskap om forskningsmetode samt prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet. Utvikle sin kunnskap og foreta faglige vurderinger, beslutninger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis.
Ferdigheter
Etter fullført bachelor i vernepleie skal kandidaten kunne:
- Anvende faglig kunnskap for å bidra til relevante tjenester gjennom samhandling og samarbeid i tilrettelegging av tjenestetilbudet og innholdet i dette.
- Anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov og dokumentere dette som grunnlag for tiltak i miljøterapeutisk arbeid.
- Anvende faglig kunnskap som bidrag til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv.
- Anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse, og derigjennom bidra til å ivareta og styrke rettssikkerheten til pasienter og brukere.
- Anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg i yrkesutøvelsen.
Generell kompetanse
Etter fullført bachelor i vernepleie skal kandidaten ha/kunne:
- Innsikt i, og reflektere over, faglige og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse. Håndtere situasjoner på en respektfull og faglig forsvarlig måte i møte med pasienter, brukere og samarbeidspartnere.
- Identifisere behovet for helsehjelp. Planlegge, gjennomføre, og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med pasienter, brukere, pårørende og andre samarbeidende profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov. Dokumentere og formidle faglige vurderinger i henhold til lov og forskrift.
- Formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter. Bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser.
- Planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samhandling med pasienter, brukere, pårørende, og andre samarbeidende aktører.
- Planlegge og gjennomføre bruk av velferdsteknologi i vernepleierfaglig arbeid.