Kropp, bevegelse og funksjon utgjør kjernekompetansen til fysioterapeuter og du kan som fysioterapeut behandle, jobbe forebyggende og helsefremmende, både individuelt og i grupper.
I dette arbeidet bruker fysioterapeuter kunnskap om fysiske, psykiske, sosiale og samfunnsmessige faktorer som påvirker folks bevegelsesmuligheter, helse og livskvalitet. Som ferdig utdannet fysioterapeut vil du kunne arbeide med helse på mange ulike arenaer og med mange ulike pasientgrupper/brukere, og du jobber også tverrfaglig med andre yrkesgrupper.
Fysioterapeuter arbeider med enkeltmennesker, med grupper av mennesker, og med omgivelsene mennesker ferdes i. Arbeidet tar utgangspunkt i grundige undersøkelser og kartlegginger. I samarbeid med dem det gjelder bidrar du til løsninger, forbedringer, eller alternativer som fremmer bevegelse, aktivitet og deltakelse.
Fysioterapeuters spesielle bidrag er solid kunnskap om
kroppens bevegelsesapparat
hvordan ulike fysiske, psykiske og sosiale faktorer påvirker hverandre til å enten fremme eller hemme bevegelse, aktivitet og deltakelse
hvordan bruk av teknologi kan benyttes i dette arbeidet
Etter endt studie forventes du å ha oppnådd visse kvalifikasjoner når det gjelder kunnskap og ferdigheter innen fysioterapi.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) definerer læringsutbytte som "det en person vet, kan og er i stand til å gjøre som resultat av en læringsprosess" og disse beskrives under kategoriene "Kunnskap", "Ferdigheter" og "Generell kompetanse".
Kandidaten skal ha bred kompetanse i å gjenopprette, vedlikeholde og utvikle bevegelsesutfoldelse og funksjon, for å fremme mestring, livskvalitet og deltakelse. Videre skal kandidaten ha kompetanse til å ivareta mennesker i alle livsfaser, med ulike funksjonsnivå og sykdomstilstander og fra ulike grupper i samfunnet. Utdanningen skal sikre at kandidaten kan ivareta menneskers individuelle behov og rett til medvirkning. I tillegg til individrettet arbeid skal fysioterapeuter bidra til å fremme folkehelsen og samfunnets bærekraft på gruppe- og systemnivå.
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter fullført utdanning har kandidaten:
bred kunnskap om kroppens struktur, funksjon og utvikling som forutsetning for helse, aktivitet, deltakelse og mestring
bred kunnskap om bevegelsesutvikling, -læring og -kontroll
bred kunnskap om forhold som virker oppbyggende og nedbrytende på kroppen
bred kunnskap om fysioterapeutisk undersøkelse, tiltak og evaluering
bred kunnskap om funksjonsendringer
kunnskap om helsevesenets organisering og andre profesjoners kompetanseområde som grunnlag for samarbeid
kunnskap om individets rett til autonomi, brukermedvirkning og samvalg
kunnskap om hvilke forutsetninger som ligger til grunn for god kommunikasjon
bred kunnskap om habilitering, rehabilitering og individuell plan
kunnskap om modeller for pasientforløp og brukernes behov for koordinerte tjenester
kunnskap om kulturelt betingede oppfatninger av helse, sykdom og funksjonsnedsettelser
kunnskap om forskningsetikk og metoder for innsamling og analyse av empirisk materiale
kjennskap til vitenskaps- og kunnskapsteorier med relevans for fysioterapi
bred kunnskap om bevegelse, aktivitet og deltakelse som helsefremmende og sykdomsforebyggende tiltak
bred kunnskap om fysioterapifagets historie og utvikling, og profesjonens samfunnsoppdrag
kunnskap om kulturelle og sosiale forholds betydning for folkehelse
kjennskap til den helsefremmende og sykdomsforebyggende betydningen av kosthold, ernæring, hygiene og smittevern
kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
kunnskap om helse- og sosialpolitiske prioriteringer og beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå
Ferdigheter
Etter fullført utdanning kan kandidaten:
analysere kroppsholdning, bevegelser og funksjon, og beskrive dette med presis fagterminologi
reflektere over ulike perspektiver på kropp, helse og sykdom
reflektere over eget og andres kroppsuttrykk
analysere, tolke og forholde seg kritisk til undersøkelsesfunn, stille kliniske diagnoser som grunnlag for tiltak, og vurdere behov for å henvise videre
bruke egen kropp og hender med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt i undersøkelse og behandling
anvende og tilpasse undersøkelser i møte med pasienter i alle livsfaser for å forstå deres ressurser og begrensninger
anvende og tilpasse instruksjon og veiledning i undersøkelse og behandling
anvende relevant kunnskap for å identifisere og følge opp mennesker som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep og henvise videre ved behov. Videre kan kandidaten samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
anvende relevant kunnskap for å ivareta barn og unge, samt andre sårbare grupper som har behov for behandling og/eller tjenester, og sikre deres medvirkning og rettigheter
beherske livreddende førstehjelp
reflektere over og utøve fysioterapi som relasjonell prosess
anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse til å forstå, motivere og samhandle med brukere, pasienter og pårørende som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
anvende egen profesjonskompetanse i veiledning og tverrfaglig samhandling
anvende digital teknologi som fremmer kommunikasjon og samhandling
anvende kunnskap om mestring, og støtte pasienter til å ta i bruk egne ressurser
reflektere over hvordan egen og andres kompetanse kan brukes i tverrprofesjonelt samarbeid for å utvikle et brukertilpasset tjenestetilbud
anvende sentrale teorier innen etikk og kulturforståelse for å møte andre med et helhetlig menneskesyn, respekt og empati
reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med andre, samt vurdere og håndtere etiske problemstillinger
anvende kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering og kan bidra til likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet uavhengig av kjønn, etnisitet, språk, religion og livssyn, funksjonsnivå, sosial bakgrunn, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
tilegne seg ny kunnskap, gjøre faglige vurderinger og prioriteringer, fatte beslutninger og handle i tråd med kunnskapsbasert praksis
anvende kunnskap om klinisk resonnering til å dokumentere, kvalitetssikre, evaluere og formidle egen praksis
anvende relevante teoretiske perspektiver og kritisk tenkning i arbeid med faglige problemstillinger
anvende digital kompetanse og bistå i utvikling av og bruke egnet teknologi for å fremme funksjon og deltakelse, både på individ- og systemnivå
vurdere risiko for uønskede hendelser og behersker metoder for å følge opp dette systematisk
anvende metoder for å kartlegge miljøfaktorer og innhente informasjon om helsetilstanden i befolkningen
Generell kompetanse
Etter fullført utdanning
har kandidaten innsikt i hvordan menneskets helse, funksjon og deltakelse påvirkes av samspillet mellom fysiologiske prosesser og personlige, sosiale, miljømessige og kulturelle forhold
har kandidaten kunnskap om at omsorgssvikt, vold, overgrep, rus og sosioøkonomiske ulikheter har betydning for helse
kan kandidaten planlegge, gjennomføre og justere tiltak i samråd med pasient og pårørende
kjenner kandidaten til hjelpemidler som fremmer bevegelse og funksjon, og har innsikt i tilpasning og formidling av disse
kan kandidaten formidle fysioterapifaglig kunnskap tilpasset ulike målgrupper
kan kandidaten utveksle faglige synspunkter med andre og delta i faglig samarbeid
har kandidaten innsikt i hvordan vedvarende funksjonsnedsettelse kan påvirke livskvalitet
kan kandidaten planlegge, gjennomføre og koordinere habiliterings-/rehabiliteringsprosesser, utarbeide og følge opp individuelle planer i samarbeid med pasienter, pårørende og andre aktører
kan kandidaten planlegge, delta i og lede samarbeid på tvers av fagmiljøer, profesjoner, sektorer, virksomheter og nivåer
har kandidaten innsikt i at kultur og samfunnsforhold virker inn på helsepolitiske prioriteringer og fordeling av ressurser
kan kandidaten planlegge og gjennomføre fysioterapivirksomhet i tråd med gjeldende lovverk
kan kandidaten planlegge og gjennomføre eget arbeid selvstendig og ansvarlig
kan kandidaten planlegge og gjennomføre systematiske fagutviklingsprosjekter og formidle fremgangsmåte og funn
kan kandidaten planlegge og delta i tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser. Kandidaten kan også anvende kunnskap om digital sikkerhet
kan kandidaten bidra til utvikling av god praksis gjennom nysgjerrighet, engasjement og kreativitet, både selvstendig og i samarbeid med andre
har kandidaten innsikt i hvilken betydning meningsfylt aktivitet og arbeidsdeltakelse har for helse
har kandidaten innsikt i sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid og levekår
kan kandidaten planlegge og gjennomføre tiltak som fremmer god folkehelse, arbeidsinkludering og sosial deltakelse i et mangfoldig samfunn
kjenner kandidaten til utviklingstrekk i samfunnet med betydning for organisering av helsevesenet og utøvelse av fysioterapi