Fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning (FPPU) innen allmenne fag bygger på høyere utdanning som inneholder relevante fag for grunn- og videregående skole. Søkere med dokumentert undervisningspraksis blir normalt prioritert i opptaket.
For opptak er det krav om grunnlag for minst ett undervisningsfag i skolen. Du må ha minst 60 studiepoeng i fagene som skal være dine undervisningsfag i skolen. Fagene bør være bygd opp av emner som utgjør et årsstudium. Se om du fyller de faglige opptakskravene til FPPU-A.
Fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning er en profesjonsutdanning som består av teoretiske fag og veiledet praksisopplæring. Den praktisk-pedagogiske utdanningen skal være profesjonsrettet og basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap.
Målet med FPPU er å utdanne lærere som kan fremme elevenes faglige og sosiale læring og utvikling. Med etisk dømmekraft, pedagogisk refleksjon og faglig kompetanse bidrar du til læring, mestring og trivsel for alle elever. Du lærer å bli en selvstendig, kreativ og kritisk aktør i profesjonsfellesskapet og i samfunnet.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
kan anvende fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap rettet mot relevante trinn; heriblant kunnskap om arbeidsmetoder, læringsarenaer, uttrykksformer og elevenes læring og utvikling samt kunnskap om samarbeid
kjenner til og kan holde seg oppdatert på grunnleggende kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen, knyttet til skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
har bred kunnskap om mangfold, ungdomskultur, ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
har kunnskap om vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, herunder overgrep, konsekvenser for læring og kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
Ferdigheter
Kandidaten
kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning, som inkluderer refleksjon rundt didaktisk bruk av ulike læringsarenaer, læremidler, uttrykksformer og digitale ressurser, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori
kan lede elever i et læringsfellesskap og kan tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
kan vurdere elevers læring og bidra til alle elevers vurdering av egen læring og faglige utvikling
kan gjenkjenne særskilte behov hos barn og unge, og på bakgrunn av faglige vurderinger etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
kan anvende relevante samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, tilrettelegge for og bidra i utviklingsarbeid, og gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning.
Generell kompetanse
Kandidaten
kan formidle, diskutere og analysere fagdidaktiske og pedagogiske problemstillinger og undersøke og drøfte disse kritisk gjennom teoretisk, erfarings- og forskningsbasert kunnskap.
kan analysere og utvikle egen praksis og bidra til utvikling av skolen som en inkluderende institusjon for læring og dannelse i et demokratisk og flerkulturelt samfunn.
kan bygge relasjoner og samarbeide med alle elever, foresatte, kolleger og andre aktører som er relevante for skoleverket
kan opptre profesjonelt og kritisk og selvstendig reflektere over og diskutere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål