Emne - Tverrfaglige perspektiver på arbeidsliv og samfunn - VL3014
Tverrfaglige perspektiver på arbeidsliv og samfunn
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet omhandler tverrfaglige perspektiver og sentrale begreper som har betydning for å forstå arbeidsliv og samfunn. Dette omfatter perspektiver på arbeid og arbeidsliv, inkludert ulike forståelser av organisasjon, ledelse, kompetanse og profesjon. Videre diskuteres ulike perspektiver på hva vi forstår med samfunn, inkludert ulike forståelser av fellesskap, identitet og deltakelse. Emnet bruker aktuelle tema og forskningsprosjekter som eksempler på hvordan tverrfaglige perspektiver på arbeidsliv og samfunn kan forstås og brukes. Hvilke tema som belyses kan variere for hver gang emnet tilbys. Eksempler på tema er mangfold og inkludering, hverdagsliv og livsløp, teknologi, samhandling og grensearbeid, og medier og kommunikasjon.
Læringsutbytte
- Kunnskap: Studenten har utviklet kunnskap om perspektiver og begreper som omhandler arbeid og arbeidsliv, organisasjon, ledelse, kompetanse og profesjon. Videre har studenten utviklet kunnskap om perspektiver og begreper som omhandler samfunn, fellesskap, identitet og deltakelse.
- Ferdigheter: Studenten kan kritisk presentere, reflektere over og vurdere tverrfaglige perspektiver på arbeidsliv og samfunn.
- Generell kompetanse: Studenten kan analysere og kommunisere relevante faglige problemstillinger.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet er samlingsbasert og består av forelesninger og seminarer. Sjekk Blackboard i semesterstarten for nærmere opplysninger om obligatorisk aktivitet.
Obligatoriske aktiviteter
- Godkjent øving
- Obligatorisk deltakelse (80%)
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Læring i arbeidsliv og samfunn (MVL)
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Fagområder
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Voksnes læring