course-details-portlet

TMF410

Industriell markedsføring

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

  • B2B markeder og markedsføring
  • Verdiskaping i B2B relasjoner
  • Ulike teoretiske perspektiver på industrielle relasjoner og nettverk
  • Utvikling og vedlikehold av kunde- og leverandørrelasjoner
  • Ledelse av kunderelasjoner
  • Innsalg og nye kunder
  • Fleksible markedstilbud
  • Industrielle kjøpsprosesser
  • Innovasjon og teknologiutvikling i en B2B kontekst
  • Prissetting i B2B markeder
  • B2B markedsføringskanaler
  • B2B markedsstrategi
  • Betydningen av CSR og bærekraft for B2B strategi

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Inngående kunnskap om industriell markedsføring som fagområde.
  • Solid kompetanse om de ulike samarbeidsaktørene, samarbeidsformer og utvikling av relasjoner mellom bedrifter i forbindelse med verdibaserte leveranser.
  • Bred innsikt i hvordan slike relasjoner henger sammen i industrielle nettverk.
  • Forstår betydningen av CSR og bærekraft for strategiske beslutninger i B2B markeder

Ferdigheter

  • Være i stand til å forstå og analysere hvordan bedrifter kan skape og levere verdi til leverandører, mellomledd og nye og eksisterende kunder.
  • Kunne forklare og analysere kjøps- og salgsprosesser mellom bedrifter.
  • Kunne forstå og analysere hvordan bedrifter kan etablere og utvikle samarbeidsrelasjoner med kunder.

Generell kompetanse

  • Ha solid grunnlag for å forstå hvordan innsikt i ulike teorier om industriell markedsføring, samarbeid og bedriftsrelasjoner kan bedre bedriftens verdiforståelse, verdiskaping og verdileveranser samt bidra til bærekraftig utvikling.
  • Tilegnet seg innsikt i kritisk tenkning for å kunne håndtere typiske lederutfordringer knyttet til industriell markedsføring

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, casediskusjoner, presentasjoner fra studentene

Mer om vurdering

Ved forbedring av karakter gis mulighet til å forbedre den enkelte delvurdering. Ny vurdering ved ikke bestått, se utfyllende regler ved fakultet for økonomi. Skriftlig eksamen: Ingen hjelpemidler

Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

Pensum blir publisert ved semesterstart.

Fagområder

  • Økonomi og administrasjon

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

NTNU Handelshøyskolen