course-details-portlet

TMF410 - Industriell markedsføring

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 50/100
Skriftlig skoleeksamen 50/100 4 timer E

Faglig innhold

  • B2B markeder og markedsføring
  • Verdiskaping i B2B relasjoner
  • Ulike teoretiske perspektiver på industrielle relasjoner og nettverk
  • Utvikling og vedlikehold av kunde- og leverandørrelasjoner
  • Ledelse av kunderelasjoner
  • Innsalg og nye kunder
  • Fleksible markedstilbud
  • Industrielle kjøpsprosesser
  • Innovasjon og teknologiutvikling i en B2B kontekst
  • Prissetting i B2B markeder
  • B2B markedsføringskanaler
  • B2B markedsstrategi
  • Betydningen av CSR og bærekraft for B2B strategi

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Inngående kunnskap om industriell markedsføring som fagområde.
  • Solid kompetanse om de ulike samarbeidsaktørene, samarbeidsformer og utvikling av relasjoner mellom bedrifter i forbindelse med verdibaserte leveranser.
  • Bred innsikt i hvordan slike relasjoner henger sammen i industrielle nettverk.
  • Forstår betydningen av CSR og bærekraft for strategiske beslutninger i B2B markeder

Ferdigheter

  • Være i stand til å forstå og analysere hvordan bedrifter kan skape og levere verdi til leverandører, mellomledd og nye og eksisterende kunder.
  • Kunne forklare og analysere kjøps- og salgsprosesser mellom bedrifter.
  • Kunne forstå og analysere hvordan bedrifter kan etablere og utvikle samarbeidsrelasjoner med kunder.

Generell kompetanse

  • Ha solid grunnlag for å forstå hvordan innsikt i ulike teorier om industriell markedsføring, samarbeid og bedriftsrelasjoner kan bedre bedriftens verdiforståelse, verdiskaping og verdileveranser samt bidra til bærekraftig utvikling.
  • Tilegnet seg innsikt i kritisk tenkning for å kunne håndtere typiske lederutfordringer knyttet til industriell markedsføring

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, casediskusjoner, presentasjoner fra studentene

Mer om vurdering

Ved forbedring av karakter gis mulighet til å forbedre den enkelte delvurdering. Ny vurdering ved ikke bestått, se utfyllende regler ved fakultet for økonomi. Skriftlig eksamen: Ingen hjelpemidler

Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

Pensum blir publisert ved semesterstart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Økonomi og administrasjon
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
NTNU Handelshøyskolen

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Samlet karakter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 50/100 E 17.12.2024 15:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL311 lyseblå sone Sluppenvegen 14 38
SL520 Sluppenvegen 14 1
SL238 Sluppenvegen 14 1
Høst ORD Oppgave 50/100

Utlevering
18.11.2024

Innlevering
25.11.2024


08:00


12:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 50/100 E INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU