Emne - Industriell markedsføring - TMF410
TMF410 - Industriell markedsføring
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|
Oppgave | 50/100 | ||
Skriftlig skoleeksamen | 50/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
- B2B markeder og markedsføring
- Verdiskaping i B2B relasjoner
- Ulike teoretiske perspektiver på industrielle relasjoner og nettverk
- Utvikling og vedlikehold av kunde- og leverandørrelasjoner
- Ledelse av kunderelasjoner
- Innsalg og nye kunder
- Fleksible markedstilbud
- Industrielle kjøpsprosesser
- Innovasjon og teknologiutvikling i en B2B kontekst
- Prissetting i B2B markeder
- B2B markedsføringskanaler
- B2B markedsstrategi
- Betydningen av CSR og bærekraft for B2B strategi
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Inngående kunnskap om industriell markedsføring som fagområde.
- Solid kompetanse om de ulike samarbeidsaktørene, samarbeidsformer og utvikling av relasjoner mellom bedrifter i forbindelse med verdibaserte leveranser.
- Bred innsikt i hvordan slike relasjoner henger sammen i industrielle nettverk.
- Forstår betydningen av CSR og bærekraft for strategiske beslutninger i B2B markeder
Ferdigheter
- Være i stand til å forstå og analysere hvordan bedrifter kan skape og levere verdi til leverandører, mellomledd og nye og eksisterende kunder.
- Kunne forklare og analysere kjøps- og salgsprosesser mellom bedrifter.
- Kunne forstå og analysere hvordan bedrifter kan etablere og utvikle samarbeidsrelasjoner med kunder.
Generell kompetanse
- Ha solid grunnlag for å forstå hvordan innsikt i ulike teorier om industriell markedsføring, samarbeid og bedriftsrelasjoner kan bedre bedriftens verdiforståelse, verdiskaping og verdileveranser samt bidra til bærekraftig utvikling.
- Tilegnet seg innsikt i kritisk tenkning for å kunne håndtere typiske lederutfordringer knyttet til industriell markedsføring
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, casediskusjoner, presentasjoner fra studentene
Mer om vurdering
Ved forbedring av karakter gis mulighet til å forbedre den enkelte delvurdering. Ny vurdering ved ikke bestått, se utfyllende regler ved fakultet for økonomi. Skriftlig eksamen: Ingen hjelpemidler
Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Entreprenørskap (MENTRE)
Finansiell økonomi (MFINØK)
Industriell økonomi og teknologiledelse (MTIØT)
International Business and Marketing (860MIB)
Ledelse av teknologi (ØAMLT)
NTNUs Entreprenørskole (MIENTRE)
Samfunnsøkonomi (MSØK)
Samfunnsøkonomi (MSØK/5)
Økonomi og administrasjon (MSIVØK5)
Økonomi og administrasjon (ØAMSC)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Ingen
Kursmateriell
Pensum blir publisert ved semesterstart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Økonomi og administrasjon