course-details-portlet

TMAT2002

Ernæring

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Offisiell ernæringspolitikk

Kostdata, kostmodeller og merkeordninger

Energiomsetning

Fordøyelse og absorpsjon

Energigivende næringsstoffer

Vitaminer, mineraler og andre stoffer i mat

Ernæringskvalitet og effekt av prosessering

Ernæring og bærekraft

Livsstilssykdommer, fysisk aktivitet og helse

Ernæring gjennom livets faser

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten skal kunne

  • gjøre rede for ulike metoder brukt ved kostholdsundersøkelser
  • angi kravene i nøkkelhullsmerkingen og ernærings- og helsepåstander
  • angi de viktigste punktene i «Utviklingen i norsk kosthold»
  • forklare fordøyelsesprosessen og absorpsjon av næringsstoffene
  • gjøre rede for de energigivende og ikke-energigivende næringsstoffene og de viktigste kildene til disse
  • angi hovedtrekkene for omsetning av glukose som likevekt i blodglukose, glykemisk indeks og belastning, lagring og frigjøring av fett og lipoprotein-omsetningen
  • oppsummere hovedessensen i de norske kostrådene og anbefalingene for et mer bærekraftig kosthold
  • forklare sammenhengen mellom kosthold og helse ved ikke-smittsomme sykdommer

FERDIGHETER

Studenten skal kunne

  • beherske bruk av kostholdsplanleggeren og matvaretabellen
  • beregne energiinnhold og energiprosentfordeling i ulike matvarer og måltider og vurdere resultatet opp mot anbefalinger og kostråd
  • beherske bruk av forskrifter som omfatter deklarasjon av vitaminer og mineraler, beriking, samt ernærings- og helsepåstander i matvarer
  • beregne energibehov ved hjelp av hvilestoffskiftet og PAL
  • vurdere hvordan næringsstoffer påvirkes ved bearbeiding og industrielle prosesser
  • gi enkle råd om kosthold for ammende, barn, eldre, allergikere og vegetarianere
  • gi enkle råd om et bærekraftig kosthold

GENERELL KOMPETANSE

  • vurdere sammensetningen av et kosthold i forhold til kostrådene og anbefalinger for kosthold, ernæring, bærekraftig ernæring og fysisk aktivitet
  • formidle relevante faglige problemstillinger om ernæring i forhold til norsk ernæringspolitikk, og grunnleggende ernæringskunnskaper
  • vurdere hvordan matvarenes næringsstoffer påvirkes ved bearbeiding og industriell prosessering
  • vurdere ernæringsinformasjon i media

Læringsformer og aktiviteter

Plenumsundervisning: omtrent 40 timer

Obligatorisk aktiviteter:
Kostholdsundersøkelse (gruppearbeid): minimum 45 timer
Fysisk deltakelse på workshop: 4 timer
Selvstudium, inkludert forberedelse til forelesninger/workshop: minimum 100 timer

Totalt ca. 200 timer

Obligatoriske aktiviteter

  • Fysisk deltakelse på workshop
  • Kostholdsundersøkelse (gruppeoppgave)

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å få adgang til eksamen.

Eksamen gjennomføres individuelt. Ved søknader om godskrivning, godkjenning og innpassing av emner fra tidligere årskull eller andre institusjoners tilsvarende utdanninger, vil hver søknad behandles individuelt og søker må kunne medregne studiepoengreduksjon ved overlappende emner.

Ny/utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen): August. Ved utsatt eksamen kan skriftlig eksamen bli endret til muntlig eksamen.

Spesielle vilkår

Forkunnskapskrav

Studierettskrav. Emnet har studierettskrav, og er forbeholdt studenter tatt opp til Bachelor i matvitenskap, teknologi og bærekraft, NTNU, Trondheim.(2. årskurs).

Kursmateriell

Oppgis på Blackboard ved semesterstart

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MK301212 7 sp Høst 2019
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Næringsmiddelfag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for bioteknologi og matvitenskap