Emne - Bioteknologi - TBT4170
TBT4170 - Bioteknologi
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | D |
Faglig innhold
Kurset vil gi en bred innføring i moderne bioteknologi med vekt både på grunnleggende fortåelse av cellefunksjon på et molekylært nivå, og på anvendelser, med fokus på et bærekraftsperspektiv. I de senere år har den faglige utviklingen vært svært mye influert av metodiske gjennombrudd, og de viktigste av disse metodene vil derfor bli gjennomgått. Forøvrig kan følgende stikkord gi et inntrykk av hvilke temaer som vil bli tatt opp: Cellers strukturelle oppbygging hos prokaryote og eukaryote organismer; hva liv er, og hva det er som gjør evolusjon mulig; stoffgrupper; metabolisme og energiomsetning; enzymkatalyse; prosessene fra DNA via RNA til protein; mutasjoner og mutanter; rekombinant DNA-teknologi; utveksling av DNA mellom celler; -omics teknologier; CRISPR-teknologi, applikasjoner innen industri, miljøbioteknologi, medisin og landbruk. Diskusjon av etiske og bærekraftsmessige implikasjoner av bioteknologien er en viktig del av faget.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål:
- Gjengi hvilke stoffgrupper (nukleinsyrer, proteiner, metabolitter etc) en celle består av og hvilken funksjon de har i cellene.
- Gjengi prinsippene for hvordan de basale produksjons- og reguleringsmekanismene i celler virker, slik som karbon- og energiomsetning, produksjon av proteiner og genregulering.
- Beskrive hvordan den basale kunnskapen om celler, enzymer og gener kan anvendes til ulike viktige samfunnsformål.
- Ta i betraktning etiske konsekvenser av bioteknologiens utvikling.
- Beskrive bioteknologiens bidrag til bærekraftig utvikling.
Ferdighetsmål:
- Kunne definere og bruke de sentrale molekylærbiologiske begrepene.
- Kunne gjøre bruk av kunnskapsbasisen til å løse enkle problemstillinger av anvendt eller vitenskapelig karakter.
- Kunne presentere bioteknologiske løsninger og etiske problemstillinger som en vitenskapelig plakat.
- Kunne ta i betraktning viktige etiske standpunkter og implikasjoner.
- Kunne diskutere bioteknologiens bidrag og implikasjoner i et bærekraftsperspektiv
Generell kompetanse:
- Kunne gjenkjenne sammenhengen mellom innholdet i kurset og øvrige deler av naturvitenskapen (enzymkatalyse versus ikke-enzymtaisk katalyse, termodynamikkens lover og levende systemer etc.).
- Kunne presentere bioteknologiske løsninger, faglige argumenter og etiske og bærekraftmessige implikasjoner.
Læringsformer og aktiviteter
Kurset vil bli basert på forelesninger, demonstrasjoner og gruppebaserte øvinger. Én obligatorisk gruppeøving i form av posteroppgave.
Obligatoriske aktiviteter
- Øving (muntlig/skriftlig presentasjon)
Mer om vurdering
Ved utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) kan skriftlig eksamen bli endret til muntlig eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
Kurs på universitetsnivå i generell, uorganisk og organisk kjemi.
Kursmateriell
Informasjon vil bli gitt i første forelesning.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
BI1001 | 7.5 | HØST 2011 | |
MOL4010 | 7.5 | HØST 2011 | |
TKJE2005 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Bioteknologi
- Teknologiske fag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 D 28.05.2025 15:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL110 hvit sone Sluppenvegen 14 30 SL111 blå sone Sluppenvegen 14 28 SL111 lyseblå sone Sluppenvegen 14 72 - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 D INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"