Emne - Praksis 1 - Kreftsykepleie og kreftbehandling i spesialisthelsetjenesten - SYT3555
SYT3555 - Praksis 1 - Kreftsykepleie og kreftbehandling i spesialisthelsetjenesten
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
I emnet vektlegges kreftsykepleie og aktiv kreftbehandling samt konsekvenser av behandlingen i spesialisthelsetjenesten. Studenten arbeider selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til kreftsykepleierens funksjon og følgende ansvarsområder innen:
- Klinisk observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse.
- Systematisk kartlegging av pasientens symptomer, behov, ressurser og totalsituasjon.
- Kunnskapsbasert praksis og etisk refleksjon uavhengig av behandlingsmål.
- Medikamentell kreftbehandling, strålebehandling og kirurgi.
- Akutte, kritiske og komplekse situasjoner.
- Smitterisiko og smittevern.
- Legemiddelbehandling og farmakologi.
- Avansert smertebehandling og symptomlindring.
- Senskader og utfordringer som resultat av sykdom og behandling.
- Person- og familiesentrert kreftsykepleie.
- Kommunikasjon, undervisning, veiledning, medbestemmelse og samvalg relatert til pasienter og pårørende.
- Prehabilitering og rehabilitering.
- Tidlig integrering av palliasjon.
- Pasientsikkerhet og smittevern.
- Tverrprofesjonelt samarbeid og koordinerte tjenester.
- Lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om helse- og omsorgstjenestens organisering, rammer og relevant lovverk
- har avansert kunnskap om person- og familiesentrert kreftsykepleie, herunder pasienter med kreft og pårørendes reaksjoner og behov i pasientforløpet på tvers av alder, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, seksuell orientering, sosioøkonomisk, språklig og kulturell bakgrunn
- har avansert kunnskap om psykiske reaksjoner, åndelige, kulturelle og eksistensielle behov og reaksjoner ved krise, tap og sorg hos pasienter, pårørende og etterlatte
- har avansert og spesifikk kunnskap om utvikling av kreftsykdommer, deres patofysiologi, diagnostikk og behandlingsprinsipper, herunder kirurgi, medikamentell kreft- og strålebehandling, i tråd med kunnskapsutviklingen
- har avansert og spesifikk kunnskap om bivirkninger, komplikasjoner og seneffekter relatert til kreftsykdom og behandling samt forebygging, lindring og håndtering av disse
- har avansert kunnskap om farmakologi og legemiddelbehandling innen kreftbehandling
- har inngående kunnskaper om avansert smertebehandling, og annen symptomlindrende behandling
- har inngående kunnskap om mikrobiologi, smitterisiko, sepsisutvikling, antibiotika-bruk og smittevern som er relevant for kreftsykepleie
- har inngående kunnskap om hvordan psykisk helse, alder, multimorbiditet, ernæringstilstand, språklig og kulturell bakgrunn og sosioøkonomiske forhold påvirker helse, kreftsykdom, valg av behandling og utøvelse av kreftsykepleie
- har inngående kunnskaper om kommunikasjon med kreftsyke barn og ungdom og deres særskilte behov og rettigheter, herunder kunnskap om samiske barns rettigheter som urfolksbarn
- har inngående kunnskap om helsepedagogikk og ulike kommunikasjons- og veiledningsmodeller som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg hos pasienter og pårørende
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre kreftsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan bruke relevante metoder til å kartlegge og ivareta barn som pårørende til pasienter med kreft og gjennomføre relevante tiltak
- kan analysere og systematisk vurdere komplekse pasientsituasjoner relatert til kreftsykdom og behandling, herunder akutte og kritiske situasjoner
- kan bruke relevant kunnskap til selvstendig å planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter med kreft
- kan selvstendig gjennomføre medikamentell kreftbehandling etter gjeldende prosedyrer og rutiner for å ivareta pasientsikkerhet, egen helse og miljø etter gjeldende lovverk
- kan bruke relevante smittevernstiltak rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
- kan bruke relevante metoder innen kommunikasjon, undervisning og veiledning for å bidra til å fremme håp, livskvalitet og mestring hos pasienter og pårørende gjennom pasientforløpet uavhengig av behandlingsmål
- kan analysere ressurser og helsekompetanse til pasienter og pårørende, og gjennomføre relevante tiltak
- kan vurdere behov for å iverksette ernæringstiltak og om nødvendig henvise videre
- kan i samarbeid med behandlingsteamet tidlig introdusere og tilpasse et palliativt forløp og koordinere tjenestene for den kreftsyke og pårørende
- kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike digitale informasjonskilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og håndtere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger samt delta i tverrfaglige etiske diskusjoner rundt behandling og oppfølging av kreftpasienter og pårørende
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for å vurdere og prioritere behov for helsehjelp til utsatte og sårbare pasientgrupper
- kan formidle trygghet og tillit i samhandling med pasienter og pårørende, inkludert barn som pårørende
- kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å utføre kreftsykepleie til pasienter i tråd med de medisinske, demografiske, sosiale, miljømessige og teknologiske endringer
- kan anvende kunnskap og ferdigheter om smittevern for å vurdere behov, iverksette og lede smittevernstiltak der kreftsykepleie utøves
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å ivareta og følge opp kreftoverlevere med senskader og utfordringer som resultat av sykdom og behandling
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om hvordan diagnose og behandling kan påvirke helse, inkludert seksuell helse
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å veilede pasienter og pårørende om behandlingsvalg og tilrettelegge for prehabilitering og tidlig rehabilitering
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om hvordan diagnose og behandling kan påvirke ernæringsstatus og kunne følge opp dette
- kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
- kan formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
- kan anvende sine kunnskaper og erfaringer til å mobilisere og delta i forpliktende tverrprofesjonelt samarbeid på tvers av tjenestene
Læringsformer og aktiviteter
Veiledede praksisstudier i 6 uker, refleksjonsgruppe i klinikk eller digitalt, og selvstudium.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig konkretisering av læringsutbytte
- Individuell skriftlig oppgave: symptomkartlegging
Mer om vurdering
Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.
Se Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av praksisstudier - MH - Kunnskapsbasen - NTNU
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SYA3241 | 7.5 | HØST 2023 | |
SYT3241 | 7.5 | HØST 2023 | |
SYA3555 | 7.5 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
- Kreftsykepleie
- Medisin
- Sykepleie og jordmor
Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"