course-details-portlet

SYT3545 - Grunnleggende operasjonssykepleie, kliniske studier

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Kliniske studier
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Kliniske studier 100/100

Faglig innhold

Studenten skal ha kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å ivareta operasjonssykepleierens ansvars- og funksjonsområder. Studenten skal i løpet av praksisperioden inneha grunnleggende handlingskompetanse for å møte operasjonspasienten og samfunnets behov for operasjonssykepleie. Studenten skal bidra til et faglig forsvarlig pasientforløp ved å utøve operasjonssykepleie nedfelt i Forskirft om nasjonal retningslinje for operasjonssykepleierutdanning.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om helse- og omsorgstjenestens organisering, rammer og relevant lovverk.
  • har bred kunnskap om operasjonssykepleiernes funksjons- og ansvarsområder
  • har bred kunnskap om personsentrert operasjonssykepleie.
  • har kunnskap om operasjonspasientens og pårørendes behov i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv.
  • har kunnskap om operasjonssykepleierens fysiske og psykososiale arbeidsmiljø, stressreaksjoner, mestringsstrategier og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres.
  • har kunnskap om organsystemers anatomi, fysiologi og patofysiologi
  • har bred kunnskap om mikrobiologi og smittevern.
  • har kunnskap om farmakologi, legemidler og legemiddelhåndtering med relevans for operasjonssykepleie.
  • har bred kunnskap om kirurgisk leiring og hypotermi.
  • har kunnskap om kirurgi og kirurgiske undersøkelser, herunder pre- og postoperativ sykepleie.
  • har kunnskap om traumatologi og traumebehandling.
  • har kunnskap om operasjonssykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder.
  • har bred kunnskap om kirurgiske instrumenter, bruksområder og sterilforsyningskjeden.
  • har bred kunnskap om kommunikasjon og tilpasset informasjon til pasienter i alle aldre og deres pårørende.
  • har bred kunnskap om operasjonsavdelingens oppbygning, utforming og funksjoner.
  • har kunnskap om lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen.
  • har kunnskap om relevant teknologi som brukes til behandling, undersøkelse og overvåkning av operasjonspasienten.
  • har kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for operasjonssykepleie.
  • har kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsforståelse, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid.
  • har kunnskap om kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling.
  • har kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter.
  • har kunnskap om systematisk kvalitetsarbeid og pasientsikkerhetskultur for å forbedre og kontrollere operasjonssykepleien.
  • har bred kunnskap om risikofaktorer ved kirurgisk behandling og undersøkelse perioperativt.
  • har kunnskap om ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen.
  • har kunnskap om viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av operasjonssykepleie.
  • har kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen operasjonssykepleie.

Ferdigheter

  • kan bruke personsentrert operasjonssykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser.
  • kan bruke profesjonskunnskap i utøvelsen av den koordinerende og sterilt utøvende rolle.
  • kan analysere, vurdere og håndtere etiske dilemma relatert til operasjonssykepleie
  • kan analysere det perioperative pasientforløpet og sikre kontinuitet i operasjonssykepleie.
  • kan bruke relevant kunnskap for klinisk beslutningstaking og handling relatert til symptomer og kliniske tegn hos operasjonspasienten.
  • kan analysere, gjennomføre og lede relevant smittevernsarbeid i det kirurgiske teamet.
  • har inngående ferdigheter i aseptisk arbeidsmetode.
  • kan analysere og vurdere risikofaktorer i gjennomføring av kirurgisk leiring.
  • kan analysere og vurdere risikofaktorer for å forebygge utilsiktet hypotermi.
  • kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter om kirurgiske instrumenter og sterilforsyningskjeden.
  • kan analysere, vurdere og gjennomføre operasjonssykepleie både i sterilt utøvende og koordinerende funksjon for å sikre et effektivt og trygt pasientforløp.
  • kan bruke relevante dokumentasjonsverktøy ved dokumentasjon av operasjonssykepleie.
  • kan bruke relevante metoder i kommunikasjon, samhandling og veiledning til pasienter og pårørende i komplekse situasjoner, samt analysere målgruppens helsekompetanse for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester.
  • kan bruke metoder for å sikre korrekt utstyrsplassering på operasjonsstua.
  • kan anvende digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå.
  • kan selvstendig administrere og bruke relevant teknologi, inkludert medisinsk-teknisk utstyr.
  • kan koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av operasjonspasienten i pasientforløpet.
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvalitet i pasientforløpet og drift av operasjonsavdelingen.
  • kan bruke pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise studenter og kollegaer i faglige og etiske utfordringer.
  • kan analysere risikofaktorer hos operasjonspasienten og kirurgisk inngrep/undersøkelse for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser.
  • kan bruke relevante metoder for pasientsikkerhets- og kvalitetsarbeid.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon.
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, administrering, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie.
  • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie.

Generell kompetanse

  • kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • kan anvende kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie.
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å utøve personsentrert operasjonssykepleie.
  • Kan analysere og drøfte etiske dilemmaer, og kommunisere disse i faglige diskusjoner.
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk.
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter i operasjonssykepleie for å utføre kliniske vurderinger, beslutninger og handlinger i samarbeid med egen og andre faggrupper.
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutte situasjoner på en sikker og trygg måte i samarbeid med andre profesjoner og tjenester.
  • kan innhente og tilpasse spesialisert kunnskap fra relevante fagområder og anvende kunnskapen i utøvelsen av operasjonssykepleie.
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter til å dokumentere, formidle, og evaluere informasjon om operasjonspasienten.
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter i bruk og utvikling av teknologi innen operasjonssykepleie.
  • kan bidra til faglig forsvarlig implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr.
  • kan bidra til faglig forsvarlig implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å arbeide effektivt i team, ha god forståelse for grensene for egen kompetanse og innsikt i andre profesjoners kompetanse og vite når disse bør involveres.
  • kan analysere og ta ansvar i samhandling som kan påvirke pasientforløpet og iverksette tiltak som stimulerer til samhandling.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i ledelse, både i den sterilt utøvende og koordinerende funksjonen.
  • kan analysere og kommunisere om faglige problemstillinger innenfor operasjonssykepleie til helsepersonell og allmennheten.
  • kan bidra til tjenesteforbedring, god pasientsikkerhetskultur og et godt arbeidsmiljø for å ivareta pasient, pårørende og kollegaer.
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ivareta pasientsikkerheten i risikofylte overganger i det perioperative forløpet.
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten.

Læringsformer og aktiviteter

Kliniske studier/veiledet praksis, ferdighetstrening og simulering.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig individuelt arbeidskrav

Mer om vurdering

Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet.

Studenter med godkjent obligatorisk aktivitet trenger ikke gjennomføre dette på nytt ved eventuelt gjentak av eksamen.

Se: Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av praksisstudier ved Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)

Kursmateriell

Kunngjøres ved studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SYG3545 15.0 HØST 2023
SYA3545 15.0 HØST 2023
SYT3231 15.0 HØST 2023
SYA3231 15.0 HØST 2023
SYG3231 15.0 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helse- og sosialfag
  • Medisin
  • Operasjonssykepleie
  • Sykepleie og jordmor
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Kliniske studier

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Kliniske studier 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU