course-details-portlet

SYT3537 - Kompetent utøvelse av intensivsykepleie, kliniske studier

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Praksisvurdering 100/100

Faglig innhold

Studenten skal videreutvikle kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse fra emnene «Grunnleggende intensivsykepleie» og «Medansvar for utøvelsen av intensivsykepleie» slik at han/hun med selvstendighet kan ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Studenten skal i slutten av praksisperioden inneha handlingskompetanse for å møte pasienten og samfunnets behov for intensivsykepleie. Studenten skal bidra til et faglig forsvarlig pasientforløp ved å utøve intensivsykepleie innen ansvarsområdene som ligger i funksjons- og ansvarsbeskrivelse for intensivsykepleier.

Intensivsykepleie som fag og profesjon

  • Funksjons- og ansvarsbeskrivelse for intensivsykepleie
  • Organisering, ledelse og kvalitetssikring av intensivavsnittene
  • Etiske og juridiske utfordringer og forsvarlig praksis

Klinisk observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse

  • Intensivsykepleie til ulike pasientgrupper
  • Intensivsykepleie til pasienter med svikt i vitale funksjoner og ved livets sluttfase
  • Komplikasjoner ved akutt- og/eller kritisk sykdom
  • Kirurgiske prinsipper og anestesiologi
  • Farmakologi og legemiddelhåndtering
  • Smittevern (hygiene, infeksjonsforebygging og isolasjonsregimer)
  • Smertelindring og palliasjon
  • Klinisk undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy
  • Pasient- og pårørende perspektiv
  • Kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende
  • Krisehåndtering og katastrofeberedskap

Faglig ledelse, samhandling og kommunikasjon

  • Teamarbeid og tverrfaglig samhandling
  • Ikke tekniske ferdigheter
  • Pedagogiske prinsipper og metoder

Kvalitet, pasientsikkerhet og innovasjon

  • Pasientsikkerhetskultur
  • Kunnskapsbasert praksis, bærekraft og innovasjon
  • Kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy

Teknologi og digital kompetanse

  • Medisinsk teknisk utstyr, bruk, sikkerhet og kontroll
  • Digitale verktøy og personvern

Vitenskapsteori, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten har

  • avansert kunnskap om organsystemers fysiologi, og patofysiologi med særlig relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
  • avansert kunnskap om organsvikt, akutte sykdommer og behandling hos aktuelle pasientgrupper
  • avansert kunnskaper om kirurgisk stressrespons, postoperative komplikasjoner og ettervirkning av ulike anestesiformer
  • avansert kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
  • avansert kunnskap om indikasjoner i bruk av og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i intensivmedisinsk behandling
  • avansert kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering, antibiotikabruk og resistensutvikling ved akutt og/eller kritisk sykdom som er relevant for utøvelse av intensivsykepleie
  • avansert kunnskap om smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak
  • avansert kunnskap om smertelindring, palliasjon, behandlingsbegrensninger og organdonasjon
  • avansert kunnskap om forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
  • avansert kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og/eller språklig og flerkulturelt perspektiv
  • avansert kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
  • avansert kunnskap om kommunikasjon, helsepedagogikk og tilpasset informasjon til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
  • avansert kunnskap om fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
  • avansert kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
  • avansert kunnskaper om kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
  • inngående kunnskap om viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av intensivsykepleie
  • avansert kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
  • inngående kunnskap om pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i intensivavdelinger
  • inngående kunnskap om intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
  • inngående kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
  • avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • inngående kunnskap om bruk av aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer intensivsykepleierens arbeid
  • inngående kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
  • inngående kunnskaper om systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
  • inngående kunnskap om helsetjenestens organisering og intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder og samfunnets utvikling
  • avansert kunnskap om digitale verktøy, herunder personvern, som er relevant for intensivmedisinsk behandling
  • inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen intensivsykeplei

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • anvende kunnskaper og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • selvstendig gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
  • selvstendig administrere relevant monitoreringsutstyr
  • analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner
  • selvstendig administrere utstyr for non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling
  • administrere relevant utstyr for organstøttende behandling
  • anvende prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelinger
  • analysere risikofaktorer relatert til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
  • anvende og kontrollere relevant medisinsk utstyr, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
  • anvende og forholde seg kritisk til ulike i kartleggings-, vurderings- og dokumentasjons- verktøy i utøvelsen av intensivsykepleie
  • anvende helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring og læring
  • analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester
  • analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift av intensivavdelingen
  • anvende pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer
  • anvende effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet
  • anvende digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
  • identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • anvende metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • anvende spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg
  • analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
  • bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
  • selvstendig dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
  • anvende kunnskaper og ferdigheter til kritisk refleksjon, for å søke, vurdere, og anvende ny kunnskap
  • anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring/tjenesteforbedring
  • analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for intensivsykepleie
  • analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer samhandling
  • anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
  • analysere faglige problemstillinger og innta en aktiv rolle i diskusjon om utvikling av profesjonen og dens plass i helsetjenesten
  • analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
  • formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten

Læringsformer og aktiviteter

Kliniske studier/veiledet praksis, ferdighetstrening og simulering.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)

Forkunnskapskrav

Første og andre praksisperiode (SYT/SYA/SYG3535 og SYT/SYA/SYG3536) må være bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Kursmateriell

Kunngjøres ved studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SYA3537 15.0 HØST 2023
SYG3537 15.0 HØST 2023
SYT3223 15.0 HØST 2023
SYA3223 15.0 HØST 2023
SYG3223 15.0 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helse- og sosialfag
  • Intensivsykepleier
  • Medisin
  • Sykepleie og jordmor

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Praksisvurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Praksisvurdering 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU