Emne - Medansvar for utøvelse av intensivsykepleie, kliniske studier - SYT3536
SYT3536 - Medansvar for utøvelse av intensivsykepleie, kliniske studier
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praksisvurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Det forventes at studenten viser progresjon i forhold til å ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, tar medansvar og viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie. Studenten skal videreutvikle kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse fra emnet «Grunnleggende intensivsykepleie».
Intensivsykepleie som fag og profesjon
- Funksjons- og ansvarsbeskrivelse for intensivsykepleie
- Organisering, ledelse og kvalitetssikring av intensivavsnittene
- Etiske og juridiske utfordringer og forsvarlig praksis
Klinisk observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
- Intensivsykepleie til ulike pasientgrupper
- Intensivsykepleie til pasienter med svikt i vitale funksjoner og ved livets sluttfase
- Komplikasjoner ved akutt- og/eller kritisk sykdom
- Kirurgiske prinsipper og anestesiologi
- Farmakologi og legemiddelhåndtering
- Smittevern (hygiene, infeksjonsforebygging og isolasjonsregimer)
- Smertelindring og palliasjon
- Klinisk undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy
- Pasient- og pårørende perspektiv
- Kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende
- Krisehåndtering og katastrofeberedskap
Faglig ledelse, samhandling og kommunikasjon
- Teamarbeid og tverrfaglig samhandling
- Ikke tekniske ferdigheter
- Pedagogiske prinsipper og metoder
Kvalitet, pasientsikkerhet og innovasjon
- Pasientsikkerhetskultur
- Kunnskapsbasert praksis, bærekraft og innovasjon
- Kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy
Teknologi og digital kompetanse
- Medisinsk teknisk utstyr, bruk, sikkerhet og kontroll
- Digitale verktøy og personvern
Vitenskapsteori, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har inngående kunnskap om:
- organsystemers fysiologi, og patofysiologi med særlig relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
- organsvikt, akutte sykdommer og behandling hos aktuelle pasientgrupper
- kirurgisk stressrespons, postoperative komplikasjoner og ettervirkning av ulike anestesiformer
- kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
- indikasjoner i bruk av og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i intensivmedisinsk behandling
- farmakologi og legemiddelhåndtering, antibiotikabruk og resistensutvikling ved akutt og/eller kritisk sykdom som er relevant for utøvelse av intensivsykepleie
- smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak
- smertelindring, palliasjon, behandlingsbegrensninger og organdonasjon
- forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
- pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og/eller språklig og flerkulturelt perspektiv
- barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
- fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
- etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
- kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
- viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av intensivsykepleie
- ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
- pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i intensivavdelinger
- intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
- pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
- lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
- bruk av aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer intensivsykepleierens arbeid
- helsetjenestens organisering og intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder og samfunnets utvikling
- ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
- systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
- digitale verktøy, herunder personvern, som er relevant for intensivmedisinsk behandling
Ferdigheter
Kandidaten kan
- under noe veiledning anvende kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- under noe veiledning gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
- ta medansvar for administrering av relevant monitoreringsutstyr
- under noe veiledning analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner
- ta medansvar for administrering av utstyr for non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling
- ta medansvar for administrering av relevant utstyr for organstøttende behandling
- anvende prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelinger
- under veiledning analysere risikofaktorer relatert til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
- anvende og kontrollere relevant medisinsk utstyr, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- anvende og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjons- verktøy i utøvelsen av intensivsykepleie
- under veiledning bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring og læring
- under veiledning analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester
- under veiledning analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift av intensivavdelingen
- anvende pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer
- anvende digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
- identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
- anvende metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
- anvende effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- under noe veiledning anvende spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg
- under noe veiledning anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- under noe veiledning analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
- under veiledning analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
- ta medansvar for å dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
- anvende kunnskaper og ferdigheter til kritisk refleksjon, for å søke, vurdere, og anvende ny kunnskap
- under noe veiledning anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring/tjenesteforbedring
- analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for intensivsykepleie
- analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer samhandling
- under veiledning anvende kunnskaper og ferdigheter for å lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
- under veiledning analysere faglige problemstillinger og delta i diskusjon om utvikling av profesjonen og dens plass i helsetjenesten
- under veiledning analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
- formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
Læringsformer og aktiviteter
Kliniske studier/veiledet praksis, ferdighetstrening og simulering.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig individuelt arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet.
Studenter med godkjent obligatorisk aktivitet trenger ikke gjennomføre dette på nytt ved eventuelt gjentak av eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Forkunnskapskrav
Første praksisperiode (SYT/SYA/SYG3535) må være bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Kursmateriell
Kunngjøres ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SYA3536 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYG3536 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYA3222 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYT3222 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYG3222 | 15.0 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
- Intensivsykepleier
- Medisin
- Sykepleie og jordmor
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Praksisvurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Praksisvurdering 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"