course-details-portlet

SYT3527 - Kompetent utøver av barnesykepleie, kliniske studier

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Praksisvurdering 100/100

Faglig innhold

  • Normal utvikling og grunnleggende behov hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
  • Stress, krise, mestringsstrategier og følger av sykdom og sykehusinnleggelse for hele familie
  • Tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og iverksette nødvendige tiltak
  • Fremme det friske i barnet og ungdommen, og fremme mestring, opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • Profesjonsetikk
  • Kvalitet og pasientsikkerhet
  • Integritet, autonomi, medbestemmelse og verdighet til barn og familier
  • Komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjons-etikk
  • Fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdommer og sykdomslære, skader og kirurgiske problemstillinger, samt behandling av disse hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
  • Kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger og tiltak, samt dokumentasjon
  • Respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling, herunder non-invasive og invasive behandlingsmetoder
  • Avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper
  • Habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling
  • Psykososiale helseutfordringer
  • Legemiddelhåndtering
  • Komplikasjoner og senskader som følge av behandling
  • Kommunikasjon, tilrettelegging av samspill, involvering og samhandling med barn og deres familie
  • Informasjon, veiledning og undervisning til barn og deres familie samt helsepersonell
  • Kommunikasjon og samhandling i tverrfaglig team
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Nytenkning og innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • Ledelse, planlegging og koordinering av behandlingsforløp
  • Planlegging, administrasjon og ledelse i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • har avansert kunnskap om normal utvikling og grunnleggende behov hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
  • har inngående kunnskap om helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende perspektiver
  • har avanserte kunnskaper om barn i alle aldre, deres søsken og øvrig families opplevelser, reaksjoner og behov ved langvarig sykdom og funksjonsnedsettelse
  • har avansert kunnskap om kjønnsidentitet, seksualitet, minoriteter, etnisitet og kultur i møte med syke barn i alle aldre og deres familie
  • har inngående kunnskap om helse- og omsorgstjenestens organisering, rammer og relevant lovverk, herunder også barn som pårørende.
  • har avansert kunnskap om fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdommer og sykdomslære, skader og kirurgiske problemstillinger, samt behandling av disse hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • har avansert kunnskap om behandling ved svikt eller trussel om svikt i vitale funksjoner hos premature, nyfødte, barn og ungdom
  • har avansert kunnskap om hvordan observere, identifisere og vurdere generelle og spesielle behov hos syke barn i alle aldre
  • har avansert kunnskap om konsekvenser som kan oppstå som følge av undersøkelser og behandling i et akutt og kritisk forløp hos barn i alle aldre og hvordan disse kan forebygges.
  • har inngående kunnskap om forebygging, rehabilitering og habilitering av utviklingsskader, komplikasjoner og ubehag ved skade, sykdom og funksjonsnedsettelse
  • har inngående kunnskap om ernæringens betydning for vekst, utvikling, sykdom og helbred
  • har inngående kunnskap om barnepalliasjon
  • har inngående kunnskap om barnemishandling og omsorgssvikt
  • har bred kunnskap om psykisk helse, psykiske lidelser og relasjonen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge
  • har inngående kunnskap om farmakologi i behandlingen av barn i alle aldre
  • har avansert kunnskap om mikrobiologi, hygiene og smittevern, spesielt relatert til aktuelle nyfødt-, barne- og ungdomsavdelinger
  • har avansert kunnskap om kommunikasjonsteknikker med barn i all alder
  • har avansert kunnskap om konsekvenser av, og alternativer til bruk av tvang
  • har inngående kunnskap om helsepedagogikk som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg hos målgruppen
  • har avansert kunnskap om betydningen av helsekompetansen til barn i alle aldre og deres pårørende.
  • har inngående kunnskap om digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi
  • har avansert kunnskap om funksjon, kontroll, bruk og vedlikehold av avansert medisinsk teknisk utstyr
  • har avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • har inngående kunnskap om helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester med god ressursutnyttelse på tvers av tjenestesteder og nivåer
  • har inngående kunnskap om målgruppens juridiske posisjon, og rettigheter i kontakt med helsetjenesten, herunder kunnskap om samiske barns rettigheter som urfolksbarn
  • har inngående kunnskap om faglig ledelse, organisering, ressursbruk, prioriteringer og bærekraft
  • har inngående kunnskap om metoder innen veiledning og undervisning av studenter og kollegaer.
  • har inngående kunnskap om modeller, risikovurdering og verktøy for vurdering av pasientsikkerhet
  • og kvalitet
  • har inngående kunnskap om viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen pasientsikkerhet, i utøvelsen av barnesykepleie

Ferdigheter

  • kan bruke relevante metoder i utøvelsen av barnesykepleie med respekt for syke barn i alle aldre og deres familie, og kan ivareta deres integritet, autonomi, medbestemmelse og verdighet
  • kan bruke relevante metoder for å ivareta det friske i barnet og ungdommen, fremme mestring, opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan selvstendig utføre kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger samt iverksette relevante barnesykepleiefaglige tiltak, herunder prioritering, evaluering og dokumentasjon av behandlingsforløpet og om nødvendig henvise videre
  • kan selvstendig utføre respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn i alle aldre, herunder non-invasive og invasive behandlingsmetoder
  • kan utføre avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper
  • kan bruke relevante metoder og kunnskaper innen habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling av barn i alle aldre med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse
  • kan bruke relevante metoder for å hjelpe barn i alle aldre og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp
  • kan selvstendig og i team bruke relevante metoder for å måle, planlegge og iverksette tiltak for å redusere smerte og ubehag
  • kan analysere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og iverksette nødvendige tiltak
  • kan analysere og identifisere psykososiale helseutfordringer hos barn i alle aldre og iverksette nødvendige tiltak
  • kan analysere og bruke relevant kunnskap i håndteringen av legemidler til barn i alle aldre
  • kan analysere og bruke relevant kunnskap om antibiotika resistens, smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak i behandlingen av barn i alle aldrer
  • kan bruke relevante metoder for kommunikasjon, tilrettelegging av samspill, involvering og samhandling med barn og deres familie med utgangspunkt i tilstand, alder og utviklingstrinn
  • kan bruke relevante metoder til å informere, veilede og undervise barn i alle aldre og deres familie i aktuelle problemstillinger
  • kan analysere målgruppens helsekompetanse for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester
  • kan bruke relevante metoder for å bygge tillit og trygghet hos barn i alle aldre og unngå tvang
  • kan selvstendig administrere relevant medisinsk- teknisk utstyr, og kan analysere digitale parametere opp mot kliniske funn
  • kan bruke relevante metoder for å legge til rette for målgruppen i et komplekst høyteknologisk miljø
  • kan bruke relevant medisinsk utstyr og digitale tjenester
  • kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
  • kan anvende relevante kunnskaper og ferdigheter for å lede, planlegge og koordinere behandlingsforløp, og kan sikre gode pasientoverganger mellom ulike nivåer og tjenester
  • kan bruke relevante metoder for å selvstendig vurdere målgruppens behov og iverksette tiltak i forbindelse med sykdomsforløpet
  • kan selvstendig planlegge, administrere, lede og utøve barnesykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • kan bruke pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer.
  • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nytte og betydning av nytenkning og innovasjon
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen.
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan analysere og anvende teori og metoder til å formulere og strukturere faglige og teoretiske problemstillinger innen barnesykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, bruker- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av tjenesten

Generell kompetanse

  • kan identifisere nye relevante barnesykepleiefaglige yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til målgruppen
  • har inngående kunnskap om barnesykepleierens funksjon, rolle og ansvar
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å forebygge og identifisere komplikasjoner og senskader som følge av behandling
  • kan kommunisere og samhandle med respekt for målgruppens integritet, ressurser og opplevelser
  • kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å reflektere kritisk over teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder, kan bruke pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer og lede faglig utvikling av barnesykepleierfaget
  • kan anvende relevant kunnskap for å kommunisere og samhandle i det tverrfaglige teamet ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldre
  • kan anvende relevante kunnskaper og har kompetanse som kan fremme holdninger og danne grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for målgruppen i samfunnet
  • kan bidra til faglig forsvarlig helse- og omsorgstjeneste, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten
  • kan formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten

Læringsformer og aktiviteter

Kliniske studier. Veiledet praksis.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)

Forkunnskapskrav

Bestått:

  • SYT3525 - Grunnleggende barnesykepleie, kliniske studier
  • SYT3526 - Medansvar for utøvelsen av barnesykepleie, kliniske studier

Kursmateriell

Kunngjøres ved studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SYT3213 15.0 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: -

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Klinisk medisin
  • Barnesykepleie
  • Helse- og sosialfag
  • Sykepleie og jordmor
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Praksisvurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Praksisvurdering 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU