course-details-portlet

SYT3525 - Grunnleggende barnesykepleie, kliniske studier

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Praksisvurdering 100/100

Faglig innhold

  • Normal utvikling og grunnleggende behov hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
  • Stress, krise, mestringsstrategier og følger av sykdom og sykehusinnleggelse for hele familie
  • Tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og iverksette nødvendige tiltak
  • Fremme det friske i barnet og ungdommen, og fremme mestring, opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • Profesjonsetikk
  • Kvalitet og pasientsikkerhet
  • Integritet, autonomi, medbestemmelse og verdighet til barn og familier
  • Komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjons-etikk
  • Fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdommer og sykdomslære, skader og kirurgiske problemstillinger, samt behandling av disse hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
  • Kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger og tiltak, samt dokumentasjon
  • Respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling, herunder non-invasive og invasive behandlingsmetoder
  • Avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper
  • Habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling
  • Psykososiale helseutfordringer
  • Legemiddelhåndtering
  • Komplikasjoner og senskader som følge av behandling
  • Kommunikasjon, tilrettelegging av samspill, involvering og samhandling med barn og deres familie
  • Informasjon, veiledning og undervisning til barn og deres familie samt helsepersonell
  • Kommunikasjon og samhandling i tverrfaglig team
  • Kunnskapsbasert praksis

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • har bred kunnskap om normal utvikling og grunnleggende behov hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
  • har kunnskap om helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende perspektiver
  • har brede kunnskaper om barn i alle aldre, deres søsken og øvrig families opplevelser, reaksjoner og behov ved langvarig sykdom og funksjonsnedsettelse
  • har bred kunnskap om kjønnsidentitet, seksualitet, minoriteter, etnisitet og kultur i møte med syke barn i alle aldre og deres familie
  • har kunnskap om helse- og omsorgstjenestens organisering, rammer og relevant lovverk, herunder også barn som pårørende.
  • har bred kunnskap om fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdommer og sykdomslære, skader og kirurgiske problemstillinger, samt behandling av disse hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • har bred kunnskap om behandling ved svikt eller trussel om svikt i vitale funksjoner hos premature, nyfødte, barn og ungdom
  • har bred kunnskap om hvordan observere, identifisere og vurdere generelle og spesielle behov hos syke barn i alle aldre
  • har bred kunnskap om konsekvenser som kan oppstå som følge av undersøkelser og behandling i et akutt og kritisk forløp hos barn i alle aldre og hvordan disse kan forebygges.
  • har kunnskap om forebygging, rehabilitering og habilitering av utviklingsskader, komplikasjoner og ubehag ved skade, sykdom og funksjonsnedsettelse
  • har kunnskap om ernæringens betydning for vekst, utvikling, sykdom og helbred
  • har kunnskap om barnepalliasjon
  • har kunnskap om barnemishandling og omsorgssvikt
  • har kunnskap om psykisk helse, psykiske lidelser og relasjonen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge
  • har kunnskap om farmakologi i behandlingen av barn i alle aldre
  • har bred kunnskap om mikrobiologi, hygiene og smittevern, spesielt relatert til aktuelle nyfødt-, barne- og ungdomsavdelinger
  • har bred kunnskap om kommunikasjonsteknikker med barn i all alder
  • har bred kunnskap om konsekvenser av, og alternativer til bruk av tvang
  • har kunnskap om helsepedagogikk som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg hos målgruppen
  • har bred kunnskap om betydningen av helsekompetansen til barn i alle aldre og deres pårørende.
  • har kunnskap om digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi
  • har bred kunnskap om funksjon, kontroll, bruk og vedlikehold av avansert medisinsk teknisk utstyr
  • har bred kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester med god ressursutnyttelse på tvers av tjenestesteder og nivåer
  • har kunnskap om målgruppens juridiske posisjon, og rettigheter i kontakt med helsetjenesten, herunder kunnskap om samiske barns rettigheter som urfolksbarn
  • har kunnskap om modeller, risikovurdering og verktøy for vurdering av pasientsikkerhet og kvalitet
  • har kunnskap om viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen pasientsikkerhet, i utøvelsen av barnesykepleie

Ferdigheter

  • kan, under veiledning, bruke relevante metoder i utøvelsen av barnesykepleie med respekt for syke barn i alle aldre og deres familie, og kan ivareta deres integritet, autonomi, medbestemmelse og verdighet
  • kan, under veiledning, bruke relevante metoder for å ivareta det friske i barnet og ungdommen, fremme mestring, opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan, under veiledning, utføre kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger samt iverksette relevante barnesykepleiefaglige tiltak, herunder prioritering, evaluering og dokumentasjon av behandlingsforløpet og om nødvendig henvise videre
  • kan, under veiledning, utføre respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn i alle aldre, herunder non-invasive og invasive behandlingsmetoder
  • kan, under veiledning, bruke relevante metoder og kunnskaper innen habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling av barn i alle aldre med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse
  • kan bruke relevante metoder for å hjelpe barn i alle aldre og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp
  • kan, under veiledning, bruke relevante metoder for å måle, planlegge og iverksette tiltak for å redusere smerte og ubehag
  • kan, under veiledning, analysere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og iverksette nødvendige tiltak
  • kan, under veiledning, analysere og identifisere psykososiale helseutfordringer hos barn i alle aldre og iverksette nødvendige tiltak
  • kan, under veiledning, analysere og bruke relevant kunnskap i håndteringen av legemidler til barn i alle aldre
  • kan, under veiledning, analysere og bruke relevant kunnskap om antibiotika resistens, smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak i behandlingen av barn i alle aldrer
  • kan, under veiledning, bruke relevante metoder for kommunikasjon, tilrettelegging av samspill, involvering og samhandling med barn og deres familie med utgangspunkt i tilstand, alder og utviklingstrinn
  • kan, under veiledning, bruke relevante metoder til å informere, veilede og undervise barn i alle aldre og deres familie i aktuelle problemstillinger
  • kan, under veiledning, analysere målgruppens helsekompetanse for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester
  • kan, under veiledning, bruke relevante metoder for å bygge tillit og trygghet hos barn i alle aldre og unngå tvang
  • kan, under veiledning, administrere relevant medisinsk- teknisk utstyr, og kan analysere digitale parametere opp mot kliniske funn
  • kan, under veiledning, bruke relevante metoder for å legge til rette for målgruppen i et komplekst høyteknologisk miljø
  • kan, under veiledning, bruke relevant medisinsk utstyr og digitale tjenester
  • kan, under veiledning, bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
  • kan anvende relevante kunnskaper og ferdigheter for å lede, planlegge og koordinere behandlingsforløp, og kan sikre gode pasientoverganger mellom ulike nivåer og tjenester
  • kan, under veiledning, bruke relevante metoder for å selvstendig vurdere målgruppens behov og iverksette tiltak i forbindelse med sykdomsforløpet
  • kan, under veiledning, planlegge, administrere, lede og utøve barnesykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • kan, under veiledning, analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet
  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til nytte og betydning av nytenkning og innovasjon
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan analysere og anvende teori og metoder til å formulere og strukturere faglige og teoretiske problemstillinger innen barnesykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, bruker- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av tjenesten

Generell kompetanse

  • kan, under veiledning, identifisere nye relevante barnesykepleiefaglige yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til målgruppen
  • har kunnskap om barnesykepleierens funksjon, rolle og ansvar
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å forebygge og identifisere komplikasjoner og senskader som følge av behandling
  • kan kommunisere og samhandle med respekt for målgruppens integritet, ressurser og opplevelser
  • kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å reflektere kritisk over teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer.
  • kan anvende relevant kunnskap for å kommunisere og samhandle i det tverrfaglige teamet ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldre
  • kan anvende relevante kunnskaper og har kompetanse som kan fremme holdninger og danne grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for målgruppen i samfunnet
  • kan bidra til faglig forsvarlig helse- og omsorgstjeneste, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten
  • kan formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten

Læringsformer og aktiviteter

Kliniske studier. Veiledet praksis.

Obligatoriske aktiviteter

  • Individuelt skriftlig arbeidskrav

Mer om vurdering

Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.

Studenter med godkjent obligatorisk aktivitet trenger ikke gjennomføre dette på nytt ved eventuelt gjentak av eksamen.

Se Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av veiledet praksisstudier ved fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)

Kursmateriell

Kunngjøres ved studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SYT3211 15.0 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: -

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Klinisk medisin
  • Barnesykepleie
  • Helse- og sosialfag
  • Sykepleie og jordmor
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Praksisvurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Praksisvurdering 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU