Emne - Kreftsykepleie - medisinsk behandling, rehabilitering og palliasjon - SYA3550
SYA3550 - Kreftsykepleie - medisinsk behandling, rehabilitering og palliasjon
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Kreftsykepleie - tenkning og psykososiale emner:
- Kreftsykepleiers funksjons- og ansvarsområder, kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid.
- Helsefremming og person- og familiesentrert omsorg i arbeid med alvorlig syke.
- Håp, krise, stress, sorg, mestring og livskvalitet.
- Kommunikasjon og samhandling - relasjonskunnskap og flerkulturelt perspektiv i møte med pasient og pårørende.
- Helsepedagogikk, undervisning, veiledning, inkludering, medbestemmelse og samvalg.
Pasienter med kreft:
- Å få diagnosen kreft - ulike faser av sykdommen - opplevelsesdimensjonen.
- Aldersperspektivet og roller i livet.
- Kreft som akutt og kronisk sykdom.
Kreftsykepleie og ulike behandlingsformer:
- Onkologi og tumorbiologi - ulike kreftformers årsak, diagnostikk og utredning.
- Medikamentell kreftbehandling: hormon-, immun- og cytostatikabehandling, og farmakologi.
- Akutte situasjoner.
- Strålebehandling: strålefysikk og strålevirkning/bivirkning.
- Kreftsykepleie ved medikamentell kreft- og strålebehandling.
- Kirurgisk behandling av kreft.
- Barns og ungdoms spesielle behov og rettigheter.
- Kreftsykepleiers rolle i forebygging, helsefremming og personsentrert omsorg i arbeid med alvorlig syke og døende.
- Etiske problemstillinger knyttet til ulike behandlingsformer og avslutning av livsforlengende behandling.
- Lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy.
Følger av sykdom og behandling - rehabilitering:
- Seksualitet og kroppsoppfatning.
- Komplementær og alternativ medisin.
- Nedsatt immunforsvar, mikrobiologi, antibiotika-bruk og smittevern.
- Senskader.
- Ernæring og ernæringsfysiologi.
- Prehabilitering og rehabilitering.
Palliasjon:
- Symptomlindring og avansert smertebehandling.
- Ulike perspektiv på døden.
- Å dø i institusjon og hjemme.
- Eutanasi.
- Begrensning av livsforlengende behandling.
- Organisatoriske forhold.
- Etikk.
- Helhetlig ivaretakelse av pasient og pårørende.
- Kommunikasjon mellom pasient, pårørende og helsepersonell.
- Omsorg ved livets slutt.
Tverrprofesjonelt samarbeid og nettverksarbeid:
- Tverrfaglighet - samhandling og digitalisering.
- Pårørende - inkludert barn og ungdoms opplevelser, behov og rettigheter gjennom hele sykdomsforløpet, og som etterlatte.
- Familiesamtaler og etiske utfordringer i et familieperspektiv.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har avansert kunnskap om person- og familiesentrert kreftsykepleie, herunder pasienter med kreft og pårørendes reaksjoner og behov i pasientforløpet på tvers av alder, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, seksuell orientering, sosioøkonomisk, språklig og kulturell bakgrunn
- har avansert kunnskap om psykiske reaksjoner, åndelige, kulturelle og eksistensielle behov og reaksjoner ved krise, tap og sorg hos pasienter, pårørende og etterlatte
- har avansert kunnskap på sentrale fenomen som håp, livskvalitet og mestring i kreftsykepleie
- har avansert og spesifikk kunnskap om utvikling av kreftsykdommer, deres patofysiologi, diagnostikk og behandlingsprinsipper, herunder kirurgi, medikamentell kreft- og strålebehandling, i tråd med kunnskapsutviklingen
- har avansert og spesifikk kunnskap om bivirkninger, komplikasjoner og seneffekter relatert til kreftsykdom og behandling samt forebygging, lindring og håndtering av disse
- har avansert kunnskap om farmakologi og legemiddelbehandling innen kreftbehandling
- har inngående kunnskaper om avansert smertebehandling, og annen symptomlindrende behandling
- har inngående kunnskap om mikrobiologi, smitterisiko, sepsisutvikling, antibiotika-bruk og smittevern som er relevant for kreftsjukepleie
- har inngående kunnskap om hvordan psykisk helse, alder, multimorbiditet, ernæringstilstand, språklig og kulturell bakgrunn og sosioøkonomiske forhold påvirker helse, kreftsykdom, valg av behandling og utøvelse av kreftsykepleie
- har inngående kunnskaper om kommunikasjon med kreftsyke barn og ungdom og deres særskilte behov og rettigheter, herunder kunnskap om samiske barns rettigheter som urfolksbarn
- har inngående kunnskap om helsepedagogikk og ulike kommunikasjons- og veiledningsmodeller som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg hos pasienter og pårørende
- har inngående kunnskap om organisering av det palliative helse- og omsorgstilbudet i Norge
- har inngående kunnskap om kommunikasjon med pasienter med livstruende eller livsbegrensendesykdom og deres pårørende
- har inngående kunnskap om symptomkartlegging og lindring av komplekse sykdomstilstander i det palliative forløpet
- har inngående kunnskap om etiske og faglige aspekter relatert til alvorlig sykdom og død
- har avansert kunnskap om pasientens, pårørendes og etterlattes reaksjoner samt åndelige og eksistensielle behov i palliative pasientforløp inkludert barn og ungdom
- har avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
- har avansert kunnskap om e-helse, informasjons- og velferdsteknologi for å ivareta kontinuitet i pasientforløpet
- har inngående kunnskap om hvordan digitalisering bidrar til samhandling og samarbeid blant helsepersonell
- har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen kreftsykepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og systematisk vurdere komplekse pasientsituasjoner relatert til kreftsykdom og behandling, herunder akutte og kritiske situasjoner
- kan bruke relevant kunnskap til selvstendig å planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter med kreft
- kan gjøre rede for medikamentell kreftbehandling etter gjeldende prosedyrer og rutiner for å ivareta pasientsikkerhet, egen helse og miljø etter gjeldende lovverk
- kan bruke relevante metoder innen kommunikasjon, undervisning og veiledning for å bidra til å fremme håp, livskvalitet og mestring hos pasienter og pårørende gjennom pasientforløpet uavhengig av behandlingsmål
- kan analysere ressurser og helsekompetanse til pasienter og pårørende, og gjennomføre relevante tiltak
- kan vurdere behov for å iverksette ernæringstiltak og om nødvendig henvise videre
- kan bruke relevant kunnskap om hvordan behandlingsteamet tidlig kan introdusere og tilpasse et palliativt forløp og koordinere tjenestene for den kreftsyke og pårørende
- kan anvende aktuelle verktøy for å kartlegge, vurdere, planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie- og medisinske tiltak rettet mot lindring av symptomer i det palliative forløpet for pasienter og deres pårørende
- kan bruke sine kunnskaper til å fremme helse, mestring og livskvalitet hos den palliative kreftpasient og dens pårørende samt medvirke til en verdig død
- kan anvende kunnskap om behandling av forskjellige sammensatte symptomer, inkludert grunnleggende medikamentell og ikke-medikamentell behandling
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og håndtere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for å vurdere og prioritere behov for helsehjelp til utsatte og sårbare pasientgrupper
- kan formidle trygghet og tillit i samhandling med pasienter og pårørende, inkludert barn som pårørende
- kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å utføre kreftsykepleie til pasienter i tråd med de medisinske, demografiske, sosiale, miljømessige og teknologiske endringer
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å ivareta og følge opp kreftoverlevere med senskader og utfordringer som resultat av sykdom og behandling
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om hvordan diagnose og behandling kan påvirke helse, inkludert seksuell helse
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å veilede pasienter og pårørende om behandlingsvalg og tilrettelegge for prehabilitering og tidlig rehabilitering
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om hvordan diagnose og behandling kan påvirke ernæringsstatus og kunne følge opp dette
- kan anvende avanserte kunnskaper og ferdigheter i palliasjon til pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom, og deres pårørende
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid, problembasert læring (PBL), seminar, simulering, refleksjon og selvstudium.
Obligatoriske aktiviteter
- Test i medikamentell kreft- og strålebehandling.
- Skriftlig individuelt arbeidskrav: behandlings- og rehabiliteringsfasen
- Skriftlig individuelt arbeidskrav: palliativ fase
- Gruppeoppgave i etikk med muntlig fremlegg.
- Obligatorisk oppmøte til undervisning
Mer om vurdering
Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet. Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Undervisningsaktivitetene i emnet har krav om minst 70% oppmøte
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Kursmateriell
Kunngjøres ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SYT3550 | 22.5 | HØST 2023 | |
SYA3011 | 22.5 | HØST 2023 | |
SYT3011 | 22.5 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
22.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Ålesund
- Helse- og sosialfag
- Kreftsykepleie
- Medisin
- Sykepleie og jordmor
Ansvarlig enhet
Institutt for helsevitenskap Ålesund
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"