Emne - Grunnleggende operasjonssykepleie, kliniske studier - SYA3545
SYA3545 - Grunnleggende operasjonssykepleie, kliniske studier
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Kliniske studier
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Kliniske studier | 100/100 |
Faglig innhold
Studenten skal ha kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å ivareta operasjonssykepleierens ansvars- og funksjonsområder. Studenten skal i løpet av praksisperioden inneha grunnleggende handlingskompetanse for å møte operasjonspasienten og samfunnets behov for operasjonssykepleie. Studenten skal bidra til et faglig forsvarlig pasientforløp ved å utøve operasjonssykepleie nedfelt i Forskrift om nasjonal retningslinje for operasjonssykepleierutdanning.
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om helse- og omsorgstjenestens organisering, rammer og relevant lovverk.
- har bred kunnskap om operasjonssykepleiernes funksjons- og ansvarsområder
- har bred kunnskap om personsentrert operasjonssykepleie.
- har kunnskap om operasjonspasientens og pårørendes behov i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv.
- har kunnskap om operasjonssykepleierens fysiske og psykososiale arbeidsmiljø, stressreaksjoner, mestringsstrategier og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres.
- har kunnskap om organsystemers anatomi, fysiologi og patofysiologi
- har bred kunnskap om mikrobiologi og smittevern.
- har kunnskap om farmakologi, legemidler og legemiddelhåndtering med relevans for operasjonssykepleie.
- har bred kunnskap om kirurgisk leiring og hypotermi.
- har kunnskap om kirurgi og kirurgiske undersøkelser, herunder pre- og postoperativ sykepleie.
- har kunnskap om traumatologi og traumebehandling.
- har kunnskap om operasjonssykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder.
- har bred kunnskap om kirurgiske instrumenter, bruksområder og sterilforsyningskjeden.
- har bred kunnskap om kommunikasjon og tilpasset informasjon til pasienter i alle aldre og deres pårørende.
- har bred kunnskap om operasjonsavdelingens oppbygning, utforming og funksjoner.
- har kunnskap om lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen.
- har kunnskap om relevant teknologi som brukes til behandling, undersøkelse og overvåkning av operasjonspasienten.
- har kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for operasjonssykepleie.
- har kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsforståelse, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid.
- har kunnskap om kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling.
- har kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter.
- har kunnskap om systematisk kvalitetsarbeid og pasientsikkerhetskultur for å forbedre og kontrollere operasjonssykepleien.
- har bred kunnskap om risikofaktorer ved kirurgisk behandling og undersøkelse perioperativt.
- har kunnskap om ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen.
- har kunnskap om viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av operasjonssykepleie.
- har kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen operasjonssykepleie.
Ferdigheter
- kan bruke personsentrert operasjonssykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser.
- kan bruke profesjonskunnskap i utøvelsen av den koordinerende og sterilt utøvende rolle.
- kan analysere, vurdere og håndtere etiske dilemma relatert til operasjonssykepleie
- kan analysere det perioperative pasientforløpet og sikre kontinuitet i operasjonssykepleie.
- kan bruke relevant kunnskap for klinisk beslutningstaking og handling relatert til symptomer og kliniske tegn hos operasjonspasienten.
- kan analysere, gjennomføre og lede relevant smittevernsarbeid i det kirurgiske teamet.
- har inngående ferdigheter i aseptisk arbeidsmetode.
- kan analysere og vurdere risikofaktorer i gjennomføring av kirurgisk leiring.
- kan analysere og vurdere risikofaktorer for å forebygge utilsiktet hypotermi.
- kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter om kirurgiske instrumenter og sterilforsyningskjeden.
- kan analysere, vurdere og gjennomføre operasjonssykepleie både i sterilt utøvende og koordinerende funksjon for å sikre et effektivt og trygt pasientforløp.
- kan bruke relevante dokumentasjonsverktøy ved dokumentasjon av operasjonssykepleie.
- kan bruke relevante metoder i kommunikasjon, samhandling og veiledning til pasienter og pårørende i komplekse situasjoner, samt analysere målgruppens helsekompetanse for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester.
- kan bruke metoder for å sikre korrekt utstyrsplassering på operasjonsstua.
- kan anvende digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå.
- kan selvstendig administrere og bruke relevant teknologi, inkludert medisinsk-teknisk utstyr.
- kan koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av operasjonspasienten i pasientforløpet.
- kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvalitet i pasientforløpet og drift av operasjonsavdelingen.
- kan bruke pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise studenter og kollegaer i faglige og etiske utfordringer.
- kan analysere risikofaktorer hos operasjonspasienten og kirurgisk inngrep/undersøkelse for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser.
- kan bruke relevante metoder for pasientsikkerhets- og kvalitetsarbeid.
- kan analysere og forholde seg kritisk til tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon.
- kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, administrering, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie.
- kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring.
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie.
Generell kompetanse
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- kan anvende kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie.
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å utøve personsentrert operasjonssykepleie.
- Kan analysere og drøfte etiske dilemmaer, og kommunisere disse i faglige diskusjoner.
- kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk.
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter i operasjonssykepleie for å utføre kliniske vurderinger, beslutninger og handlinger i samarbeid med egen og andre faggrupper.
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutte situasjoner på en sikker og trygg måte i samarbeid med andre profesjoner og tjenester.
- kan innhente og tilpasse spesialisert kunnskap fra relevante fagområder og anvende kunnskapen i utøvelsen av operasjonssykepleie.
- kan anvende kunnskap og ferdigheter til å dokumentere, formidle, og evaluere informasjon om operasjonspasienten.
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter i bruk og utvikling av teknologi innen operasjonssykepleie.
- kan bidra til faglig forsvarlig implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr.
- kan bidra til faglig forsvarlig implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å arbeide effektivt i team, ha god forståelse for grensene for egen kompetanse og innsikt i andre profesjoners kompetanse og vite når disse bør involveres.
- kan analysere og ta ansvar i samhandling som kan påvirke pasientforløpet og iverksette tiltak som stimulerer til samhandling.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i ledelse, både i den sterilt utøvende og koordinerende funksjonen.
- kan analysere og kommunisere om faglige problemstillinger innenfor operasjonssykepleie til helsepersonell og allmennheten.
- kan bidra til tjenesteforbedring, god pasientsikkerhetskultur og et godt arbeidsmiljø for å ivareta pasient, pårørende og kollegaer.
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ivareta pasientsikkerheten i risikofylte overganger i det perioperative forløpet.
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis.
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten.
Læringsformer og aktiviteter
Kliniske studier/veiledet praksis, ferdighetstrening og simulering.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig individuelt arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet.
Studenter med godkjent obligatorisk aktivitet trenger ikke gjennomføre dette på nytt ved eventuelt gjentak av eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SYT3545 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYG3545 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYT3231 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYA3231 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYG3231 | 15.0 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Ålesund
- Helse- og sosialfag
- Medisin
- Operasjonssykepleie
- Sykepleie og jordmor
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Kliniske studier
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Kliniske studier 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"