Emne - Operasjonssykepleie 1 - SYA3540
SYA3540 - Operasjonssykepleie 1
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 6 timer | E |
Faglig innhold
Studenten skal utvikle grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i operasjonssykepleie nedfelt i Forskrift om nasjonal retningslinje for operasjonssykepleierutdanning for å kunne møte operasjonspasienten og samfunnets behov for operasjonssykepleie og bidra til et faglig forsvarlig pasientforløp.
Læringsutbytte
Kunnskap
- kan reflektere over faglige problemstillinger med utgangspunkt i operasjonssykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
- har bred kunnskap om helse- og omsorgstjenestens organisering, rammer og relevant lovverk.
- har inngående kunnskap om operasjonssykepleiernes funksjons- og ansvarsområder
- har inngående kunnskap om personsentrert operasjonssykepleie.
- har bred kunnskap om operasjonspasientens og pårørendes behov i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv.
- har bred kunnskap om operasjonssykepleierens fysiske og psykososiale arbeidsmiljø, stressreaksjoner, mestringsstrategier og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres.
- har bred kunnskap om organsystemers anatomi, fysiologi og patofysiologi.
- har inngående kunnskap om mikrobiologi og smittevern.
- har bred kunnskap om farmakologi, legemidler og legemiddelhåndtering med relevans for operasjonssykepleie.
- har inngående kunnskap om kirurgisk leiring og hypotermi.
- har bred kunnskap om kirurgi og kirurgiske undersøkelser, herunder pre- og postoperativ sykepleie.
- har bred kunnskap om traumatologi og traumebehandling.
- har inngående kunnskap om kirurgiske instrumenter, bruksområder og sterilforsyningskjeden.
- har bred kunnskap om operasjonssykepleierens rolle ved beredskap - og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror, og i krigs - og katastrofeområder.
- har inngående kunnskap om kommunikasjon og tilpasset informasjon til pasienter i alle aldre og deres pårørende.
- har inngående kunnskap om operasjonsavdelingens oppbygning, utforming og funksjoner.
- har bred kunnskap om lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen.
- har bred kunnskap om relevant teknologi som brukes til behandling, undersøkelse og overvåkning av operasjonspasienten.
- har bred kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for operasjonssykepleie.
- har bred kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsforståelse, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid.
- har bred kunnskap om kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling.
- har bred kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
- har bred kunnskap om systematisk kvalitetsarbeid og pasientsikkerhetskultur for å forbedre og kontrollere operasjonssykepleien.
- har inngående kunnskap om risikofaktorer ved kirurgisk behandling og undersøkelse perioperativt.
- har bred kunnskap om ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen.
- har bred kunnskap om viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av operasjonssykepleie.
- har bred kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen operasjonssykepleie.
Ferdigheter
- kan reflektere og forholde seg kritisk til teori og ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie.
Generell kompetanse
- kan reflektere over relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- kan reflektere og drøfte etiske dilemmaer, og kommunisere disse i faglige diskusjoner.
- kan reflektere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, studentaktive læringsformer, ferdighetstrening og simulering.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig, individuelt arbeid
- Obligatorisk oppmøte til undervisningsaktiviteter
Mer om vurdering
Undervisningsaktivitetene i emnet har krav om minst 70% oppmøte.
Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Studenter med godkjent obligatorisk aktivitet trenger ikke gjennomføre dette på nytt ved eventuelt gjentak av eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Kursmateriell
Kunngjøres ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SYT3540 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYG3540 | 15.0 | HØST 2023 | |
SYA3000 | 7.5 | HØST 2023 | |
SYG3000 | 7.5 | HØST 2023 | |
SYT3000 | 7.5 | HØST 2023 | |
SYA3005 | 7.5 | HØST 2023 | |
SYG3005 | 7.5 | HØST 2023 | |
SYT3005 | 7.5 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Ålesund
- Helse- og sosialfag
- Medisin
- Operasjonssykepleie
- Sykepleie og jordmor
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"