course-details-portlet

SYA3536 - Medansvar for utøvelse av intensivsykepleie, kliniske studier

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Praksisvurdering 100/100

Faglig innhold

Det forventes at studenten viser progresjon i forhold til å ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, tar medansvar og viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie. Studenten skal videreutvikle kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse fra emnet «Grunnleggende intensivsykepleie».

Intensivsykepleie som fag og profesjon

  • Funksjons- og ansvarsbeskrivelse for intensivsykepleie
  • Organisering, ledelse og kvalitetssikring av intensivavsnittene
  • Etiske og juridiske utfordringer og forsvarlig praksis

Klinisk observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse

  • Intensivsykepleie til ulike pasientgrupper
  • Intensivsykepleie til pasienter med svikt i vitale funksjoner og ved livets sluttfase
  • Komplikasjoner ved akutt- og/eller kritisk sykdom
  • Kirurgiske prinsipper og anestesiologi
  • Farmakologi og legemiddelhåndtering
  • Smittevern (hygiene, infeksjonsforebygging og isolasjonsregimer)
  • Smertelindring og palliasjon
  • Klinisk undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy
  • Pasient- og pårørende perspektiv
  • Kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende
  • Krisehåndtering og katastrofeberedskap

Faglig ledelse, samhandling og kommunikasjon

  • Teamarbeid og tverrfaglig samhandling
  • Ikke tekniske ferdigheter
  • Pedagogiske prinsipper og metoder

Kvalitet, pasientsikkerhet og innovasjon

  • Pasientsikkerhetskultur
  • Kunnskapsbasert praksis, bærekraft og innovasjon
  • Kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy

Teknologi og digital kompetanse

  • Medisinsk teknisk utstyr, bruk, sikkerhet og kontroll
  • Digitale verktøy og personvern

Vitenskapsteori, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten har inngående kunnskap om:

  • organsystemers fysiologi, og patofysiologi med særlig relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
  • organsvikt, akutte sykdommer og behandling hos aktuelle pasientgrupper
  • kirurgisk stressrespons, postoperative komplikasjoner og ettervirkning av ulike anestesiformer
  • kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
  • indikasjoner i bruk av og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i intensivmedisinsk behandling
  • farmakologi og legemiddelhåndtering, antibiotikabruk og resistensutvikling ved akutt og/eller kritisk sykdom som er relevant for utøvelse av intensivsykepleie
  • smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak
  • smertelindring, palliasjon, behandlingsbegrensninger og organdonasjon
  • forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
  • pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og/eller språklig og flerkulturelt perspektiv
  • barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
  • fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
  • etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
  • kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
  • viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av intensivsykepleie
  • ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
  • pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i intensivavdelinger
  • intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
  • pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
  • lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • bruk av aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer intensivsykepleierens arbeid
  • helsetjenestens organisering og intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder og samfunnets utvikling
  • ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
  • systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
  • digitale verktøy, herunder personvern, som er relevant for intensivmedisinsk behandling

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • under noe veiledning anvende kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • under noe veiledning gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
  • ta medansvar for administrering av relevant monitoreringsutstyr
  • under noe veiledning analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner
  • ta medansvar for administrering av utstyr for non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling
  • ta medansvar for administrering av relevant utstyr for organstøttende behandling
  • anvende prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelinger
  • under veiledning analysere risikofaktorer relatert til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
  • anvende og kontrollere relevant medisinsk utstyr, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
  • anvende og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjons- verktøy i utøvelsen av intensivsykepleie
  • under veiledning bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring og læring
  • under veiledning analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester
  • under veiledning analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift av intensivavdelingen
  • anvende pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer
  • anvende digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
  • identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • anvende metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • anvende effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • under noe veiledning anvende spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg
  • under noe veiledning anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • under noe veiledning analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
  • under veiledning analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
  • ta medansvar for å dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
  • anvende kunnskaper og ferdigheter til kritisk refleksjon, for å søke, vurdere, og anvende ny kunnskap
  • under noe veiledning anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring/tjenesteforbedring
  • analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for intensivsykepleie
  • analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer samhandling
  • under veiledning anvende kunnskaper og ferdigheter for å lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
  • under veiledning analysere faglige problemstillinger og delta i diskusjon om utvikling av profesjonen og dens plass i helsetjenesten
  • under veiledning analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
  • formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten

Læringsformer og aktiviteter

Kliniske studier/veiledet praksis, ferdighetstrening og simulering.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig individuelt arbeidskrav

Mer om vurdering

Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet.

Studenter med godkjent obligatorisk aktivitet trenger ikke gjennomføre dette på nytt ved eventuelt gjentak av eksamen.

Se Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av veiledet praksisstudier ved fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)

Forkunnskapskrav

Første praksisperiode (SYT/SYA/SYG3535) må være bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Kursmateriell

Kunngjøres ved studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SYT3536 15.0 HØST 2023
SYG3536 15.0 HØST 2023
SYA3222 15.0 HØST 2023
SYT3222 15.0 HØST 2023
SYG3222 15.0 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Ålesund

Fagområde(r)
  • Helse- og sosialfag
  • Intensivsykepleier
  • Medisin
  • Sykepleie og jordmor

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Praksisvurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Praksisvurdering 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU