course-details-portlet

SYA3535 - Grunnleggende intensivsykepleie, kliniske studier

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Praksisvurdering 100/100

Faglig innhold

Faglig innhold

Studenten skal i første praksisperiode bli fortrolig med intensivsykepleierens ansvars- og funksjonsområde; den akutt og/eller kritisk syke pasienten og intensivmedisinsk behandling. Studenten skal kunne utføre grunnleggende ferdigheter knyttet til intensivsykepleie, bli fortrolig med intensivsykepleierens behandlende ansvar og opparbeide ferdigheter i utøvelsen av dette.

Intensivsykepleie som fag og profesjon

  • Funksjons- og ansvarsbeskrivelse for intensivsykepleie
  • Organisering, ledelse og kvalitetssikring av intensivavsnittene
  • Etiske og juridiske utfordringer og forsvarlig praksis

Klinisk observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse

  • Intensivsykepleie til ulike pasientgrupper
  • Intensivsykepleie til pasienter med svikt i vitale funksjoner og ved livets sluttfase
  • Komplikasjoner ved akutt- og/eller kritisk sykdom
  • Kirurgiske prinsipper og anestesiologi
  • Farmakologi og legemiddelhåndtering
  • Smittevern (hygiene, infeksjonsforebygging og isolasjonsregimer)
  • Smertelindring og palliasjon
  • Klinisk undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy
  • Pasient- og pårørende perspektiv
  • Kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende
  • Krisehåndtering og katastrofeberedskap

Faglig ledelse, samhandling og kommunikasjon

  • Teamarbeid og tverrfaglig samhandling
  • Ikke tekniske ferdigheter
  • Pedagogiske prinsipper og metoder

Kvalitet, pasientsikkerhet og innovasjon

  • Pasientsikkerhetskultur
  • Kunnskapsbasert praksis, bærekraft og innovasjon
  • Kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy

Teknologi og digital kompetanse

  • Medisinsk teknisk utstyr, bruk, sikkerhet og kontroll
  • Digitale verktøy og personvern

Vitenskapsteori, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten har grunnleggende kunnskap om

  • organsystemers fysiologi, og patofysiologi med særlig relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
  • organsvikt, akutte sykdommer og behandling hos aktuelle pasientgrupper
  • kirurgisk stressrespons, postoperative komplikasjoner og ettervirkning av ulike anestesiformer
  • kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
  • indikasjoner i bruk av og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i intensivmedisinsk behandling
  • farmakologi og legemiddelhåndtering, antibiotikabruk og resistensutvikling ved akutt og/eller kritisk sykdom som er relevant for utøvelse av intensivsykepleie
  • smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak
  • smertelindring, palliasjon, behandlingsbegrensninger og organdonasjon
  • forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
  • pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og/eller språklig og flerkulturelt perspektiv
  • barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
  • kommunikasjon, helsepedagogikk og tilpasset informasjon til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
  • fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
  • etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
  • kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
  • viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av intensivsykepleie
  • ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
  • pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i intensivavdelinger
  • intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
  • pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
  • lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • bruk av aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer intensivsykepleierens arbeid
  • helsetjenestens organisering og intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder og samfunnets utvikling
  • ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
  • systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
  • digitale verktøy, herunder personvern, som er relevant for intensivmedisinsk behandling

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • under veiledning anvende kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • under veiledning gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
  • under veiledning administrere relevant monitoreringsutstyr
  • under veiledning analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner
  • under veiledning administrere utstyr for non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling
  • under veiledning administrere relevant utstyr for organstøttende behandling
  • anvende prinsipper for smittevern og, under veiledning, iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelinger
  • identifisere risikofaktorer relatert til intensivbehandling og, under veiledning, iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
  • anvende og kontrollere relevant medisinsk utstyr
  • kjenne til og anvende ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjons- verktøy i utøvelsen av intensivsykepleie
  • under veiledning bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring og læring
  • under veiledning analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester
  • identifisere tilgjengelige ressurser og aktuelle tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen
  • kjenne til pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer
  • anvende digital kompetanse og egnet teknologi på individ- og systemnivå
  • identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • anvende metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • anvende effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • under veiledning anvende spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg
  • under veiledning anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • under veiledning identifisere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
  • identifisere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
  • under veiledning dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
  • anvende kunnskaper og ferdigheter til kritisk refleksjon, for å søke, vurdere, og anvende ny kunnskap
  • under veiledning anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring/tjenesteforbedring
  • identifisere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for intensivsykepleie
  • under veiledning kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer samhandling
  • identifisere kunnskaper og ferdigheter knyttet til tverrprofesjonell samhandling, ledelse og koordinering i behandlingen av intensivpasienten
  • identifisere faglige problemstillinger og delta i diskusjon om utvikling av profesjonen og dens plass i helsetjenesten
  • under veiledning anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
  • formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten

Læringsformer og aktiviteter

Kliniske studier/veiledet praksis, ferdighetstrening og simulering.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig individuelt arbeidskrav

Mer om vurdering

Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet.

Studenter med godkjent obligatorisk aktivitet trenger ikke gjennomføre dette på nytt ved eventuelt gjentak av eksamen.

Se Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av veiledet praksisstudier ved fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)

Kursmateriell

Kunngjøres ved studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SYT3535 15.0 HØST 2023
SYG3535 15.0 HØST 2023
SYT3221 15.0 HØST 2023
SYA3221 15.0 HØST 2023
SYG3221 15.0 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Ålesund

Fagområde(r)
  • Helse- og sosialfag
  • Intensivsykepleier
  • Medisin
  • Sykepleie og jordmor
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Praksisvurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Praksisvurdering 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU