course-details-portlet

SOL415 - Strategisk ledelse

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 50/100
Skriftlig skoleeksamen 50/100 4 timer E

Faglig innhold

Fagets mål er å gi oversikt over og innsikt i ulike strategiske utfordringer bedrifter står ovenfor. Primærmålet er å gi støtte for systematiske analyser i praksis ved bruk av ulike teoriperspektiv anvendt på fagområdet strategisk ledelse.

Emnet vil også gi studentene innsikt i ulike strategiprosesser i forskjellig kontekst.

- Teoretiske perspektiver på strategi som fag

  • Konkurrent- og omgivelsesanalyse
  • Internanalyse, ressursbasert teori og dynamiske kapabiliteter
  • Betydningen av transformasjon til miljøvennlig og bærekraftig økonomi
  • Betydning av teknologi, digital transformasjon og innovasjon
  • Konkurransefortrinn
  • Generiske konkurransestrategier
  • Fleksibilitet som en respons på risiko og usikkerhet
  • Strategier for vertikal integrasjon, fusjoner og oppkjøp
  • Strategiske allianser og interorganisatoriske relasjoner
  • Implementering av strategi

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Studenten skal tilegne seg kunnskap som er nødvendig for å kunne utvikle en strategi for ulike virksomheter.
  • Studenten skal være i stand til å forstå de faktorer som spiller inn ved utvikling av bedrifters strategier.

Mer detaljert skal man ha kunnskap om følgende tema:

Bedriftsstrategier:

  • Forstå hva strategi er og hva strategiprosesser innebærer.
  • Forstå prinsippene for utvikling av en strategi.
  • Forstå hvordan man analyser en virksomhets forutsetninger for å utvikle en strategi, både med et intern og eksternt fokus.
  • Forstå betydningen av digitalisering for bedriftens strategier
  • Forstå hvilke strategiske handlingsalternativer en organisasjon har.
  • På generelt grunnlag skal man utvikle kritisk refleksjon over ulike skoleretninger innen strategifaget.

Strategiske allianser:

  • Utvikle forståelse for ulike former for bedriftssamarbeid.
  • Forstå hva som kjennetegner en strategisk allianse.
  • Forstå hvordan en bedrift kan organisere, lede og kontrollere ulike bedriftssamarbeid.
  • Utvikle forståelse for hvordan teorier gir innsikt som bedrer styringen av strategiske allianser.
  • Forstå hvilken betydning bærekraft, tekologiske endringer, automatisering, digitale innovasjoner og usikkerheten i eksterne og interne omgivelser har på strategiske alliansers evne til å skape verdi.

Ferdigheter:

  • Studenten skal kunne utarbeide en strategi for ulike virksomheter og ulike markeder. Herunder ligger det å forstå hvordan strategier utvikles i en virksomhet og å kunne anbefale strategier som gjør at virksomheten best kan nå mål om bærekraft, digitalisering, og andre mål bedrifter kan ha.
  • Videre skal studenten forstå hvordan vedvarende konkurransefortrinn skapes og verdi leveres til egen bedrift, samarbeidsbedrifter, kunder og leverandører. Oppøve studentenes evne til å organisere bedriftssamarbeid slik at verdier kan skapes og leveres.

Det vil bli lagt vekt på å utvikle en forståelsesramme for når ulike strategiske valg som strategiske allianser, vertikal integrasjon, fusjoner og oppkjøp kan gi gevinster.

Generell kompetanse:

  • Studenten skal tilegne seg kompetanse som gjør personen til en ressurs når virksomheter skal utvikle en strategi.
  • Gjennom teorier og metoder gis studenten støtte til systematiske analyser av strategiske valg og innsikt i organisering, ledelse, styring og tilpasning av strategier (til endringer i automatisering, digitalisering, omgivelser, bærekraft, ekstern usikkerhet og risiko).

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, diskusjoner, presentasjoner og case

Mer om vurdering

Vurderingen i emnet består av en individuell 4 timers skoleeksamen og en oppgave.

Ved forbedring av karakter gis mulighet til å forbedre den enkelte delvurdering.

Ny vurdering: ved ikke bestått, se utfyllende regler ved fakultet for økonomi.

Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

Pensum oppgis ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SOL410 7.5 VÅR 2008
TIØ4265 7.5 HØST 2017
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Økonomi og administrasjon
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
NTNU Handelshøyskolen

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Samlet karakter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 50/100 E 10.12.2024 15:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL238 Sluppenvegen 14 1
SL321 Sluppenvegen 14 0
SL520 Sluppenvegen 14 3
SL311 orange sone Sluppenvegen 14 44
Høst ORD Oppgave 50/100

Utlevering
15.11.2024

Innlevering
22.11.2024


08:00


12:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 50/100 E INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU