Emne - Strategisk ledelse - SOL415
SOL415 - Strategisk ledelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 50/100 | |||
Skriftlig skoleeksamen | 50/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
Fagets mål er å gi oversikt over og innsikt i ulike strategiske utfordringer bedrifter står ovenfor. Primærmålet er å gi støtte for systematiske analyser i praksis ved bruk av ulike teoriperspektiv anvendt på fagområdet strategisk ledelse.
Emnet vil også gi studentene innsikt i ulike strategiprosesser i forskjellig kontekst.
- Teoretiske perspektiver på strategi som fag
- Konkurrent- og omgivelsesanalyse
- Internanalyse, ressursbasert teori og dynamiske kapabiliteter
- Betydningen av transformasjon til miljøvennlig og bærekraftig økonomi
- Betydning av teknologi, digital transformasjon og innovasjon
- Konkurransefortrinn
- Generiske konkurransestrategier
- Fleksibilitet som en respons på risiko og usikkerhet
- Strategier for vertikal integrasjon, fusjoner og oppkjøp
- Strategiske allianser og interorganisatoriske relasjoner
- Implementering av strategi
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Studenten skal tilegne seg kunnskap som er nødvendig for å kunne utvikle en strategi for ulike virksomheter.
- Studenten skal være i stand til å forstå de faktorer som spiller inn ved utvikling av bedrifters strategier.
Mer detaljert skal man ha kunnskap om følgende tema:
Bedriftsstrategier:
- Forstå hva strategi er og hva strategiprosesser innebærer.
- Forstå prinsippene for utvikling av en strategi.
- Forstå hvordan man analyser en virksomhets forutsetninger for å utvikle en strategi, både med et intern og eksternt fokus.
- Forstå betydningen av digitalisering for bedriftens strategier
- Forstå hvilke strategiske handlingsalternativer en organisasjon har.
- På generelt grunnlag skal man utvikle kritisk refleksjon over ulike skoleretninger innen strategifaget.
Strategiske allianser:
- Utvikle forståelse for ulike former for bedriftssamarbeid.
- Forstå hva som kjennetegner en strategisk allianse.
- Forstå hvordan en bedrift kan organisere, lede og kontrollere ulike bedriftssamarbeid.
- Utvikle forståelse for hvordan teorier gir innsikt som bedrer styringen av strategiske allianser.
- Forstå hvilken betydning bærekraft, tekologiske endringer, automatisering, digitale innovasjoner og usikkerheten i eksterne og interne omgivelser har på strategiske alliansers evne til å skape verdi.
Ferdigheter:
- Studenten skal kunne utarbeide en strategi for ulike virksomheter og ulike markeder. Herunder ligger det å forstå hvordan strategier utvikles i en virksomhet og å kunne anbefale strategier som gjør at virksomheten best kan nå mål om bærekraft, digitalisering, og andre mål bedrifter kan ha.
- Videre skal studenten forstå hvordan vedvarende konkurransefortrinn skapes og verdi leveres til egen bedrift, samarbeidsbedrifter, kunder og leverandører. Oppøve studentenes evne til å organisere bedriftssamarbeid slik at verdier kan skapes og leveres.
Det vil bli lagt vekt på å utvikle en forståelsesramme for når ulike strategiske valg som strategiske allianser, vertikal integrasjon, fusjoner og oppkjøp kan gi gevinster.
Generell kompetanse:
- Studenten skal tilegne seg kompetanse som gjør personen til en ressurs når virksomheter skal utvikle en strategi.
- Gjennom teorier og metoder gis studenten støtte til systematiske analyser av strategiske valg og innsikt i organisering, ledelse, styring og tilpasning av strategier (til endringer i automatisering, digitalisering, omgivelser, bærekraft, ekstern usikkerhet og risiko).
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, diskusjoner, presentasjoner og case
Mer om vurdering
Vurderingen i emnet består av en individuell 4 timers skoleeksamen og en oppgave.
Ved forbedring av karakter gis mulighet til å forbedre den enkelte delvurdering.
Ny vurdering: ved ikke bestått, se utfyllende regler ved fakultet for økonomi.
Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Industriell økonomi og teknologiledelse (MTIØT)
International Business and Marketing (860MIB)
Ledelse av teknologi (ØAMLT)
Organisasjon, digitalisering, administrasjon og arbeid (MODAA)
Regnskap og revisjon (MRR)
Samfunnsøkonomi (MSØK/5)
Økonomi og administrasjon (MSIVØK5)
Økonomi og administrasjon (ØAMSC)
Forkunnskapskrav
Ingen
Kursmateriell
Pensum oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SOL410 | 7.5 | VÅR 2008 | |
TIØ4265 | 7.5 | HØST 2017 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Økonomi og administrasjon
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 50/100 E 10.12.2024 15:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL238 Sluppenvegen 14 1 SL321 Sluppenvegen 14 0 SL520 Sluppenvegen 14 3 SL311 orange sone Sluppenvegen 14 44 -
Høst
ORD
Oppgave
50/100
Utlevering
15.11.2024Innlevering
22.11.2024
08:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 50/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"