course-details-portlet

SMF1196

Markedsføring - grunnkurs

Studiepoeng 7,5
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Gjøvik
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Kurset tar sikte på å tilføre studentene sentrale basiskompetanse gjennom en bred presentasjon av markedsføring som fagområde, utvikle studentenes forståelse for de tema som presenteres og å utvikle studentenes evne til å anvende kunnskapene på realistiske markedsføringssituasjoner. Det vil også bli lagt vekt på å utvikle en markedsorientert holdning hos studentene. Realisering av disse målene betyr at studentene ved kursets slutt skal kunne gjengi og forklare teorien samt løse praktiske markedsføringsproblemer.

Kurset er vinklet ut fra et planleggingsperspektiv og målet er å vise hvordan vi kan gå frem når vi skal planlegge en virksomhets markedsføringsaktiviteter og utvikle en strategisk markedsplan for en bedrift.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten skal tilegne seg den kunnskap som er nødvendig for å kunne forstå en markedsføringsplan etter følgende kriterier;

  • Forstå fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
  • Forstå hva markedsføring og markedsorientering innebærer.
  • Forstå sentrale problemstillinger og metoder i markedsføringen.
  • Forstå prinsippene for analyse av markeder.
  • Forstå prinsippene bak utvikling av en markedsstrategi med spesielt fokus på distribusjon-, pris-, kommunikasjon-, produkt- og merkevarestrategi.
  • Forstå hva som påvirker markedsføringens effektivitet og lønnsomhet.

Ferdigheter:

Studenten kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer og skal kunne fortolke innholdet i en markedsføringsplan som angir de markedsutfordringer virksomheter står ovenfor. Herunder ligger det å anbefale tiltak som gjør at virksomheten når de målsettinger man har i et marked.

Generell kompetanse:

Kjernen i markedsføringsfaget er markedsplanen. Markeder er i kontinuerlig endring og det kreves kontinuerlig analyse av markedssituasjonen for å kunne utvikle en effektiv markedsføringsstrategi. Studenten kan også formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsning både skriftlig og muntlig.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, diskusjoner og case.

Obligatorisk arbeidskrav.

Obligatorisk oppmøte til utvalgte læringsaktiviteter.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk arbeidskrav

Mer om vurdering

Obligatorisk arbeidskrav med en eller flere innleveringer (gruppe). Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Spesifikasjoner vedrørende obligatorisk arbeidskrav blir gitt ved semesterstart.

Obligatorisk oppgave skal ikke leveres på nytt ved senere forsøk på eksamen.

Forkunnskapskrav

Studierettskrav

Kursmateriell

Obligatorisk:

Pettersen, A, Huse, H, Thjømøe, H.M. & R. Framnes (2021), Markedsføringsledelse, Universitetsforlaget, 11. utgave.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SMF2062 5 sp Høst 2018
SMF2062F 5 sp Høst 2018
SMF1196F 7,5 sp Høst 2018
MRK1001 7,5 sp Høst 2019
AM101108 7,5 sp Høst 2019
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Økonomi og ledelse
  • Økonomi og administrasjon

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Dato 19.12.2025 Tid 09:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Mustad, Inngang A
Rom M413-Eksamensrom 4.etg
Rom M414-Eksamensrom 4.etg
Rom M433-Eksamensrom 4.etg
46 kandidater
Mustad, Inngang D
Rom M438 Eksamensrom 4.etg, Inngang D
23 kandidater

Utsatt eksamen - Sommer 2026

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment Sted og rom Ikke spesifisert ennå.