Emne - Politikk og moral på scenen: Tysk musikkteater i opplysningstiden - MUSV3134
MUSV3134 - Politikk og moral på scenen: Tysk musikkteater i opplysningstiden
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Emnet omhandler tysk musikkteater i opplysningstiden, med vekt på andre halvdel av 1700-tallet og Wolfgang Amadeus Mozarts Singspiele. Det vil bli lagt særlig vekt på hvordan det tyske musikkteateret reflekterer aktuelle politiske og sosiokulturelle diskurser, og hvordan disse diskursene reflekteres i musikalske, tekstlige og dramaturgiske valg. Karakteristisk for 1700-tallets tyske musikkteateret, var dets sterke didaktiske dimensjon. I opplysningstidens ånd var det et instrument for moralsk instruksjon en «skole for nasjonen» som skulle sikre opplyste dydige borgere, og slik også bidra til å sikre en sterk og velfungerende stat. Det tyske musikkteateret hadde derav en viktig politisk funksjon. I tråd med opplysningstidens tidsånd som så den politiske fremtiden i opplysning og dannelse, engasjerte litterater, filosofer, kunstnere og ikke minst herskere seg med å danne et tysk «dannelsesteater». Et tydelig resultat er opprettelsen av en rekke tyske nasjonalteatre. Det mest kjente er muligens keiser og hersker over Habsburg-monarkiet Joseph IIs nasjonalteater opprettet i kultursentrumet Wien i 1776. Ved dette teateret ble blant annet Mozarts Singspiel Die Entführung aus dem Serail urfremført i 1782. I emnet vil det gjennom musikalsk og tekstlig analyse bli lagt vekt på hvordan det tyske musikkteateret var en integrert del av politisk kommunikasjon på 1700-tallet. Det tyske musikkteateret artikulerte nemlig mange av sin samtids debatter: Hva er en ideell stat? Hva er kvinnens posisjon i samfunnet? Kan både kvinner og menn være herskere? Hvordan forstår vi Østens og Vestens kultur?
Læringsutbytte
Kunnskap:En kandidat som har fullført kvalifikasjonen i emnet MUSV3133- har fordypet kunnskap om tysk musikkteater på 1700-tallet.- har fordypet kunnskap om Wolfgang Amadeus Mozarts Singspiele.- har bred kunnskap om relevante politiske, kulturelle og sosiale utviklinger i gitt tidsperiode.- har fordypet kunnskap om tysk musikkteater i politisk, kulturell, sosial og historisk kontekst.- har fordypet kunnskap om forskningsmetoder og analyseverktøy innen opera i gitt tidsperiode.Ferdigheter:En kandidat som har fullført kvalifikasjonen i emnet MUSV3133- kan kritisk drøfte og analysere musikk og tekst i tysk musikkteater fra 1700-tallet.- kan kritisk drøfte og analysere interaksjonen mellom musikk og tekst i tysk musikkteater på 1700-tallet.- kan formulere egen kunnskap på en overbevisende og sammenhengende måte både skriftlig og muntlig.- kan reflektere over egen faglig utøvelse med utgangspunkt i egen fordypet kunnskap.- kan analysere tysk musikkteater på 1700-tallet i lys av dets politiske, kulturelle, sosiale og historiske kontekst.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gis i form av forelesninger og seminarer.
Obligatoriske aktiviteter
- Ett skriftlig essay.
- Kort muntlig presentasjon av essayet i et av seminarene.
Mer om vurdering
Besvarelsen på hjemmeeksamenen skal være ca. 45006000 ord (1,5/12 pkt.).Det er ikke påkrevd å ta de obligatoriske aktivitetene på nytt ved nytt forsøk på eksamen.
Spesielle vilkår
Anbefalte forkunnskaper
Notelesningsferdigheter. Generell kunnskap om europeisk musikkhistorie på 1700-tallet.
Forkunnskapskrav
Krever opptak til et av bachelor- eller masterprogrammene i musikkvitenskap, musikkteknologi eller utøvende musikk.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Musikkhistorie
- Musikkteori
- Politisk historie
- Historie
- Musikkvitenskap
- Musikkpedagogiske fag
- Tysk kulturkunnskap
Ansvarlig enhet
Institutt for musikk
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"