course-details-portlet

MET410 - Kvalitativ metode for masteroppgave

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave og arbeider
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 50/100
Arbeider 50/100

Faglig innhold

Formålet med faget er å utvikle ferdigheter for å skrive en masteroppgave basert på kvalitativ metode. Studentene lærer å formulere forskningsspørsmål, gjøre kritisk bruk av litteratur og teori, og forstå hvordan å samle og analysere kvalitative data. Kurset består av en rekke oppgaver hvor formålet er å introdusere studentene til de ulike trinnene i forskningsprosessen.

  • Hvordan kan vi forstå kvalitativ forskning
  • Valg av tema: forskningsspørsmål, design og avgrensning
  • Litteraturstudier og teoriens plass i kvalitativ forskning
  • Datainnsamling: observasjonsstudier, dybdeintervjuer, dokumentstudier, etc
  • Analyse av data og tolkning av resultater
  • Skriveprosessen
  • Kvalitetsvurdering og etikk i kvalitativ forskning

Læringsutbytte

Kunnskaper - studentene

  • skal ha god forståelse for prinsipper for kvalitativ forskning og utfordringer med disse.
  • skal kunne reflektere over hvordan valg av forskningsdesign og ulike metoder for datainnsamling og analyse vil påvirke forskningsprosessen og resultatene.

Ferdigheter - studentene

  • skal ha oversikt over de ulike elementene som kan inngå i et kvalitativt forskningsprosjekt og hvordan disse henger sammen.
  • kan analysere og behandle kritisk ulike informasjonskilder som er relevante for masteroppgaven
  • skal forstå prinsipper for og faktisk kunne utføre relevante datagenererings- og analysemetoder innenfor kvalitativ forskning.
  • skal ha forståelse for ulike muligheter og begrensninger som ligger i den praktiske gjennomføringen av kvalitative forskningsprosjekter.

Generell kompetanse - studentene

  • skal utvikle et godt faglig grunnlag for å bruke kvalitative metoder i masteroppgaven og andre forsknings- og utredningsarbeider.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, klasseromsøvelser,gruppeøvinger, individuelle oppgaver og gruppeoppgave. I intensive samlinger presenteres og diskuteres ulike kvalitative design. Studentdeltakelse forventes. I klasseromsøvelser og gruppeøvinger får studentene praktisk trening i ulike metoder for kvalitativ forskning, med spesielt fokus på hvordan dette er relevant for arbeidet med masteroppgaven.

Faget gjennomføres intensivt i begynnelsen av semesteret.

Mer om vurdering

Vurdering vil baseres på en mappe bestående av individuelle arbeider som følger fagets progresjon samt en semesteroppgave i gruppe. Karakter består dermed av to delvurderinger:

Indivuduelle arbeider teller 50% og oppgave i gruppe teller 50%. Antall arbeider i den individuelle delen oppgis ved semesterstart. Semesteroppgaven leveres av grupper bestående av to eller tre studenter. Studentene har selv ansvar for å finne noen å skrive sammen med.

Ved ikke bestått vil det være mulig å ta opp den enkelte delvurdering. Dersom studenter ønsker å forbedre karakteren må alle delvurderinger tas opp igjen. Ved utsatt eksamen kan vurderingsform bli endret. Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

Pensum oppgis senest ved semesterstart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Økonomi og administrasjon
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
NTNU Handelshøyskolen

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave og arbeider

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Arbeider 50/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Høst ORD Oppgave 50/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU