course-details-portlet

MDV6425 - Perspektiver og samhandling i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 1 uker

Faglig innhold

Emnet har fokus på hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås ut ifra ulike perspektiver, både hver for seg og i sammenheng. Emnet omhandler også betydningen ulike kontekstuelle forhold har for psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, slik som levekår, sosiokulturell kontekst, fysisk helse og livsbelastninger. Videre setter emnet fokus på at studenten skal reflektere over og utvikle sin evne til kommunikasjon og samhandling med pasienter/brukere, pårørende og andre fagpersoner, samt utforske relasjonens forutsetninger og betydning for psykisk helse og i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha fullført emne MDV6425 skal studenten

  • ha avansert kunnskap om hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås ut ifra ulike perspektiver herunder historiske, biologiske, psykologiske, sosiale, eksistensielle og kulturelle perspektiv.
  • ha inngående kunnskap om hvordan problemer knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås fra ulike perspektiver
  • ha inngående kunnskaper om betydningen av menneskers egne erfaringer og forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet.
  • ha inngående kunnskap om betydningen av kjønn, alder, sosiokulturell kontekst og levekår, herunder økonomi, arbeid, boforhold og sosial deltakelse for psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet.
  • ha avansert kunnskap om samspillet mellom psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og sammenhenger med fysisk helse og livsbelastninger, herunder kriser, traumer (inkludert historiske traumer), tap, rasisme, vold og seksuelle overgrep.
  • ha inngående kunnskap fra ulike perspektiver om forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå som kan hemme og fremme bedringsprosesser, gode hverdagsliv og sosial deltakelse i for eksempel skole og arbeidsliv.
  • ha inngående kunnskap om relasjonens betydning i møte med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk.
  • ha inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til relasjon, kommunikasjon og samhandling.
  • ha inngående kunnskap om den betydning personlig engasjement, væremåte og verdier har for hjelpearbeidet.
  • har avansert kunnskap om tverrprofesjonelt, tverretatlig og tverrsektorielt samarbeid

Ferdigheter

Etter å ha fullført emne MDV6425 skal studenten

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet og problemer knyttet til psykiske helse, rusmiddelbruk og avhengighet og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse.
  • kunne analysere samspillet mellom kjønn, alder og sosiokulturell kontekst, herunder minoritetskulturer, og problemer knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og kan anvende kunnskapen for å møte differensierte hjelpebehov.
  • kunne analysere samspillet mellom psykisk helse og rusmiddelbruk og levekår, herunder økonomi, arbeid, boforhold og sosial deltakelse og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse.
  • kunne analysere samspillet mellom psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og fysisk helse og livsbelastninger, herunder kriser, vold, tap og seksuelle overgrep og bruke dette til å gjennomføre avansert psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid.
  • kunne arbeide på individ, gruppe og samfunnsnivå for å fremme bedringsprosesser, gode hverdagsliv og sosial deltakelse i for eksempel skole og arbeidsliv for dem det gjelder, deres familie og nettverk.
  • kunne bruke relevante kommunikasjons- og samhandlingsteorier for å initiere og inngå i relasjoner som fremmer hjelpende samhandling med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, og deres familie og nettverk.
  • kunne bruke ferdigheter i kommunikasjon og relasjon slik at de det gjelder kan uttrykke sine opplevelser, erfaringer og forståelse og at disse beskrivelsene anerkjennes og danner utgangspunkt for utformingen av hjelp og støtte
  • kunne analysere, reflektere over og anvende avansert kunnskap om kommunikasjon i utfordrende samspillssituasjoner med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk.
  • kunne bruke kunnskap om kommunikasjon og relasjon til selvstendig å legge til rette for at sensitive tema som krevende livserfaringer, herunder vold og seksuelle overgrep, blir identifisert og møtt.

Generell kompetanse

Etter å ha fullført emne MDV6425 skal studenten

  • kunne anvende kunnskaper og ferdigheter om ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver.
  • kunne kommunisere om ulike perspektiver og forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet med dem det gjelder, deres familie og nettverk, samarbeidspartnere og allmenheten.
  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, lede tverrfaglige team og lede samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser.
  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter slik at mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familier og nettverk opplever seg møtt og forstått, og at deres ressurser og kompetanse blir anerkjent i felles samhandling for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesning, diskusjoner i plenum og grupper, gruppearbeid, workshop med studentpresentasjoner, refleksjonsgrupper, egenstudium.

Undervisningen vil gjennomføres i bolker gjennom hele semesteret.

Obligatoriske aktiviteter

  • Workshop
  • Refleksjonsgrupper

Mer om vurdering

1 ukes skriftlig individuell hjemmeeksamen med bokstavkarakter.

Obligatoriske aktiviteter som må være gjennomført før studenten kan gå opp til eksamen:

  • Workshop innebærer samarbeid i gruppe om oppgave og presentasjon.
  • Studentene må delta på minimum 80% av refleksjonsgruppe-møtene. Antall og tidspunkt for disse møtene vil annonseres i god tid før oppstart.

Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige i det semesteret de gjennomføres og de tre påfølgende semester.

Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".

Kursmateriell

Pensum vil gjøres tilgjengelig for studentene innen oppstart av emnet.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helsevitenskap
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for psykisk helse

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100

Utlevering
29.11.2024

Innlevering
06.12.2024


10:00


12:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU