Emne - Kliniske informasjons- og kunnskapssystemer - IT6122
IT6122 - Kliniske informasjons- og kunnskapssystemer
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 | A |
Faglig innhold
Kurset gir en innføring i forskjellige typer beslutningsstøtte, modellering av informasjon og kunnskap, kliniske retningslinjer, evaluering og kvalitet.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført og bestått kurs vil du ha
Kunnskaper om/innsikt i:
- Hva klinisk beslutningsstøtte er
- Hvordan systemer for klinisk beslutningsstøtte har utviklet seg.
- Hvilken rolle kunnskapsmodellering har i klinisk beslutningsstøtte
- Ofte brukte former for beslutningsstøtte som regelbaserte påminnelser, kliniske retningslinjer, framvisning av kasuistikker og datadrevet helsehjelp.
- Relasjonen mellom beslutningsstøtte og pasientjournaler
Ferdigheter
- Modellering av informasjon og kunnskap i UML og OWL og liknende formalismer
- Lage enkle regelbaserte systemer
- Bruk av Protégé
Generell kompetanse
- Muligheter og begrensninger av kliniske beslutningsstøttesystemer
- Historikk og erfaringer med klinisk beslutningsstøtte
- Representasjon av kliniske retningslinjer
- normer og regler knyttet til kliniske programvare og beslutningsstøtte
Læringsformer og aktiviteter
Emnet er prosjekt- og laboratorieorientert og utvikler praktiske ferdigheter gjennom eksperimenter, programmering, modellering, testing og evaluering.
Gruppearbeid kombinert med forelesninger og deltakernes profesjonskunnskap bidrar til flerfaglig tilnærming og student-drevet læring.
Mer om vurdering
Eksamen i emnet er mappevurdering og består av følgende punkter:
- To individuelle oppgaver som hver teller ¼ av mappen. Hver av besvarelsene kan være sammensatt av både programmering, flervalgssvar og åpne tekster.
- En gruppeoppgave som teller 1/2 av mappen. Gruppeoppgaven består av et implementasjonsprosjekt og en prosjektrapport.
Alle besvarelser skal leveres i Inspera. I gruppeoppgaven må studentene lage og levere en avtale og egenerklæringer om samarbeid og egeninnsats. Alle i gruppen får samme poengskår for felles besvarelse. Hver del av mappen gis poeng mellom 0 og 100. Bokstavkarakter gis individuelt på samlet mappe og på grunnlag av poeng og vekting av delene som inngår.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Helseinformatikk (MHI)
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kunnskap i system- og programutvikling. Evne til å lese faglitteratur på engelsk.
Forkunnskapskrav
Opptak til kurset forutsetter i tillegg at man har bestått IT6101 Helseinformatikk introduksjonskurs og IT6102 Programmering - eller kan dokumentere tilsvarende kunnskaper.
Kursmateriell
Spesifiseres før kursstart.
Coiera: The Guide to Health Informatics, 3ed, 2015. Robert A. Greenes: Clinical Decision Support: the road to broad adoption, 2ed, 2014. Forskningsartikler.
Versjon: 1
Studiepoeng:
10.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Teknologiske fag
Ansvarlig enhet
Institutt for datateknologi og informatikk
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Mappe/sammensatt vurdering
100/100
A
Innlevering
16.12.2024
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"