Emne - Reguleringsteknikk 2 - IELET2101
IELET2101 - Reguleringsteknikk 2
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | D |
Faglig innhold
Emnet inneholder et utvalg av følgende tema, med vekt på praktisk bruk av digitale verktøy:
- Modellering og simulering av dynamiske systemer/prosesser;
- Tilstandsrommodeller, tilstandsromanalyse, og konvertering til overføringsfunksjoner;
- Systemidentifikasjon og modelltilpasning;
- Metoder for konstruksjon (syntese), innstilling og analyse av regulatorer;
- Design og innstilling av reguleringsteknikk-relevante filtre og lead-lag-element;
- Alternative reguleringsstrukturer som foroverkobling, kaskade- og forholdsregulering;
- Løsninger knyttet til visse praktiske utfordringer i reguleringssystemer;
- Ulineære systemer, linearisering og parameterstyring;
- Metoder for analyse og regulering av multivariable systemer;
- Observere og tilstandsestimering.
Andre tema er mulig.
Læringsutbytte
Kunnskaper: Kandidaten kan forklare
- behovet for og den grunnleggende virkemåten til moderne ODE-løsere;
- virkemåten til enkle tilstandsestimatorer;
- reguleringsstrukturer som foroverkobling, kaskade- og forholdsregulering;
- utfordringer og løsninger tilknyttet koblede, multivariable reguleringssystemer.
Ferdigheter: Kandidaten kan
- utføre matematisk modellering av dynamiske systemer;
- benytte moderne dataverktøy for simulering, regulering og analyse av dynamiske systemer;
- Implementere løsninger på vanlige praktiske utfordringer i reguleringssystemer;
- designe, justere og analysere regulatorer og filtre både i tids- og Laplace-domenet;
- kunne identifisere og tilpasse enkle prosessmodeller fra tilgjengelig data;
- analysere enkle multivariable reguleringssystemer.
Generell kompetanse: Kandidaten har forståelse av styrken og begrensningene til teoretiske studier i forhold til eksperimentelt arbeid, samt har et grunnlag for fordypning innen avanserte reguleringstekniske metoder.
Digitalisering: Emnet bidrar ved at kandidaten kan benytte moderne dataverktøy som hjelpemiddel innen alle nevnte ferdighetsmomenter.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og øvinger.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvinger
Mer om vurdering
Arbeidskrav: 8 av 10 øvinger kreves godkjent for å få adgang til eksamen. Tillatte hjelpemidler på eksamen: Bestemt, enkel kalkulator. Ved utsatt eksamen kan vurderingsformen bli gjort om til muntlig eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Automatisering og intelligente systemer - Ingeniørfag (BIAIS)
Anbefalte forkunnskaper
IFYKJT1001 - Fysikk/kjemi, AIST1001 - Automatisering, introduksjon og IELET2002 - Reguleringsteknikk eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Ved søknader om godskrivning, godkjenning og innpassing av emner fra tidligere årskull eller andre institusjoners tilsvarende utdanninger, vil hver søknad behandles individuelt og søker må kunne medregne studiepoengreduksjon ved overlappende emner.
Kursmateriell
Forelesningsnotater. Øvinger med løsningsforslag. Lærebøker oppgis ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
TELE2008 | 7.5 | HØST 2019 | |
AIS2102 | 7.5 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Teknisk kybernetikk
- Tekniske fag
Ansvarlig enhet
Institutt for teknisk kybernetikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 D 03.06.2025 15:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL311 grønn sone Sluppenvegen 14 64 - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 D INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"