Emne - Spesialiseringsprosjekt - IDS4005
IDS4005 - Spesialiseringsprosjekt
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
I dette kurset skal studentene planlegge masteroppgave-prosjektet og utforme en utvidet prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.
Kurset er direkte knyttet til studentens arbeid med å utvikle prosjektbeskrivelse for arbeidet med masteroppgaven som skal skrives påfølgende semester (IDS4100). Arbeidet med å velge masteroppgave og lage prosjektbeskrivelse starter høstsemesteret. Emneansvarlig for masteroppgaven (IDS4100) har ansvar for arbeidet rundt valg/tildeling av masteroppgave og veileder.
Når masteroppgave og veileder er valgt/tildelt, starter arbeidet i dette emnet Spesialiseringsprosjekt (IDS4005), der arbeidet med prosjektbeskrivelsen til masteroppgaven er i fokus resten av høstsemesteret i samarbeid med veileder.
Studentene skal, gjerne i samhandling med en organisasjon, sette seg inn i aktuelt empirisk felt, utforme forskningsdesign og problemområde/problemstilling og reflektere rundt etiske hensyn. I tillegg skal studentene sette seg inn i aktuelt forskningsfelt og presentere relevant teori som skal belyse masteroppgaven.
Veiledning er en obligatorisk og vesentlig komponent i arbeidet med prosjektbeskrivelsen til masteroppgaven. Veiledningen bidrar til at studenten tilføres nødvendige kunnskaper for planlegging av masteroppgaven. Veileder i IDS4005 følger over til IDS4100 for gjennomføring av masteroppgaven.
Som en leveranse i emnet, skal studentene levere en utvidet prosjektbeskrivelse for masteroppgaven som møter de akademiske krav for en slik på et master nivå. Det akademiske arbeidet skal relatere seg til gjeldende teori og beste praksis
Masteroppgaven, og dermed også prosjektbeskrivelsen, skal som hovedregel skrives i par. Ved særskilt behov for å levere en individuelt, kan det gis unntak fra denne regelen. Søknader om unntak må sendes til emneansvarlig for IDS4100 ved starten av høstsemesteret, når masteroppgavene presenteres og tildeles.
Mer informasjon om kurset og dets tilknytning til IDS4100 finnes i MIIDS retningslinjer for masteroppgaver: "Informasjon til deg som skal skrive masteroppgave" ved IØT-G" i Blackboard.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført kurs vil studenten:
- ha inngående kunnskap om hvordan forskningsprosjekt planlegges og beskrives.
- ha avansert kunnskap om relevant teori til egen forskning
- kunne anvende eksisterende teorier og metoder i selvstendig arbeid, i grupper og under veiledning
Ferdighet:
Etter fullført kurs kan studenten:
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer og problemstillinger
- designe og planlegge et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- samhandle med virksomheter og veileder for å finne data og empiri for å belyse en gitt problemstilling
- velge og beskrive metoder tilpasset en spesifikk valgt problemstilling
- kritisk evaluere valgte forskningsmetoder med hensyn til validitet og reliabilitet og etikk.
Generell kompetanse
Etter fullført kurs kan studenten:
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner til å designe og planlegge forsknings- og utviklingsprosjekter
- forstå emnets nytte for videre studieprogresjon og profesjon
- kommunisere om faglige problemstillinger og forskningsdesign innenfor fagområdet
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformen er i første rekke veiledning av tildelt veileder og seminarer om relevante tema.
Det forutsettes at studentene gjennom selvstudium tilegner seg aktuelt pensum og følger med i emnets Blackboard rom. Det forutsettes også at studentene er aktive i samhandling med veileder og eventuell organisasjon.
Studentene skal jobbe med planlegging og utforming av prosjektbeskrivelsen gjennom hele semesteret.
Deltakelse i spesifiserte seminarer som beskrevet i Blackboard. Fravær må godkjennes av emneansvarlig.
Studentene skal presentere sin prosjektbeskrivelse muntlig i henhold til gitte retningslinjer.
Obligatoriske aktiviteter
Muntlig presentasjon av prosjektbeskrivelse må godkjennes for vurdering i emnet.
Deltakelse i spesifiserte seminarer som beskrevet i Blackboard. Fravær må godkjennes av emneansvarlig.
Mer informasjon om kurset og dets tilknytning til IDS4100 finnes i MIIDS retningslinjer for masteroppgaver: "Informasjon til deg som skal skrive masteroppgave" ved IØT-G" i Blackboard
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig presentasjon av prosjektbeskrivelse
- Deltaglse seminarer
Mer om vurdering
Innlevering av utvidet prosjektbeskrivelse.
Karakterskala: Bestått/ikke bestått
Merk: obligatoriske aktiviteter og muntlig presentasjon av prosjektbeskrivelse må godkjennes for vurdering i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Ledelse av innovasjon og digital sikkerhet (MIIDS)
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått 52,5 studiepoeng av emnene i studieprogrammet, inkludert IDS4000 Forskningsmetode
Kursmateriell
TBL
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Gjøvik
- Økonomi og administrasjon
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
11.12.2024Innlevering
12.12.2024
12:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"