Studenter jobber med en mini-3D-printer. Som student på produktdesign og teknologi kan du få tilgang til 3D priner lab. På 3D printer laben kan du jobbe med prototyping og produktutvikling, for å visualisere og teste enkeltprodukter. Foto: Anders Gimmestad Gule/NTNU
På dette studiet vil du lære metoder og teknikker for å utvikle ideer til produkter. Designdelen av programmet tar for seg produktets form, funksjon og utseende samt, relevans og opplevelse for brukeren.
I studiet benyttes vitenskapelige metoder for å løse praktiske oppgaver. Teknologidelen tar for seg måten produktet skal realiseres på; materialkunnskap, innsikt i produksjonsmetoder, 3D-modellering og visualisering.
Du vil lære å utforme designkonsepter og undersøke produktets miljøavtrykk. Produktutviklingsprosessen krever kunnskap om teamarbeid og prosjektledelse. Metoder for å utvikle kreativitet og øvelse i å finne innovative løsninger er viktige tema i studiet.
Fra idé til produkt
Studiet gir deg innsikt i hele prosessen fra idé til prototype. Du lærer blant annet hvordan du
kan utvikle og designe produkter
kan benytte dataverktøy i designprosessen
bygger opp en merkevare
analyserer produkter og systemer med fokus på inkluderende design
sikrer kvaliteten og tilfredsstiller miljøkravene
Som student her bruker du både tradisjonelle metoder for å visualisere design, som penn og papir, og moderne digitale verktøy. Du får tilgang til 3D-printere, slik at du raskt kan visualisere produktideer i ulike materialer. Du får også tilgang til modellverkstedet, der du kan framstille visuelle og funksjonelle modeller.
FNs bærekraftsmål
Vi må bruke ressursene våre smartere, forbruke mindre og lage bedre produkter. Vil du bli med og finne løsningene?
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten:
ha grunnleggende forståelse for designprosessen fra idé til tredimensjonal (3D) modell
ha kunnskap om metoder for idéutvikling og nyskaping
ha kunnskap om sentrale teorier for strategisk utvikling og ledelse
ha grunnleggende kunnskap om materialer og materialers egenskaper; oppbygging, behandling, bearbeiding og testing
har kunnskap om utvalgte vitenskapsteoretiske temaer av spesiell relevans for naturvitenskapelige fag og teknologi
skal ha innsikt i en bredde av produksjonsmetoder for å kunne utvikle hensiktsmessige design for prosess og materialbruk
kunne metodikk for LCA; produktets livssyklus og miljøavtrykk
kunne forstå kvalitetssystemer etter internasjonale standarder
kunne redegjøre helse miljø og sikkerhet (HMS)
kjenne til variasjoner i menneskers funksjonsevner og forutsetninger i et brukerperspektiv
ha kunnskap om regelverk og de etiske utfordringene knyttet til universell utforming av produkter og fysiske miljøer
ha kunnskaper om de grunnleggende elementene i prosjektstyring
ha kunnskap om hvordan initiere, planlegge, organisere, gjennomføre og dokumentere et praktisk utviklingsprosjekt av tverrfaglig og vitenskapelig art
kunne redegjøre for sentrale utviklingslinjer og problemstillinger innen designhistorie, med referanser til stilistiske, teknologiske og sosiale aspekter ved design
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten:
ha praktisk ferdighetstrening i visualisering gjennom skisseteknikk og frihåndstegning
kunne anvende farge og formalestetiske virkemidler til utvikling av formålstjenlig produktsemantikk.
kunne visualisere og framstille sine ideer til produkter gjennom tredimensjonale modeller i ulike materialer
ha øvelse i å anvende kunnskap om formgivning der brukerorienterte løsninger og estetisk opplevelse vektlegges
kunne kvalitetssikre sine valg basert på analyse og metodisk framgangsmåte
kunne forstå hvordan industrielle fremstillingsprosesser fungerer
kunne beherske digital 3D modellering og kunne kombinere flate- og solidmodellering
ha ferdigheter i å realisere et produkt som digital 3D modell
analysere og forstå hvordan man kan planlegge og utvikle produkter og omgivelser som ivaretar likeverd og deltakelse for alle
kunne anvende, vedlikeholde og forbedre kvalitetssystemer etter internasjonale standarder
kunne gjøre ett selvstendig prosjekt der studiets emner og metoder benyttes
ha øvelse i hvordan planlegge, organisere og gjennomføre prosjekter
kunne gjennomføre en større praktisk prosjektoppgave (bacheloroppgave); en oppgave som integrerer viktige deler av studiets faglige innhold; en praktisk oppgave som skjer i samarbeid med næringslivet eller offentlige instanser
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten kjenne til:
metodikk for formanalyse og funksjonsanalyse og kunne se produktet i samfunnsmessig sammenheng
grunnlaget for å lede designprosesser
hvordan anvende vitenskapelige metoder til å planlegge, gjennomføre og rapportere prosjekter
hvordan bruke datateknikk og programvare til produksjon, dokumentasjon og presentasjon
forholde seg til og anvende vitenskapelig kunnskap kritisk og konstruktivt.
ulike vitenskapelige metoder og utfordringer knyttet til flerfaglig forskning