Læringsmål - Sykepleie - Bachelorprogram - 3-årig, Gjøvik
MENY
Sykepleie
Bachelorprogram - 3-årig, Gjøvik
Sykepleie
– Læringsmål
Læringsutbytte er den kompetanse kandidaten forventes å ha ved avsluttet utdanningsprogram og beskrives som utbytte i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i henhold til Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk.
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger innen sykepleievitenskapelige emner
- har relevant kunnskap innen medisinske og naturvitenskapelige- og samfunnsvitenskapelige emner
- har kunnskap om sykepleiefagets historie, tradisjoner og egenart
- kjenner til forskning og utviklingsarbeid relevant for sykepleie
- har kunnskap om velferdsstaten, rammer for tjenesteutøvelsen og sykepleietjenestens bidrag til helse- og velferdstjenesten
Ferdigheter
Kandidaten
- utøver sykepleie basert på forskning, erfaring og faglig skjønn
- ivaretar pasientens grunnleggende behov ved å observere, vurdere, planlegge, iverksette, evaluere og dokumentere sykepleie
- identifiserer risikofaktorer av individuell og miljømessig karakter, planlegger og utfører helsefremmende og forebyggende tiltak
- informerer, underviser og veileder pasienter og pårørende
- fremmer læringsprosesser som bidrar til pasientsikkerhet, kvalitet og tillit i helsetjenesten
- behersker relevante faglige verktøy, teknikker, prosedyrer og kommunikasjonsformer
- er en endringsdyktig leder av eget fag
- samhandler tverrprofesjonelt for å skape et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud
Generell kompetanse
Kandidaten
- utøver faglig forsvarlig sykepleie, basert på etisk bevissthet og kritisk refleksjon
- møter pasienter og pårørende med omsorg, innlevelse og moralsk ansvarlighet
- ivaretar pasientens rett til medbestemmelse og medvirkning
- bidrar til nytenkning og innovasjon
- viser evne og vilje til livslang læring, arbeide kunnskapsbasert og bidra til å utvikle kvalitet i sykepleiefaget og helsetjenesten
- anvender og formidler sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- bidrar til at faglige og etiske normer synliggjøres i den offentlige debatt om helsepolitiske spørsmål
Læringsutbytte er konkretisert i emnebeskrivelser og i undervisningsplaner for de enkelte studieenhetene.