Læringsutbytte

Læringsutbytte

En kandidat som har fullført en bachelorgrad med fordypning i nordisk språk og litteratur, har følgende totale læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskaper

Bachelorkandidatene i nordisk

  • har kunnskap om innhold, form og funksjon til språklige og litterære uttrykk
  • har kunnskap om et bredt spekter av sentrale temaer, teorier, problemstillinger, endringsprosesser, analyseverktøy og metoder innenfor fagfeltene nordisk språk og litteratur
  • har kjennskap til de skandinaviske nabolandenes språk og litteratur og nordisk språk og litteratur som forskningsfelt
  • kan oppdatere sine kunnskaper i de ulike deldisiplinene innenfor fagfeltene nordisk språk og litteratur
  • har kunnskap om fagfeltets historie, tradisjon, egenart og samfunnsrelevans
  • har kunnskap om hvordan norsk kultur, spesifikt språk og litteratur, påvirkes av internasjonale strømninger
  • har kunnskap om hvordan språklige og litterære problemstillinger er med på å drive samfunnsmessige prosesser

Ferdigheter

Bachelorkandidatene i nordisk

  • kan tolke språklige og litterære uttrykk på en selvstendig, analytisk og kritisk måte
  • kan uttrykke sin forståelse av språk, kultur og litteratur på en selvstendig måte
  • kan anvende forskningsbasert faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • kan reflektere over sin egen faglige utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser språklige og litterære problemstillinger
  • behersker relevante faglige analyseverktøy, teknikker og uttrykksformer
  • kan utvikle og forme tekster på begge målformer, med struktur, progresjon, sammenheng og argumentasjon

Generell kompetanse

Bachelorkandidatene i nordisk

  • har oppøvd sin evne til kritisk og selvstendig tenkning, og til å fremføre et velformulert resonnement
  • har en generell tekstkompetanse som kan anvendes i produksjon av ulike teksttyper på begge målformer
  • kan planlegge og gjennomføre individuelle og grupperelaterte arbeidsoppgaver og prosjekter av kortere og lengre karakter
  • har innsikt i humanioras egenart og rolle i samtiden
  • kan presentere og formidle problemstillinger, synspunkter og løsninger, både skriftlig og muntlig
06 jun 2024