Læringsmål - Nordisk språk og litteratur, bachelor
Læringsutbytte
En kandidat som har fullført en bachelorgrad med fordypning i nordisk språk og litteratur, har følgende totale læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Bachelorkandidatene i nordisk
- har kunnskap om innhold, form og funksjon til språklige og litterære uttrykk
- har kunnskap om et bredt spekter av sentrale temaer, teorier, problemstillinger, endringsprosesser, analyseverktøy og metoder innenfor fagfeltene nordisk språk og litteratur
- har kjennskap til de skandinaviske nabolandenes språk og litteratur og nordisk språk og litteratur som forskningsfelt
- kan oppdatere sine kunnskaper i de ulike deldisiplinene innenfor fagfeltene nordisk språk og litteratur
- har kunnskap om fagfeltets historie, tradisjon, egenart og samfunnsrelevans
- har kunnskap om hvordan norsk kultur, spesifikt språk og litteratur, påvirkes av internasjonale strømninger
- har kunnskap om hvordan språklige og litterære problemstillinger er med på å drive samfunnsmessige prosesser
Ferdigheter
Bachelorkandidatene i nordisk
- kan tolke språklige og litterære uttrykk på en selvstendig, analytisk og kritisk måte
- kan uttrykke sin forståelse av språk, kultur og litteratur på en selvstendig måte
- kan anvende forskningsbasert faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kan reflektere over sin egen faglige utøvelse og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser språklige og litterære problemstillinger
- behersker relevante faglige analyseverktøy, teknikker og uttrykksformer
- kan utvikle og forme tekster på begge målformer, med struktur, progresjon, sammenheng og argumentasjon
Generell kompetanse
Bachelorkandidatene i nordisk
- har oppøvd sin evne til kritisk og selvstendig tenkning, og til å fremføre et velformulert resonnement
- har en generell tekstkompetanse som kan anvendes i produksjon av ulike teksttyper på begge målformer
- kan planlegge og gjennomføre individuelle og grupperelaterte arbeidsoppgaver og prosjekter av kortere og lengre karakter
- har innsikt i humanioras egenart og rolle i samtiden
- kan presentere og formidle problemstillinger, synspunkter og løsninger, både skriftlig og muntlig