Bachelorprogrammet er 3-årig, og er i prinsippet åpent for alle instrumenter. Arbeid med hovedinstrument og gehørtrening vektlegges spesielt, og gehørmetodikk er gjennomgående i undervisningsformene. Det er tilrettelagt for gode øvingsmuligheter, både individuelt og i ensembler.
Samspill er den viktigste aktiviteten i jazzstudiet, og foregår i mange ulike konstellasjoner.
I ensembleundervisningen blir studentene satt sammen i små og store ensembler. Studentorkesteret NTNU Jazzensemble er en del av dette.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Bachelorkandidatene i jazz
har kroppslig, iboende, kunnskap til å generere enkle og komplekse musikalske former i sanntid, både individuelt og i samskaping.
har kunnskap om imitasjonsmetodikk (Aural Imitation Method – AIM) og forståelse av dens betydning i musikalitetsutvikling og musikklæring
har kunnskap om hensiktsmessige teknikker for lytting, øving, prestasjonsforberedelse og forebygging av belastningsskader.
har kunnskap om organisering av musikalsk materiale generelt og gehørtreningsmateriale spesielt.
har kunnskap til å komponere for egne ensembler.
kjenner til hvordan musikkprogramvare kan brukes som hjelpemiddel i arrangering/ komponering.
har kunnskap til å forberede, gjennomføre og evaluere musikalske produksjoner (konserter, turnéer, audio- og videoproduksjoner m.m.)
har kunnskap om musikalsk entreprenørskap.
har kunnskap om jazzens opprinnelse, tradisjon og hovedtrekk, og kjenner musikkeksempler i den musikalske utviklingen av jazz fra ca. 1920 til i dag og kan sette dem i en generell musikkhistorisk og musikkgeografisk sammenheng.
kjenner teknologier for lydopptak, musikkproduksjon og musikkdistribusjon.
kjenner til relevant kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning innenfor sitt fagområde.
Ferdigheter
Bachelorkandidatene i jazz
viser instrumentale/vokale ferdigheter til å kunne realisere sine musikalske intensjoner.
kan utøve musikk på høyt nivå individuelt og i samspill.
har gode evner i kreativ, gehørbasert samskaping og kommunikativ musikalitet: praktisering av Aural Imitation Method (AIM).
tar initiativ til å musisere i ensemble, og viser evne til musikalsk kommunikasjon.
kan improvisere, og gjennom musikalsk gehør kommunisere i sanntid med medmusikanter.
er i stand til å lære musikk ved lytting og imitasjon.
har evne til å skrive søknader for, organisere og administrere egne musikalske prosjekter (konserter, turnéer, audio- og videoproduksjoner m.m.)
kan analysere musikk auditivt.
har grunnleggende ferdigheter i arrangering, komponering og notasjon.
kan anvende musikkprogramvare til å arrangere/komponere musikk.
kan identifisere og beskrive karakteristiske musikalske trekk ved forskjellige jazzstilarter og sentrale musikere.
kan integrere kunnskap fra teori og praksis i sin utøvende virksomhet.
Generell kompetanse
Bachelorkandidatene i jazz
kan jobbe målrettet og selvstendig, individuelt og i ensembler.
kan kommunisere i relevante musikalske sammenhenger.
kan formulere relevant kunnskap i verbal form.
kan reflektere kreativt, konstruktivt og kritisk over egen og andres praksis i møte med kjente og ukjente problemstillinger.
kan reflektere over etiske og sosiale problemstillinger knyttet til faget.
har kunnskap om sammenhengen mellom yrkeskarriere og helse.
kan gjenkjenne, nyttiggjøre seg og utvikle gode læringsmiljø for musikk, i og utenfor utdanningssektoren.