utforme løsninger som støtter kommunikasjon og samhandling mellom mennesker
sette brukerens behov i sentrum ved å benytte metoder for brukersentrert design og utvikling
Studiet tar for seg hvordan mennesker samhandler med og via digitale flater, og hvordan digitale tjenester utformes på best mulig måte.
Gjennom hele utdanningen møter du emner som kombinerer ulike arbeids- og læringsmetoder. Du vil også jobbe med prosjekter hvor du får kombinere kunnskap og ferdigheter på tvers av emner.
Se under Læringsutbytte for mer detaljer om hva du lærer.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter endt utdanning skal kandidaten ha tilegnet seg en bred og anvendelig designfaglig kompetanse innen interaksjonsdesign. Dette inkluderer teoretisk fagkunnskap, praktiske og tekniske ferdigheter innen design- og evalueringsmetodikk, evne til å kunne arbeide analytisk, kritisk og konseptuelt, både i tverrfaglig samarbeid og innen eget fagfelt.
Kandidaten …
har opparbeidet seg god forståelse for og kunnskap om brukersentrert design- og evalueringsmetodikk
har forståelse for prinsipper innenfor informasjonsarkitektur, designsystemer og design av navigasjonsløsninger for ulike digitale medier
har kunnskap om hva det innebærer å utforme universelt utformede løsninger
har evnen til å forstå kommunikasjonsutfordringer og løsninger og ha utviklet evnen til å ta hensyn til ulike menneskers og kulturers perspektiver og behov
har grunnleggende kunnskap om hvordan form, typografi, komposisjon og farge samspiller i et brukergrensesnitt og hvordan disse elementene kan brukes på en hensiktsmessig måte i visuell kommunikasjon
forstår grunnprinsippene for webkoding, derunder responsivt design og skillet mellom koding av struktur og utseende
beherske teori, prosesser og metoder for tradisjonell og smidig prosjektstyring
har kunnskap om innholdet i sentrale normative etiske teorier, kjenne til hvordan bedrifter kan tilskrives moralsk ansvar og sikres legitimitet, og ulike prinsipper for samfunnsansvar, bærekraft og etisk ledelse og design
har kunnskap om tidens etiske problemer knyttet til rettferdighet, miljø og teknologisk utvikling
har kjennskap til forsknings-, utviklingsarbeid og innovasjon i kreative prosesser
Ferdigheter
Kandidaten …
kan gjennomføre brukersentrerte designprosesser og kunne velge riktig metode i en gitt situasjon i en designprosess, samt ta beslutninger på bakgrunn av innhentede data
kan velge og anvende ulik designmetodikk for digitale systemer og benytte seg av ulike design- og evalueringsmetoder i designprosessen
kan lage ulike former for skisser, modeller og prototyper tilpasset ulike behov for både fysiske og digitale omgivelser, basert på prinsipper for menneskesentrert og inkluderende design
kan utvikle front-end markup og kode for å utvikle responsive nettsider og mobile webapplikasjoner for nettbrett og mobil og for å styre enkle fysiske interaktive systemer basert på mikrokontrollere
kan lage presentasjonsmateriell med bruk av ulike grafiske verktøy, prinsipper og metoder som er egnet i formidling eller historiefortelling
kan beherske enkle verktøy som er brukt innen prosjektstyring, kreativ idéutvikling og innovative idéprosesser
Generell kompetanse
Kandidaten …
kan jobbe reflektert i forhold til egen yrkesutøvelse, selvstendig og i team, og i den sammenheng hensynta juridiske og etiske problemstillinger
er i stand til å presentere teorier, problemstillinger og løsninger innen egen fagdisiplin, både muntlig, skriftlig og visuelt