Verdens befolkning er i kraftig vekst, og havbruk vil bli svært viktig for fremtidens matforsyning. Det forventes nemlig at mye av matforsyningen vil skje gjennom industriell produksjon av mat i havet, det vil si ulike former for akvakultur. Denne utviklingen vil kreve at teknologi og biologi spiller på lag. Du vil spille en viktig rolle for å utvikle bærekraftige løsninger og sikre god fiskevelferd, samtidig som dører åpnes for deg i industri som er i kraftig vekst. Du vil ha svært gode muligheter for jobb etter endt studie.
Studiehverdagen er spennende og variert med forelesninger, prosjekter og besøk til oppdrettsanlegg. Vi trenger økt kunnskap om havbruksteknologi på biologiens premisser for å kunne prosjektere og drifte tekniske systemer som lar oss produsere mat fra havet på en måte som sikrer god fiskevelferd og ytre miljø. Vårt mål for studieprogrammet havbruksingeniør er å gi deg solid kompetanse og kunnskap nok til at du skal kunne hjelpe oss med å oppnå dette.
Hva lærer du ved å ta havbruksutdanning?
NTNUs havbruksutdanning er utviklet i dialog med havbruksnæringen. Studiet har et fokus på prosjektering og drift av havbruksanlegg i sjø og på land. Havbruksingeniør er en ingeniørutdanning på bachelornivå. Du får verdifull innsikt i biologi og havbruksteknologi for å sikre god fiskevelferd og miljømessig bærekraft. Dette gjør Havbruksingeniør til et unikt studieprogram i Norge.
Havbruksingeniørstudiet er en god blanding av teoretisk og praktisk læring. Havbruksingeniør er et nytt studium fra 2020, som kan gi deg spennende jobbmuligheter innen akvakultur. Bachelorutdanningen som havbruksingeniør fokuserer på hvordan tekniske anlegg driftes og utvikles i kystnære strøk, både på land og til havs.
Havbruksingeniør er et sterkt driftsteknisk ingeniørstudium, hvor vi gjennom studiet vil besøke ulike oppdrettsanlegg. Her vil du se hvordan havbruksanlegg fungerer og driftes rent teknisk, og du lærer riktig fiskehåndtering i ulike driftsfaser. Det blir også bedriftsbesøk hos de som bygger og leverer anlegg, havbruksteknologi og utstyr til oppdrettsindustrien. Innholdet i studiet bidrar til et integrert fokus på etikk, innovasjon og digitalisering.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kunnskap er forståelse av teorier, fakta, begreper, prinsipper og prosedyrer innenfor fag, fagområder og/eller yrker.
Kandidaten har grunnleggende kunnskaper innen matematikk og naturvitenskap, samt tilstrekkelig kunnskapsbredde innen ingeniørfag for driftsrelatert planlegging og problemløsning innen teknologi, systemer og operasjoner i havbruk.
Kandidaten har spesifikk kunnskap om viktigheten av teknologiens rolle og samspill på biologiens premisser for å fremme bærekraft, fiskehelse og -velferd innen havbruk og til å fremme den pågående digitaliseringen av næringen.
Kandidaten har kunnskap om havbrukets historie, teknologiutvikling, og rolle i samfunnet, samt relevante lovbestemmelser, forskrifter og standarder knyttet til havbruk.
Kandidaten kan oppdatere og utvide sin kunnskap innenfor fagfeltet, både gjennom informasjons-innhenting og kontakt med fagmiljøer, brukergrupper og praksis.
Kandidaten har spesifikk kunnskap innen valgt fordypningsområde.
Ferdigheter
Evne til å anvende kunnskap for å løse problemer og oppgaver. Det er ulike typer ferdigheter: kognitive, praktiske, kreative og kommunikative.
Kandidaten kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse teoretiske, tekniske og praktiske driftsrelaterte problemstillinger innenfor havbruk og begrunne sine valg.
Kandidaten kan finne, vurdere, bruke og henvise til regelverk, forskrifter og standarder, samt informasjon og fagstoff innen havbruk, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling og alternative tilnærminger for håndtering av problemstillingen som sikrer miljømessig og økonomisk bærekraft.
Kandidaten behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer relatert til teknologiutvikling, driftsteknikk, digitalisering og driftsledelse, samt hvordan disse kan nyttiggjøres opp imot problemstillinger innen havbruk.
Kandidaten kan reflektere over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng, og kan tilpasse denne til den aktuelle arbeidssituasjon og rolle.
Generell kompetanse
Kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner i utdanning- og yrkessammenheng gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning. Dette er «samfunnsnytten» av studiet.
Kandidaten kan identifisere, planlegge og gjennomføre prosjekter, arbeidsoppgaver, forsøk og eksperimenter, både selvstendig og i team, samt ivareta en lederrolle for dette.
Kandidaten har innsikt i miljømessige, fiskehelse og -velferdsmessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av havbruk og kan sette disse i perspektiv av etikk, bærekraft og livsløp.
Kandidaten kan formidle kunnskap om havbruk til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk, og kan bidra til å synliggjøre havbruksfagets betydning og konsekvenser.
Kandidaten kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre, herunder vurdere andres arbeid og gi konstruktive tilbakemeldinger.
Kandidaten kjenner til nytenkning, den pågående digitaliseringen av havbruk, innovasjon- og prosjekteringsprosesser.