En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
K1: Kandidaten har bred kunnskap om byggebransjen og de utfordringer og muligheter den står overfor i et helhetlig systemperspektiv, med vekt på effekten av digitalisering i bransjen.
K2: Kandidaten har god kunnskap innen byggteknikk, bygningsmaterialer og teknisk infrastruktur knyttet til bygg, samt hvordan byggkonstruksjoner utsettes for klima- og bruksrelaterte påkjenninger.
K3: Kandidaten har bred kunnskap i matematikk og statistikk, har grunnleggende kunnskap i relevante samfunns- og økonomifag og kan anvende dette til løsning av oppgaver i sitt fagområde.
K4: Kandidaten har generell kunnskap om teknologiens historie og kan gjøre rede for byggingeniørens rolle og ansvar knyttet til denne.
K5: Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagfeltet bygg og anlegg, og kan arbeide i team for å løse faglige problemstillinger og utvikle framtidsrettede løsninger.
K6: Kandidaten kan oppdatere sin byggfaglige kunnskap gjennom informasjonshenting, kontakt med bransjen og andre fagmiljøer.
F1: Kandidaten kan bruke sin kompetanse om teknologi, digitalisering og innovasjon i byggebransjen til økt verdiskapning, utvikling og bygging av bærekraftige bygg og anlegg av høy kvalitet i henhold til samfunnets behov.
F2: Kandidaten kan anvende kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse teoretiske, tekniske og praktiske byggfaglige problemstillinger, og begrunne sine valg.
F3: Kandidaten kan anvende programvare i sitt ingeniørarbeid tilknyttet planlegging, beregning, produksjon og utførelse av bygningskonstruksjoner og anlegg.
F4: Kandidaten har bred digital kompetanse inkludert grunnleggende programmeringsferdigheter.
F5: Kandidaten kan arbeide i laboratorier og kan å systematisere og analysere resultatene slik at de gir grunnlag for målrettet og innovativt arbeid.
F6: Kandidaten kan identifisere, planlegge og gjennomføre byggfaglige prosjekter, arbeidsoppgaver, forsøk og laboratorieeksperimenter, både selvstendig og i gruppe.
F7: Kandidaten kan bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom deltakelse i utvikling og realisering av bærekraftige og samfunnsnyttige løsninger for byggfaglige prosjekt.
G1: Kandidaten har innsikt i hvordan byggebransjen påvirker miljø, helse og samfunn, framkommet blant annet ved hjelp av risiko- og sårbarhetssanalyser, og kjenner de etiske utfordringer som bransjen står overfor.
G2: Kandidaten er bevisst hvilken risiko og fordeler bruk av digitale løsninger i byggeprosjekter medfører.
G3: Kandidaten kan formidle ingeniørfaglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig, og kan bidra til å synliggjøre teknologiens betydning og konsekvenser.
G4: Kandidaten kan reflektere over egen byggfaglig utøvelse, både sett ut fra et livsløps- og et bærekraftperspektiv for prosjektene kandidaten bidrar til.
G5: Kandidaten kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet bygg og kan dele sine kunnskaper og erfaringer med andre ved samhandling, åpenhet og medvirkning.