Skal man lykkes med å engasjere publikum trengs ikke bare tekniske ressurser, men også gode ideer og kunnskap om hvordan disse ideene kan realiseres på best mulig måte.
Studietilbudet i film- og videoproduksjon gir deg muligheter til å utvikle dine praktiske ferdigheter gjennom varierte undervisningsformer, jevnlige øvinger og teknisk opplæring på profesjonelt utstyr. Produksjon av eksamensfilmer står også sentralt i de praktisk rettede emnene, samtidig som kunnskapene dine også økes gjennom teoretisk rettet undervisning. Du lærer blant annet å anvende kunnskaper innen audiovisuell historiefortelling og dramaturgi i praktiske produksjoner.
Hva lærer du?
På dette treårige studiet lærer du om produksjon av både fiksjonsfilm og dokumentarfilm, og opparbeider deg et kunnskapsgrunnlag for senere yrkesutøvelse. Du får kunnskaper om aktuelle produksjonsprosesser innenfor film- og fjernsynsbransjen og lærer digital arbeidsflyt. Du får videre prøvd ut ulike fagfunksjoner i produksjonssammenhenger, samtidig som du veiledes og trenes i å reflektere over din egen faglige utøvelse. Du får kunnskaper som bygger oppunder produksjon av audiovisuelle uttrykk på selvstendige og kreative måter, og opparbeider deg samtidig erfaringer med gruppeprosesser.
Den praktisk rettede undervisningen dekker en rekke tema som ideutvikling, manusskriving, dramaturgi, filmfoto, lyddesign, regi, klipp og produksjonsledelse. Samtidig får du også et filmteoretisk rammeverk å sette din egen praksis inn i, og god forståelse for den kulturelle og samfunnsmessige betydningen som audiovisuelle uttrykk har i dag. Du lærer å tolke ulike filmuttrykk på selvstendige, analytiske og kritiske måter.
Hvorfor studere film- og videoproduksjon ved NTNU?
Studiet har et godt miljø, både faglig og sosialt. Du vil møte engasjerte undervisere og motiverte medstudenter i små klasser, hvor man lærer sammen og blir godt kjent med hverandre.
Studietilbudet kombinerer teori og praksis på unike måter og studenter får både tett oppfølging og grundige tilbakemeldinger på jevnlige øvingsoppgaver. Fagtilbudet er knyttet til et betydelig kontaktnett som studentene tar del i under studiet og etter studiet er ferdig.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Bachelorkandidatene i film- og videoproduksjon har kunnskap om
audiovisuell historiefortelling
aktuelle produksjonsprosesser innenfor filmbransjen
ulike fagfunksjoner i forbindelse med produksjon av dokumentar- og fiksjonsuttrykk
moderne produksjonsteknisk utstyr og digital arbeidsflyt
teknologisk utvikling innenfor den audiovisuelle bransjen
nyere distribusjonsformer for levende bilder
kunstnerisk refleksjon
sentrale analyseverktøy for bruk i filmproduksjon og forståelse av audiovisuelle uttrykk
hvordan audiovisuelle uttrykk påvirkes av estetiske, teknologiske, økonomiske og politiske strømninger i en global sammenheng
de levende bilders estetikk, egenart, historie, tradisjon og samfunnsrelevans
filmvitenskap som forskningsfelt, og sentrale utviklingslinjer innen filmteori og filmhistorie
Ferdigheter
Bachelorkandidatene i film- og videoproduksjon kan
utvikle audiovisuelle produksjoner og -fortellinger
produsere audiovisuelle uttrykk på selvstendige og kreative måter
reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
beherske moderne produksjonsverktøy som benyttes innenfor film- og videoindustrien
anvende forskningsbasert faglig kunnskap på praktiske og estetiske problemstillinger, og treffe motiverte valg
oppdatere sine praktiske ferdigheter når det gjelder audiovisuell produksjon
anvende filmspråklige og dramaturgiske virkemidler i praktisk filmproduksjon
tolke ulike audiovisuelle uttrykk på en selvstendig, analytisk og kritisk måte
formulere sin forståelse av audiovisuelle uttrykk og -fenomener på en selvstendig måte
finne, vurdere, henvise til informasjon og fagstoff, og framstille dette i både muntlig og skriftlig form slik at det belyser relevante filmfaglige problemstillinger
Generell kompetanse
Bachelorkandidatene i film- og videoproduksjon
har en generell audiovisuell og narrativ kompetanse som kan anvendes i utvikling og produksjon av audiovisuell kommunikasjon på tvers av medieuttrykk, industrier og formater
kan planlegge, gjennomføre og styre prosjektarbeid, både individuelt og i team
kan arbeide i digital arbeidsflyt, med tilhørende produksjonsoppgaver
kan løse praktiske oppgaver i forbindelse med audiovisuelle produksjoner, i en rekke ulike samarbeidsformer
kan formidle - og reflektere over - egen profesjonell og kunstnerisk profil / praksis
kan utøve kritisk og selvstendig tenkning, samt framføre et begrunnet resonnement
kan presentere og formidle problemstillinger, synspunkter og løsninger, både skriftlig, muntlig og audiovisuelt