En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.
Aktivitet og deltakelse
Kandidaten
- har bred kunnskap om aktivitetsvitenskap og sentrale aktivitetsteorier og -modeller i ergoterapi
- har bred kunnskap om hvordan aktivitetsanalyse, vurdering av fysiske, psykiske, kognitive og sosiale funksjoner og meningsfull aktivitet brukes målrettet i intervensjon for å fremme mestring og selvstendighet i hverdagslivet
- har bred kunnskap om hvordan personers aktivitet, deltakelse og helse påvirker hverandre og inngår i samspill med omgivelsene gjennom livsløpet
- har bred kunnskap om forutsetninger for aktivitetsutførelse
- har bred kunnskap om betydningen hverdagslivets aktiviteter, lek, læring og arbeid har for helse og identitet
- har kunnskap om hvordan levevaner og aktivitetsbalanse kan fremme helse og livskvalitet
- har kunnskap om å fremme aktiv aldring og eldres mestring av hverdagslivets aktiviteter
Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
Kandidaten
- har bred kunnskap om ergoterapeutiske arbeidsprosesser og -metoder som fremmer aktivitet og deltakelse
- har kunnskap om og holder seg oppdatert på relevant lovverk for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse*
- har kunnskap om ergoterapifagets historie, utvikling, egenart og betydning i samfunnet
- har kunnskap om menneskerettigheter, brukermedvirkning, veiledning, kommunikasjon, etikk og relasjonsbygging*
Rehabilitering, habilitering og behandling
Kandidaten
- har bred kunnskap om ergoterapeuters tilnærming innen rehabilitering og habilitering
- har bred kunnskap om hvordan ergoterapeuter kan bidra til etablering og endring av vaner, rutiner og roller
- har kunnskap om hvordan overgangsfaser i livet har betydning for mestring, aktivitet og deltakelse
- har kunnskap om palliativ og behandlende ergoterapi
Tilgjengelighet, teknologi og tilrettelegging
Kandidaten
- har bred kunnskap om bomiljø, universell utforming og tilrettelegging av omgivelsene
- har bred kunnskap om hvordan teknologi og hjelpemidler kan fremme personers aktivitet og deltakelse
- har bred kunnskap om ergonomi, tilrettelegging av arbeidsplass og sammenhenger mellom funksjonsnedsettelse, helse og arbeidsdeltakelse
Inkludering, deltakelse og tilhørighet
Kandidaten
- har bred kunnskap om inkluderende og ekskluderende forhold som påvirker deltakelse og tilhørighet
- har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innen ergoterapi som kan knyttes til folkehelse, helsefremmende og forebyggende arbeid
- har kunnskap om og forholder seg til helse- og sosialpolitikk og kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse*
- har kunnskap om hvordan sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer har konsekvenser for aktivitetsdeltakelse*
- har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
- kjenner til minoritetsgruppers rettigheter og aktivitetsdeltakelse, og har kunnskap om og forståelse for samers rettigheter og status som urfolk*
- kjenner til hvordan lokale, nasjonale og globale helse- og miljøutfordringer påvirker aktivitetsmuligheter i ulike kontekster
Innovasjon, fagutvikling og ledelse
Kandidaten
- har kunnskap om prinsipper for kunnskapsbasert praksis*
- har kjennskap til innovasjon, fagutvikling, ledelse, veiledning, prosjektarbeid og entreprenørskap*
- har kjennskap til vitenskapsteori, forskningsetikk og -metoder, og hvordan dette har betydning for kunnskapsutvikling i ergoterapi
Aktivitet og deltakelse
Kandidaten
- kan beherske aktivitetsanalyse og ergoterapeutiske arbeidsprosesser gjennom kartlegging og intervensjoner
- kan beherske aktivitetsbaserte kartleggings- og undersøkelsesredskaper
- kan anvende aktiviteter metodisk for å fremme aktivitetsutførelse
- kan anvende faglig kunnskap om å tilpasse aktiviteter for å utvikle eller vedlikeholde ferdigheter, aktivitetsvaner og aktivitetsroller
- kan anvende faglig kunnskap for å engasjere og involvere personer i hverdagslivets aktiviteter
Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
Kandidaten
- kan finne og henvise til lovverk som er relevant for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse*
- kan identifisere, reflektere over og anvende terapeutisk og etisk kompetanse i møte med brukere, pasienter, pårørende og relevant personell som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser*
- kan anvende veiledende, ressursorienterte, myndiggjørende, problemløsende og kreative strategier som fremmer aktivitet og deltakelse
Rehabilitering, habilitering og behandling
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap om meningsfull aktivitet i personers habilitering, rehabilitering, behandling og palliasjon
- kan anvende relevant faglig kunnskap om barn og unge, inklusive personers og pårørendes erfaringskompetanse, i terapeutisk samhandling*
Tilgjengelighet, teknologi og tilrettelegging
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap om omgivelsenes utforming og bomiljø for å fremme selvstendighet, helse og livskvalitet
- kan anvende faglig kunnskap om ergonomi og tilrettelegging av arbeidsplass
- kan anvende digital kompetanse og kan bistå i utviklingen av, og bruke, egnet teknologi både på individ- og systemnivå. Videre skal kandidaten også ha kunnskap om digital sikkerhet*
Inkludering, deltakelse og tilhørighet
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap om fysiske, psykososiale, strukturelle, digitale, kulturelle og holdningsmessige forhold for å fremme inkludering og deltakelse
- kan anvende faglig kunnskap om og sette inn tiltak og/eller behandling for mennesker med sosiale og helsemessige utfordringer, eller henvise videre ved behov
- kan reflektere over hvordan menneskerettighetene og retten til aktivitet kan sikre likeverdige tjenester for sårbare grupper
- kan reflektere over aktiviteters kulturelle betydning for tilhørighet i lokalsamfunn
- kan reflektere over sammenheng mellom helse, oppvekst, utdanning, arbeid og levekår for å bidra til utvikling av god folkehelse og arbeidsinkludering for både enkeltpersoner og grupper*
Innovasjon, fagutvikling og ledelse
Kandidaten
- kan finne og vurdere vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse
- kan anvende ny faglig kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis*
Aktivitet og deltakelse
Kandidaten
- kan planlegge og tilrettelegge for at personer med funksjonsnedsettelser kan delta i meningsfulle og verdsatte aktiviteter
Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
Kandidaten
- kan reflektere over faglige og helse- og sosialpolitiske spørsmål
- har innsikt i og kan følge ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer for å fremme personers rett til aktivitet og deltakelse*
- kan formidle og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse*
- kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge dette opp systematisk*
Rehabilitering, habilitering og behandling
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre behandling eller tjenester som sikrer barn og unges medvirkning og rettigheter*
- kan planlegge og samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer, og initiere slik samhandling*
Tilgjengelighet, teknologi og tilrettelegging
Kandidaten
- kan utveksle synspunkter og samarbeide med andre om utvikling og bruk av velferdsteknologi
- har innsikt i og kan reflektere over konsekvenser av digitaliseringen
Inkludering, deltakelse og tilhørighet
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre samarbeid med frivillige, personer og organisasjoner og andre relevante aktører
- kan utveksle synspunkter og erfaringer som sikrer likeverdige tjenester og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Innovasjon, fagutvikling og ledelse
Kandidaten
- kjenner til nytenkning og kan bidra til tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser*
- kan planlegge og gjennomføre ergoterapifaglige utviklingsprosjekter