Om studiet – Antikkens kultur og klassiske fag – bachelorprogram – 3-årig – Trondheim
Hva lærer jeg?
Hva lærer du?
Hovedformålet med studiene i antikkens kultur og klassiske fag er at studentene skal oppnå ferdigheter i å lese og forstå og selvstendig analysere kilder til antikken slik at de derigjennom oppnår innsikt i og kunnskap om den gresk-romerske sivilisasjonen og dens betydning for Europas kulturhistorie. Dette tilegnes gradvis gjennom språkundervisning og kritisk lesning av tekster kombinert med studiet av moderne sekundærlitteratur (litteraturteori, retorikk, mytologi etc.). Videre lærer studentene å sette antikken og den klassiske tradisjonen, for eksempel i middelalderen, i perspektiv, og å forstå dens relevans og aktualitet gjennom tidene, helt frem til våre dager.
Antikkens kultur og klassiske fag er en studieretning innenfor bachelorprogrammet i historie.
Forståelse av antikken, spesielt som den er manifestert i latinske og greske tekster, og antikkens betydning for den vestlige verdens kultur og selvforståelse gir et solid grunnlag for talentutvikling i mange forskjellige yrkesretninger i skolen, i bokbransjen, i kulturlivet, i forvaltningen, i næringslivet og ved universitetet.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om det latinske og/eller greske språkets formverk og syntaks
- har kunnskap om det latinske og/eller greske språk og litteraturs historie og rolle som fundament for den vestlige kultur
- er bredt orientert om grunnleggende temaer, teorier, problemstillinger, verktøy og metoder innenfor fagfeltet klassisk filologi (latin og/eller gresk)
- kjenner til hvordan man kan holde seg oppdatert innenfor fagområdet klassisk filologi
- har kjennskap til den klassiske filologiens tradisjon, utvikling og plass i samfunnet
- har innsikt i enkel og grunnleggende språkkunnskap og kjenner fagterminologi med bakgrunn i de klassiske språkene
- har kunnskap om gresk og romersk sivilisasjon, fra arkaisk tid ca. 800 f. Kr. til 476 e. Kr.
- har kunnskap om problemer vedrørende tilgang på primærkilder i studiet av den gresk-romerske sivilisasjon
- har grunnleggende kunnskaper om den klassisk greske og romerske litteratur
- har grunnleggende kunnskaper om den klassiske retorikken
- har grunnleggende kunnskaper om den klassisk greske og romerske religion og mytologi
Ferdigheter
Kandidaten
- har ferdighet i å lese og tolke originaltekster fra den latinske og/eller greske antikken og middelalderen
- har ferdighet i å oversette fra og i noen grad til latin og/eller gresk
- har ferdighet i å sette latinske og/eller greske originaltekster inn i deres litterære, kulturelle og historiske sammenheng
- kan anvende forskningsbasert faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser språklige og litterære problemstillinger
- behersker relevante faglige analyseverktøy, teknikker og uttrykksformer
- har med overblikk over antikken oppnådd et godt grunnlag for generell komparativ historisk analyse
- kan orientere seg i litterære sjangrer og se sammenhenger i den gresk-romerske litteraturhistorien og den klassiske tradisjonen
- kan håndtere antikkens retoriske begrepsapparat og identifisere retoriske trekk i de aktuelle tekstene fra gresk og romersk periode
- kan se sammenhenger i den europeiske kulturhistorien
Generell kompetanse
Kandidaten
- har evne til å presentere og formidle fagstoff skriftlig og muntlig
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i gruppe
- kan med faglig bakgrunn utveksle synspunkter og erfaringer med andre
- kan drøfte humanioras egenart og rolle i samtiden
- har innsikt i den akademiske sjangerens krav til språk, struktur, presentasjonsform, kildehenvisninger og etikk