Studenter jobber med en mini-3D-printer. Foto: Anders Gimmestad Gule.
Produktdesign og teknologi er et bredt sammensatt studieprogram som gir deg innsikt i fagområder knyttet til produktutvikling. Dette inkluderer de kreative, estetiske og teknologiske delene av prosessen. Du lærer om produksjonsmetoder og materialer.
Fra idé til prototyp
Studiet gir deg innsikt i prosessen fra idé til modell. Du lærer blant annet hvordan du:
kan utvikle ideer
kan benytte dataverktøy i designprosessen
bygger en merkevare
visualiserer ideer
fysisk og digital modellutvikling
Som student her bruker du både tradisjonelle metoder for å visualisere design, som penn og papir, og moderne digitale verktøy. Du får tilgang til 3D-printere, slik at du raskt kan visualisere produktideer i ulike materialer. Du får også tilgang til modellverkstedet, der du kan framstille visuelle og funksjonelle modeller.
FNs bærekraftsmål
Vi må bruke ressursene våre smartere, forbruke mindre og lage bedre produkter. Vil du bli med og finne løsningene?
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten:
ha grunnleggende forståelse for designprosessen fra idé til tredimensjonal (3D) modell
ha kunnskap om metoder for idéutvikling og nyskaping
ha grunnleggende kunnskap om designmaterialer og materialers egenskaper; oppbygging, behandling, bearbeiding og testing
ha grunnleggende kunnskap om programmering
har kunnskap om utvalgte vitenskapsteoretiske temaer av spesiell relevans for matematisk-naturvitenskapelige fag og teknologi
ha kunnskap om sentrale teorier for strategisk utvikling og ledelse av merkevarer
skal ha innsikt i en bredde av produksjonsmetoder for å kunne utvikle hensiktsmessige design for prosess og materialbruk
kunne kvalitetssikre sine valg basert på analyse og metodisk framgangsmåte
ha kunnskap om regelverk og de etiske utfordringene knyttet til universell utforming av produkter og fysiske miljøer
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten:
ha praktisk ferdighetstrening i visualisering gjennom skisseteknikk og frihåndstegning
kunne anvende farge og formalestetiske virkemidler til utvikling av formålstjenlig produktsemantikk
kunne visualisere og framstille sine ideer til produkter gjennom tredimensjonale modeller i ulike materialer
ha øvelse i å anvende kunnskap om formgivning der brukerorienterte løsninger og estetisk opplevelse vektlegges
kunne forstå hvordan industrielle fremstillingsprosesser fungerer
ha øvelse i hvordan planlegge, organisere og gjennomføre prosjekter
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten kjenne til:
kjenne til metoder for kreativ problemløsning og innovasjon
kan forholde seg til og anvende vitenskapelig kunnskap kritisk og konstruktivt
kan skrive fagtekster, individuelt og i fellesskap