Pedagogikk - årsstudium
Hva lærer du?
Årsstudium i pedagogikk tar for seg læring i samspill mellom menneske, miljø og samfunn, i en verden i endring.
Årsstudium i pedagogikk er ikke det samme som praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).
Emnene gir en innføring i:
- pedagogisk filosofi
- historisk pedagogikk
- didaktikk
- pedagogisk psykologi
- pedagogisk sosiologi
Årsstudiet kan tas som et frittstående studium, det kan inngå som første år av en bachelorgrad i pedagogikk eller som enkeltemner i breddeåret i andre samfunnsvitenskaplige bachelorprogram ved NTNU
Hvorfor årsstudium i pedagogikk?
Pedagogikk passer for deg som vil forstå og legge til rette for læring og utvikling hos barn, unge og voksne.
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- har bred kunskap om tema som er viktige for å forstå og kunne legge til rette for læring og utvikling hos barn, unge og voksne
- har kritisk forståelse av sentrale pedagogiske spørsmål
- har kunnskap om hvordan kulturelle, politiske og økonomiske forhold bidrar til å forme skolens virksomhet, både når det gjelder dens oppgaver, arbeidsformer, innhold og vurderingssystemer
- har innsikt i og evne til drøfting av spørsmål om styring av skolen, hvordan skolen utvikles, hva god skole er, hvordan det legges til rette for god læring, og hvilke funksjoner skolen har både i forhold til elever og til samfunnet som helhet
- har kunnskap om det norske utdanningssystemets utvikling med hovedvekt på tiden etter 1945
- har kunnskap om ulike utdanningssosiologiske perspektiv
Ferdigheter
- kan skape oversikt og trekke ut essenser fra store og komplekse tekster
- kan tilegne seg kunnskap om, lese og kritisk vurdere, teorier og sentrale temaer og problemstillinger innenfor det pedagogiske fagfeltet
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og/eller teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
- kan formidle sentral faglig kunnskap, teorier, ideer og problemstillinger innenfor det pedagogiske fagfeltet
- kan analysere pedagogisk fagstoff og trekke egne slutninger