Hva lærer du?

Kunsthistorie - årsstudium

Hva lærer du?

Kunsthistoriestudenter på ekskursjon. Foto.
Foto: Torstein Olav Eriksen

Om studiet

Gjennom årsstudiet i kunsthistorie skal du få en oversikt over de viktigste kunsthistoriske epokene, og lære å analysere og tolke arkitektur og miljøer, bilder og andre estetiske objekter. Du skal kunne sette kunstverk inn i en historisk kontekst og slik se dem i forhold til den historiske, sosiale og kulturelle sammenheng de er frambrakt i. Undervisningen består av forelesninger, gruppeundervisning og byvandringer/museums- og galleribesøk. Noen emner har en eller flere obligatoriske øvinger som skal bestås før man går opp til eksamen. All undervisning og veiledning ledes av engasjerte og kompetente fagansatte ved kunsthistorie, NTNU. 

Pensum er sammensatt av internasjonalt anerkjente håndbøker og oversiktsverk innenfor kunsthistorie, teori og metode, samt et utvalgt av mer spesialiserte fagartikler. Her finnes tekster som lenge har vært viktige innenfor fagfeltet, samt ny, banebrytende forskning innenfor norsk og internasjonal kunsthistorie. 

Eksamensform er hovedsakelig skriftlig, og gjennom undervisning og veiledning vil du utvikle dine skriftlige ferdigheter. Du vil lære å trekke ut viktige poeng fra eksisterende forskning fra fagfeltet, og flette dette inn i ditt eget argument og resonnement. Du vil få øvelse i å strukturer lengre tekster, og formulere gode og gjennomførbare problemstillinger. Samtidig vil du utvikle dine formidlingsevner gjennom muntlige presentasjoner. Det er viktig å påpeke at kunsthistoriestudiet ved NTNU er et teoretisk studium, og du lærer ikke å male, tegne eller modellere. Du utvikler ferdigheter til å analysere og tenke kritisk om kunst.

Faggruppa har to markante tyngdepunkt – middelalderkunst og nyere kunst og arkitektur. Vi tilbyr undervisning i alle epoker av Vestens kunsthistorie på basisnivået. Flere emner fokuserer på kunsthistorisk teori og metode, hvor vi diskuterer fremgangsmåter og forklaringsmodeller som er nyttig for å skrive og snakke om kunst og arkitektur, og skrive kunsthistorie.

Vurderer du å studere kunsthistorie? Les dette først!

Hvordan lykkes med faget kunsthistorie?


Hva sier studentene?

"Jeg opplever at jeg lærer å se på en annen måte."

"[Jeg lærer] skillet mellom hva som er historie og hva som er KUNSThistorie. Hvordan man beskriver og tolker et verk og setter det i kontekst. Hvordan kunstnernes kunstnerskap utvikler seg og hvordan de ser seg selv i relasjon til den tiden de lever i og de spørsmålene som er sentrale i samtiden."

"Har lært veldig mye dette semesteret. Det har vært veldig fine forelesninger og gode gruppetimer. Det er veldig gøy å kunne gå gjennom byen og se den med nye øyne og kunne analysere de bygningene jeg går forbi."

"Jeg synes opplegget har fungert ganske bra. Både forelesninger, byvandringer og seminargrupper har vært lærerike. Spesielt opplegget i seminarene må trekkes frem, da de har vært av langt høyere kvalitet og gitt et større læringsutbytte enn seminarer i noe annet emne jeg har hatt."

"Jeg synes at læringsutbyttet av forelesingene er veldig bra. Jeg synes du er så engasjert i tema, og så flink til å formidle tema. Du er ikke redd for å bruke humor, og å dra oss elever inn i samtalen. Jeg glemmer av at telefonen min eksisterer for å si det sånn."

"Forelesningene er veldig bra, føler jeg alltid går ut med masse ny kunnskap som er interessant og relevant for studiene."

Sitatene er hentet fra emneevalueringer av KUH1011KUH1019 og KUH1023.