Filosofi - årsstudium
Hva lærer du?
Det er viktig å forstå hvordan ulike filosofer gjennom tidene har formulert sine spørsmål og hvordan de har forsøkt å utvikle og besvare dem. Filosofiens historie har derfor en sentral plass i filosofi årsstudium. Samtidig innebærer samfunnets forandring at de filosofiske spørsmålene må omformuleres og tenkes gjennom på nytt.
Ny medisinsk teknologi og bioteknologi tvinger frem nye spørsmål om menneskelig identitet og om hva det er riktig eller galt å gjøre. Kunstens utvikling gjør at spørsmålet om hva et kunstverk er hele tiden må diskuteres under nye forutsetninger. Vårt tradisjonelle menneskesyn utfordres også av biologisk og annen forskning om språk, atferd og hjerne.
Som student på årsstudium i filosofi vil du få ferdigheter til å diskutere og formidle slike spørsmål på en faglig måte, og du får trening i hvordan du skriver gode og argumentative fagtekster.
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om og oversikt over sentrale begrep, problem og teorier i faget, både historisk og systematisk
- har kunnskap om argumentasjonsteori og krav til akademiske tekster
- har grunnleggende kunnskap om sentrale teorier og kjennskap til metoder i etikk og politisk filosofi, kunnskaps- og vitenskapsteori, logikk, metafysikk og filosofihistorie
- har innsikt i aktuelle diskusjoner og sentral forskning i faget
Ferdigheter
Kandidaten
- kan arbeide målrettet og systematisk, og samarbeide med andre
- kan identifisere og analysere faglige problem, vurdere kilder kritisk og finne styrker og svakheter i ulike argumenter
- kan formidle og diskutere filosofi, både muntlig og skriftlig
- kan skrive argumentative fagtekster
- kan innhente relevant informasjon og benytte relevante verktøy, herunder å orientere seg i relevante primær- og sekundærkilder
Generell kompetanse
Kandidaten
- kjenner til og respekterer kravene til vitenskapelighet
- har forståelse av fagets egenart og dets samfunnsrolle
- kan formidle filosofiske problemstillinger og diskusjoner
- har forutsetninger for å kunne anvende sine filosofiske kunnskaper i andre fag og i aktuelle samfunnsdebatter