Læringsmål - Sykepleie - bachelorprogram - 3-årig, Ålesund
MENY
Sykepleie
Bachelorprogram 3-årig, Ålesund
Sykepleie
– Læringsmål
Kunnskaper
Etter endt utdanning skal studenten ha:
- Bred kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger innen sykepleievitenskapelige -, medisinske og naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige emner.
- Kunnskap om hvordan sykdom og behandling påvirker mennesket i forhold til kropp, livskvalitet, håp og mestring.
- Kunnskap i helsefremmende og forebyggende arbeid for individ og samfunn, og hvordan levevaner og levekår påvirker menneskets helse og mestring.
- Kunnskap om velferdssystemet og rammer for tjenesteutøvelsen på kommunalt, regionalt og statlig nivå.
- Forståelse for betydningen av å oppdatere sin kunnskap innenfor sykepleie.
- Kunnskap om andre faggruppes funksjoner.
- Kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser i sykepleiefaget.
Ferdigheter
Etter endt utdanning skal studenten kunne:
- Anvende forskningsresultater i utøvelsen av sykepleie.
- Anvende sykepleieprosessen som et ledd i å kvalitetssikre sykepleien til den enkelte pasient og pårørende.
- Iverksette og følge opp forordnet behandling og undersøkelser.
- Møte den enkelte pasient og pårørende med varhet, innlevelse og moralsk ansvarlighet.
- Tilpasse sykepleien til pasientens individuelle behov.
- Lindre lidelse og hjelpe pasienten til en verdig død.
- Informere, undervise og veilede pasienter og pårørende i forhold til helsefremmende tiltak, sykdom, lidelse og død.
- Undervise og veilede medarbeidere og studenter.
- Arbeide forebyggende og helsefremmende ved å fokusere på levevaner og levekår som fremmer helse.
- Lede og administrere sykepleieutøvelsen overfor enkeltpasienter og deres pårørende.
- Samhandle tverrprofesjonelt på alle nivå i organisasjonen og bidra til tverretatlig samarbeid i kommuner og helseforetak.
Generell kompetanse
Etter endt utdanning skal studenten:
- Ivareta den enkelte pasients integritet og behov for helhetlig omsorg, herunder retten til medbestemmelse og til ikke å bli krenket.
- Basere yrkesutøvelsen på etisk bevissthet og kritisk refleksjon og viser faglig og etisk skjønn i samsvar med yrkesetiske retningslinjer og lovverket.
- Ha handlingsberedskap til å ta del i spesialiserte behandlingsoppgaver, prosedyrer og bruk av medisinsk utstyr.
- Framvise faglige og personlige forutsetninger som er i samsvar med kravene til sykepleierrollen.
- Vise evne og vilje til livslang læring, arbeide kunnskapsbasert og bidra til å utvikle kvalitet i sykepleiefaget og helsetjenesten.
- Kunne utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
Beskrivelsen av læringsutbytte er i tråd med nasjonal konsensus i Sykepleierutdanningenes faglige lederforum (SUFAL) juni 2013.