Aktuelt - Regionalt kunnskapssenter for habilitering - Institutt for psykisk helse
Aktuelt om habilitering
Autisme hos skolebarn i Trøndelag - Nye innsikter for bedre forståelse
Gir råd og støtte til familier som har barn med nedsatt funksjonsevne
Vi skal legge til rette for smil og glede i hverdagen
Personer med utviklingshemming må få bedre tjenester
Hva skjer?
Aktuelt om habilitering og funksjonshemming
10.12. 2024, Tidsskrift for Den norske legeforening
Autismediagnose hos skolebarn i Trøndelag 2016–2019
Forskerene har tidligere rapportert en betydelig økt forekomst av autismespektertilstander hos førskolebarn i Trøndelag Sør som har mødre med en annen landbakgrunn enn Norge.
I denne studien ønsket de å undersøke om det også var en liknende overhyppighet hos skolebarn i samme tidsperiode og geografiske område. I tillegg ville de kartlegge psykiatrisk komorbiditet og andre utviklingsforstyrrelser.
Resultalten fra undersøkensen viser at mors landbakgrunn synes å ha mindre betydning hos skolebarn enn hos førskolebarn som får autismespekterdiagnose, og alder ved diagnostisering bør inngå i studier av autisme hos barn og unge. Psykiatrisk komorbiditet og andre samtidige utviklingsforstyrrelser kan være uttrykk for felles etiologiske faktorer eller økt sårbarhet ved udiagnostisert autisme hos barn.
Artikkel
- Autismediagnose hos skolebarn i Trøndelag Sør 2016–19.pdf
- Autismediagnose hos skolebarn i Trøndelag Sør 2016–19
Autisme hos skolebarn i Trøndelag
Nye innsikter for bedre forståelse
Hvorfor får noen barn autismespekterforstyrrelser, og hvilke faktorer påvirker når diagnosen stilles? En ny studie fra Trøndelag Sør har undersøkt sammenhengen mellom mors landbakgrunn og autismespekterforstyrrelser hos skolebarn.
Autisme hos skolebarn i Trøndelag: Nye innsikter for bedre forståelse (blogg)
25.11. 2024
Første fagartikkel om forebygging av problematisk og skadelig seksuell atferd blant barn i Norge
Artikkelen presenterer et prosjekt om et helhetlig digitalt lavterskeltilbud til ungdom 13-19 år. Lavterskeltilbudprosjektet har vært ledet av Helsedirektoratet og utviklet gjennom et tverrsektorielt samarbeid med blant andre DigiUng, redaksjonene i Ung.no og Foreldrehverdag.no samt fagpersoner med PSA/SSA-ekspertise, deriblant de to ansatte fra Betanien sykehus.
Les mer om Første fagartikkel om forebygging av problematisk og skadelig seksuell atferd blant barn i Norge (Betanien sykehus)
Artikkel
30.10. 2024, Kronikk, Romsdals Budstikke og Tiden Krav
Personer med utviklingshemming må få bedre habiliteringstjenester
Når lovfestede rettigheter brytes, går det utover ikke bare den enkelte persons individuelle rettigheter, men det undergraver også kjerneverdiene i samfunnet vårt.
Les mer om Personer med utviklingshemming må få bedre habiliteringstjenester (Romsdals Budstikke/rbnett.no)
- Personer med utviklingshemming må få bedre habiliteringstjenester (Tidens Krav)
07.10. 2024
Vi kartlegger brukertilfredshet
Regionalt kunnskapssenter for habilitering har gjennomført en pilotundersøkelse av brukernes fornøydhet med habiliteringstjenestene i Midt-Norge. Undersøkelsen "HAVO og HABU – Hva tenker du?" kartlegger brukertilfredshet blant barn, unge og voksne, deres nærpersoner samt samarbeidspartnere av HAVO og HABU.
Les mer om resultat fra brukerundersøkelsen om habiliteringstjenestene i Midt-Norge
02.09. 2024
Klar for Pride: Oslo Pride blir hektisk for Ingrid Thunem og LFSF
To av tre funksjonshemmede i en undersøkelse sier at de heller dropper egen seksualitet enn å ha assistanse til å leve ut seksualiteten. Stipendiat Ingrid Thunem ser behovet for forskning på skeive med BPA. Dette skriver Handikapnytt.no på sine nettsider.
Ingrid Thunem er leder i Landsforeningen for skeive funkiser (LFSF) og er doktorgradsstipendiat på VID vitenskapelige høgskole. Hun var å høre i et engasjert innlegg ved konferansen til Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming i Bodø 3-4 juni. Konferansens tema var Deltakelse for alle og implementering av funksjonshemmedes rettigheter (CRPD).
Landsforeningen for skeive funkiser er nå opptatt som landsforening i Norges Handikapforbund. Ingrid Thunem sier:
Jeg gleder meg til at jobbe videre, nå som landsforening. Vi er mer enn klare til å gå i gang. Dette gir større tyngde. Vi skal være et fellesskap som skal bidra til viktige gjennomslag for skeive funkiser.
Hun forteller at Skeive funkiser skal styrke rettigheter, levekår og livskvalitet til skeive (lhbtiq+-) personer som også er funkis/funksjonshemmet. Alle funkisidentiteter er velkommen og ingen er for lite eller for mye funksjonshemmet til å delta. Landsforeningen for skeive funkiser arbeider med å skape gode møteplasser, kompetanseheving, kurs, politisk påvirkning og sosiale aktiviteter.
Landsforeningen for skeive funkiser har tre satsingsområder
- Landsforeningen for skeive funkiser skal ha aktiviteter og tilbud som bidrar til å styrke rettigheter, levekår og livskvalitet i målgruppa.
- Landsforeningen for skeive funkiser skal styrke organisasjonen slik at den kan være en sterk og bærekraftig aktør i arbeidet med å bedre levekårene for skeive funksjonshemmede.
- Landsforeningen for skeive funkiser skal jobbe for å påvirke den politiske og samfunnsmessige utviklingen i retningen av foreningens mål.
Podcast
For den som er interessert i å høre mer, så snakker Ingrid Thunem og Axel Følling fra Landsforeningen for skeive funkiser i denne podcasten om identitet og tilhørighet. Podcast: Trans og funkis (Spotify)
Kilder
- Forsker på skeive funkiser (Handikapnytt)
- Egen landsforening for skeive funkiser (Norges Handikapforbund)
29.08. 2024
Helseledelse
- Om utfordringer og lederroller i endring
Fra Fagbokforlagets omtale beskrives boka som en vitenskapelig antologi for alle som er opptatt av helseledelse. Den er skrevet for deg som vil forstå endringene og utfordringene som har formet helsetjenestene i Norge.
Boka inneholder praksis- og empirinære forskningsbidrag, teoretiske perspektiv på hva som kjennetegner ledelse og organisering i helsetjenesten, samt vitenskapelige essay som tar utgangspunkt i temaer knyttet til tillitt og autonomi, innovasjon, og ledelse i kommunene. Bokas mål er å inspirere til refleksjon om ledelse og lederroller.
Bidragsyterne har bred undervisnings- og forskningserfaring og bakgrunn fra praktisk ledelse i spesialist- og kommunehelsetjenesten.
Helseledelse - Om utfordringer og lederroller i endring (Fagbokforlaget)
Fagredaktører
Ralf Kirchhoff er utdannet statsviter (cand.polit.) og professor i helsevitenskap - fagområdet organisering og ledelse i helsetjenesten. Ved NTNU er han studieprogramleder for master i helseledelse ved NTNU, Institutt for helsevitenskap i Ålesund. Masteren er et samarbeid mellom NTNU, Høgskolen i Molde og Høgskulen i Volda. Kirchhoff har i tillegg en 20 prosent bistilling som professor ved Høgskolen i Molde.
Erlend Vik er utdannet sosiolog og har en doktorgrad i helse- og sosialfag. Han er førsteamanuensis i helseledelse ved Høgskolen i Molde, førsteamanuensis II ved NTNU, Institutt for helsevitenskap i Ålesund, og forskningsrådgiver ved Helseinnovasjonssenteret i Kristiansund.
Atle Ødegård er psykologspesialist i Helse Møre og Romsdal HF, Avdeling for spesialisert habilitering, og professor ved Høgskolen i Molde.
Boka er knyttet til studiet Master i helseledelse, som er en som fellesgrad i samarbeid mellom NTNU, Høgskolen i Molde og Høgskulen i Volda.
Her kan du lese mer om bakgrunnen for bokprosjektet som nå er blitt en del av pensum på master i helseledelse.
Les mer om Ny pensumbok basert på egen forskning (Høgskolen i Molde)
Du kan lese om prosjektet Samskaping og kunnskapsutvikling i praksis - SKUP og to nylig publiserte artikler om en kvalitativ studie om habilitering og samarbeid mellom kommunale tjenester og spesialisthelsetjenesten.
Les mer om Habilitering og samarbeid mellom kommunale tjenester og spesialisthelsetjenesten
22.08. 2024, Helsetilsynet 7/2024
Barna får ikke den habiliteringen de har behov for
Dette slås fast i en ny rapport frå Helsetilsynet 7/2024 som oppsummerer et landsomfattende tilsyn med barne og avlastningsboliger 2022-2023.
En av konklusjonene er at det er manglende kunnskap om habilitering.
Les rapporten - Det viktigaste er at barna er trygge og har det bra
Les mer om Habiliteringen i barne- og avlastningsboliger er ikke god nok
Kurstilbud
Dette er noe RHAB har jobbet mot å forbedre.
Kurset Kunnskapsbasert habilitering i kommunen ble utviklet i samarbeid med fire kommuner for nettopp å bidra til å øke kompetansen til tjenesteytere innen habilitering.
Vi oppfordrer derfor kommunene til å ta kurset i bruk!
Kurset er gratis og tilgjengelig for alle når som helst.
Nettkurs
Kunnskapsbasert habilitering i kommunen
Helsetilsynet har publisert en viktig rapport om tilsyn med barne- og avlastningsboliger (facebook RKBU)
12.08. 2024, ny metastudie juni 2024
Det finnes ingen robuste holdepunkter for å hevde at økt intervensjonsintensitet gir økte intervensjonsgevinster for barn med autisme.
I en ny publisert metaanalyse fant de ikke robuste holdepunkter for å hevde at økt intervensjonsintensitet (20-40 t/uke) gir økte intervensjonsgevinster for barn med autisme. Studien inkluderte 144 studier med til sammen 9038 barn. Til tross for funnene vil forfatterne poengtere at behandling er viktig og nyttig for disse barna.
Intervju
Her kan du høre et intervju om resultatene i studien; Intervention Amount and Outcomes for Young Autistic Children
Ikke et overraskende funn, hevder professor Geraldine Dawson i intervjuet i JAMA pediatrics.
Publikasjon
Determining Associations Between Intervention Amount and Outcomes for Young Autistic Children: A Meta-Analysis (JAMA Pediatrics)
Micheal Sandbank et al. (2024)
12.08. 2024, Fagessay tidsskriftet Fysioterapeuten
Runa Kalleson, Prosjektleder for INTERACT, OsloMet
Bør vi tenke nytt om (re)habilitering?
I forskrift om habilitering, rehabilitering og koordinator står det at formålet med (re)habilitering er at
den enkelte pasient og bruker, som har eller står i fare for å få begrensninger i sin fysiske, psykiske, kognitive eller sosiale funksjonsevne, skal gis mulighet til å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse i utdanning og arbeidsliv, sosialt og i samfunnet.
Men er det så sikkert at veien til bedre funksjon og større grad av mestring, selvstendighet og deltakelse for funksjonshindrede går gjennom (re)habiliteringstjenester slik de utøves i dag? Det er et spørsmål som jeg vil utforske nærmere i dette fagessayet.
12.08. 2024, NorCP, Sykehuset i Vestfold HF
Kurs og webinar høsten 2024
Norsk kvalitets- og oppfølgingsregister for cerebral parese (NorCP) inviterer til kurs og webinar.
Målgruppe for arangementene er samarbeidspartnere i habiliteringstjenestene for barn, unge og voksne, kommuner, helsestasjoner, samt private og offentlige institusjoner som yter habiliteringstjenester til personer med cerebral parese (CP).
Webinarene er gratis, uten påmelding og åpne for alle. Noen av kursene har en avgrenset målgruppe og/eller krever påmelding og kursavgift.
Tid
Fast tidspunkt er siste fredag i måneden kl. 12:00-13:00 med Teams som digital plattform og en fast lenke.
Kontakt
For spørsmål og innspill, send epost til norcp@ous-hf.no
Kurskalender NorCP
Høgskolen i Molde har utvidet sin søknadsfrist for Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid til 15. mai 2024.
Les mer om Videreutdanning habilitering og miljøarbeid ved Hi Molde | Søknadsfrist 15. mai
Sissel Gravråkmo - Doktorgradsprøve 3. mai ved Fakultet for medisin og helsevitenskap
Les mer om Banebrytende studier om psykisk helse hos utviklingshemmede barn og unge
04.04. 2024
Utgiver: Norsk kvalitets- og oppfølgingsregister for cerebral parese (27.03.2024)
Ny CP-retningslinje er publisert
Kunnskapsbasert retningslinje for diagnostisering og oppfølging av personer med cerebral parese
Retningslinjen beskriver oppfølging gjennom hele livsløpet, og er aktuell for fagpersoner i kommune- og spesialisthelsetjenesten, men kan også være nyttig fagpersoner innen opplæring, omsorg- og sosialtjenestene og for personer med CP og deres pårørende.
Retningslinjen er utarbeidet av NorCP og publisert på metodebok.no.
03.04. 2024, spesialishelsetjenesten.no
Det er nylig introdusert en serie på 14 videoer som samlet demonstrerer hvordan en omfattende barnenevrologisk undersøkelse utføres, med forklaringer på formålet med hver enkelt test. I videoene kan du se overlege Sean Wallace utføre undersøkelsen sammen med Olav og Jonas Wallace.
Disse informative videoene er tilgjengelige på nettsiden spesialishelsetjenesten.no, under seksjonen for spesialistutdanning i pediatri.
Videoer knyttet til barnenevrologisk undersøkelse
RegUt - Barnenevrologisk undersøkelse - Kursbygger (ihelse.net)
Vår studie utforsker forholdet mellom forventede, opplevde og målte effekter av botulinumtoksin A (BoNT-A) behandling og saltvann (placebo) i leggmusklene hos 20 barn og ungdom med cerebral parese (CP), i alderen 4-15 år, ved bruk av Gross Motor Function Classification System (GMFCS) I-II.
Forskningsartikkel fra NTNU; Rannei Sæther, Ann-Kristin Gunnes Elvrum, Siri Merete Brændvik
Les mer om artikkel fra NTNU om BoNT-A behandling til barn med cerebral parese
03.04. 2024, Barneombudet
Barneombudet har utarbeidet et e-læringskurs for å gi forvaltningen støte til å vurdere barets beste. Kurset inneholdet en modell for hvilke steg forvaltningen bør gå igjennom for å treffe best mulige beslutninger for barn.
03.04. 2024, Doktorgrad ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo
Barn med ervervet hjerneskade må følges opp individuelt over tid, i sin hverdagskontekst
Ingvil Laberg Holthe forsvarte sin doktorgradsavhandling på Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo den 23. februar. Avhandlingen har sitt utspring i Child-in-Context-Intervention på Sunnaas sykehus, kjent som CICI-studien. Det er et samarbeid mellom Sunnaas sykehus, Oslo universitetssykehus (UiO) og Statped og er den første studien i verden som inkluderer både barn, familie og skole i behandling etter ervervet hjerneskade hos barn.
01.03. 2024, Oslo universitetssykehus HF
Tilgang til psykisk helsehjelp for voksne pasienter med utviklingshemming
- En rapport med anbefalinger
Nasjonal kompetansetjeneste for utviklingshemning og psykisk helse (NKUP) har gjennom tjenesteutviklingsprosjektet «Tilgang til psykisk helsehjelp for voksne pasienter med utviklingshemming» avdekket barrierer og innhentet kunnskap om mulige tiltak for å minimere disse barrierene.
Sammen med fagpersoner fra 13 ulike helseforetak, pårørende og brukerforeninger har vi fått innsikt i barrierer og ideer til løsninger. Resultatene er samlet i en rapport med anbefalinger på nasjonalt nivå, helseregionalt nivå, helseforetaks-, enhets- og helsearbeidernivå.
Les mer om Tilgang til psykisk helsehjelp for voksne pasienter med utviklingshemming
04.03.2024
HAVO og HABU - Hva tenker du?
Habiliteringstjenesten for voksne (HAVO) og barn og unge (HABU) er på jakt etter brukernes erfaringer med tilbudet de har mottatt.
18.09. 2023
Trygge tjenesteytere gir gode tjenester
Regionalt nettverk for utfordrende atferd i Helse Midt-Norge hadde fagdag på Stjørdal
Fagdag for Habiliteringstjenestene i Trøndelag og Møre og Romsdal ble arrangert av Regionalt nettverk for utfordrende atferd på Rica Hell hotell, 12. september 2023.
Dagen inneholdt inspirerende faglige innlegg og muligheter for gode drøftinger med kollegaer i andre tjenester rundt felles erfaringer og mulige tiltak.
23.06. 2023
"Du kan heller gå tur med mattelæreren"
Barnekonvensjonen sier at barn har rett til lek og fritid. Likevel får ikke alle barn i Norge delta i aktiviteter i skolen og på fritiden. De møter på synlige og usynlige barrierer.
I Redd Barna sin nye rapport «Du kan heller gå tur med mattelæreren» (pdf) deler barn og unge med funksjonsnedsettelser sine fortellinger om inkludering versus diskriminering. Hør deres råd om hva vi kan gjøre for at alle barn skal få innfridd sin rett til lek og fritid.
Redd Barna har også utviklet nyttig undervisningsmateriell om mangfold og funksjonsvariasjon - Undervisning om inkludering og funksjonsmangfold. Her finner du ulike opplegg for elever og lærere om inkludering og funksjonsmangfold, som kan brukes for å samtale om inkludering, utenforskap, diskriminering og fordommer.
23.06. 2023
Nyttig kilde til kunnskap
Kunnskapsportalen Sjelden.no, som leveres av Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser (NKSD), har utvidet listen over sjeldne diagnoser fra 145 til nærmere 1200, inkludert nye kilder til kvalitetssikret kunnskap og kompetanse.
Les mer om Kunnskapsportal med oversikt over sjeldne diagnoser
HINE (Hammersmith Infant Neurological Examination) er en systematisk spebarnenevrologisk undersøkelse og er anbefalt for små barn som er i risiko for å utvikle cerebral parese (CP).
Det var NorCP (Norsk kvalitets- og oppfølgingsregister for CP) som ga tilbud om kurs til alle HABU-er i landet, og i HMN var det Trønderne som meldte seg.
Kurset ble holdt for barneleger og barnefysioterapeuter ved St Olavs hospital den 12.06.23 og Helse Nord-Trøndelag den 13.06.23. Kursholdere var barnelege Ulf W. Ljungblad og barnefysioterapeut/MSc Henriette Paulsen fra Sykehuset Vestfold.
Kurset var praktisk, med besøk av 6 babyer på hvert sted, slik at deltakerne fikk øvd så på gjennomføring av undersøkelsen.
19.06. 2023, Universitetsforlaget
Hvorfor blir ofte ikke mennesker som er i risiko for å begå straffbare handlinger, gitt hjelp i tide? Hvorfor kan personer med kognitive funksjonsnedsettelser tilstå en handling de ikke har begått? Og hvilken innvirkning kan de profesjonelle aktørenes forutinntatthet om funksjonshemmede ha i en straffesak?
Boken handler om hvordan funksjonshemmede som er mistenkt for et straffbart forhold, blir møtt av strafferettspleien.
Personer med utviklingshemming møter strafferettspleien på ulike måter. Noen er offer for kriminelle handlinger. Noen har begått kriminelle handlinger eller er mistenkte for dette. Noen tilstår handlinger de ikke har begått.
I denne boken får vi presentert ulike perspektiver på utfordringene utviklingshemmede og strafferettspleien har i slike saker.
Les mer om boken - Skyldig? Ny bok om utviklingshemmedes møte med strafferettspleien (Stiftelsen SOR)
Redaktør og medforfattere
Nina Christine Dahl er redaktør for boken. Hun har invitert en rekke fagfolk og forskere fra ulike fagfelt, eksempelvis politi, helsetjenester, tvungen omsorg og akademia, til å belyse rettssikkerhetsutfordringene som boken så tydelig får frem. Bidragsytere er Ray Bull, Bernt Barstad, Robert Envik, Eireen Finden, Veerle Garrels, Kristina Kepinska Jakobsen, Patrick Kermit, Odd Morten Mjøen, Karianne Moen, Stian Slotnes Larsen, Svein Øverland, Thea Myrvang, Terje Olsen, Linn Løvlie Slette, Dagfinn Sørensen, Erik Søndenaa og Tone Hee Åker.
Blant disse bidragsytere er Patrick Kermit, Odd Morten Mjøen og Erik Søndenaa ansatt hos oss ved Institutt for psykisk helse, NTNU.
Kjøpe boken?
Boken kan kjøpes hos Universitetsforlaget: Skyldig? Funksjonshemmedes møte med strafferettspleien
I mai 2023 presenterte Likestillings- og mangfoldsutvalget rapporten sin til Kultur- og likestillingsdepartementet. Rapporten handlet om rettighetene til funksjonshindrede.
NOU 2023:13 rapport ble nylig publisert
På høy tid - Realisering av funksjonshindredes rettigheter
Dette er en offentlig utredning av rettighetssituasjonen for funksjonshindrede i Norge, med anbefalte tiltak for å styrke rettighetene til personer med funksjonshindringer. Rapporten er viktig lesning for oss som jobber med og for tjenester for funksjonshindrede.
NOU rapporten
NOU 2023:13: På høy tid — Realisering av funksjonshindredes rettigheter
Hovedbudskapet
I alt for lang tid har funksjonshindrede i Norge ikke har fått oppfylt sine rettigheter. Vi må gjøre mer for å sikre at funksjonshindrede kan leve et godt, trygt liv, og oppleve reell likestilling. I rapporten brukes ordet "funksjonshindrede", som understreker at det er samfunnet som skaper hindringer, ikke personene selv.
Lettlest versjon av NOU-en
Her kan du lese den lettleste versjonen av rapporten, en utmerket ressurs som viser verdien av klarspråk og universell utforming. Tilgjengelig, lett å forstå og gir god oversikt.
Lettlest versjon av NOU 2023:13: På høy tid — Realisering av funksjonshindredes rettigheter
Regionsenter for habiliteringstjenesten for barn og unge (RHABU) har publisert en behandlingslinje for forebygging og behandling av utfordrende atferd.
Grunnleggende kvalitetsindikatorer for et slikt dokument synes å være oppfylt. Det ble publisert i 2023, og ligger under Oslo universitetssykehus. Dokumentet er utgitt av Regionsenter for habiliteringstjenesten for barn og unge (RHABU). Behandlingslinjen presenterer og viser til forskning på feltet når den kommer med anbefalinger.
Boka Promoting Physical Activity and Fitness: Supporting Individuals with Childhood-Onset Disabilities (Mac Keith Press) endelig her. NorCPs Reidun Jahnsen er redaktør sammen med Désirée B. Maltais fra Canada.
Boka presenterer kunnskap om betydningen av fysisk aktivitet og hvordan man kan være fysisk aktiv til tross for sine funksjonsnedsettelser. Nyttig bok både for brukere, hjelpere og fagpersoner.
Les mer om boka (Norcp facebook )
08.03.2023, Helsedirektoratet
Habilitering i spesialisthelsetjenesten 2017–2021
Rapporten undersøker habiliteringsaktivitet i spesialisthelsetjenesten i femårsperioden 2017–2021. Analysen viser utvikling over tid og geografiske forskjeller i habiliteringstilbudet, for pasienter under 18 år og for voksne.
Noen hovedfunn oppsummert i dette sammendraget
Les mer i rapport om Habilitering i spesialisthelsetjenesten 2017–2021
20.12. 2022, Oslo universitetssykehus HF
God psykisk helse for alle - psykiske lidelser hos barn og unge med autisme eller utviklingshemming
RHABU har sammen med RBUP Øst og Sør og flere fagfolk utarbeidet en rapport som beskriver utredning og behandling av psykiske lidelser hos barn og unge med intellektuell funksjonsnedsettelse og/eller autisme.
Lenger ned finner du lenke til rapporten og til kursoversikten til RBUP som inneholder flere aktuelle kurs om tema som tas opp i rapporten.
Les mer om Psykisk helse hos barn og unge med intellektuell funksjonsnedsettelse og/eller autisme
20.12. 2022, Helse Sør-Øst RHF
Det digitale oversettelsesverktøyet Care To Translate er nå klart til å tas i bruk av alle helseforetakene i regionen.
Les mer om Oversettelsesverktøy styrker pasientkommunikasjonen
07.12.2022, COVHAB
Arbeidet du i habiliteringstjenesten under COVID-19 pandemien?
Vi søker: Ansatte i habiliteringstjenesten til et fokusgruppeintervju
I studien COVHAB ønsker vi å undersøke hvordan COVID-19 pandemien påvirket habiliteringstjenesten. Hvis du blir med i studien blir du spurt om hvordan COVID-19 pandemien påvirket arbeidshverdagen og din psykiske helse, hvordan dere tilpasset arbeidet, og om inspill til hvordan man kan forbedre tjenestene.
- Intervjuet tar ca 90-minutter, og gjennomføres på zoom.
- Det er 8-10 deltakere i hver gruppe
- Vil du delta? Bruk QR-koden til høyre eller gå til: https://nettskjema.no/a/289169
Om du har spørsmål til studien kontakt oss, epost: oha@frambu.no
19.09.2022, Ny veileder fra Helsedirektoratet
Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier
For å styrke oppfølgingen av utsatte barn, unge og deres familier vedtok Stortinget nye bestemmelser om samarbeid, samordning, barnekoordinator og individuell plan. Utdanningsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Arbeids- og velferdsdirektoratet og Helsedirektoratet har hatt felles oppdrag om å utarbeide veilederen.
Les mer om Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier
RHAB, 16.09. 2022
Kurset er for deg som er nyansatt, vikar eller uten fagutdanning. Faglærte med behov for å oppdatere kunnskap, vil også ha nytte av kurset. Kurset er aktuelt for alle som er interessert i habilitering - for eksempel pårørende, pasienter, studenter og fagpersoner.
E-læringen er utviklet som et åpent nettkurs, gratis og tilgjengelig for alle.
Les mer om det nye nettkurset Kunnskapsbasert habilitering i kommunen
Video fra lanseringen av det nye e-lærings kurset. NTNU Institutt for psykisk helse, 29.09.2022
Blogg NTNU Medisin og helse
NAKU, Institutt for psykisk helse, 9. september 2022
1. og 5. september 2022 – Historiske dager i Norge
Torsdag 1. og mandag 5. september var det åpning av høgskole/universitetsstudiet Menneskerettigheter og hverdagsliv for personer med utviklingshemming i henholdsvis Stavanger og i Oslo. Det er totalt 12 studenter som er tatt opp til studiet, som er samlingsbasert. Det vil gå over to semester og tilsvarer 30 studiepoeng.
Les mer om 1. og 5.september 2022 – historiske dager i Norge
Gyldendal, 20.06. 2022
Ny bok om autisme og mental helse
I den nye boken forteller fagfolk hvordan ulike psykiske lidelser arter seg hos mennesker med autisme, og hva man må vite for å kunne gi god behandling. Redaktør for boken er Sissel Berge Helverschou, NevSom.
Boken retter seg mot helsepersonell og andre interesserte. Den gir bred kunnskap i et område der det tidligere er skrevet lite på norsk.
Les mer om boken hos Gyldendal, der du også kan bestille den både som pocket eller e-bok.
Hese Fonna, 20.06. 2022
Ninjakoll er ein læremodell for å gi ungdommar med utviklingshemming kunnskapar om seg sjølv og dermed få superkontroll.
Å få meir kunnskap om eigen funksjonsnedsetting kan dei bedre handtere ulike situasjonar i kvardagen.
Video
Det er laga tre videoar. Dei er opprinneleg på svensk, men er dubba til norsk. Videoane er laga av den svenske forskingsstiftelse ALA, som er ein del av FUB.
07.06. 2022
Fysioterapi til barn og unge
Innen fysioterapi til barn og unge finnes ulike tilnærminger.
I en systematisk oversiktsartikkel benyttes en trafikklysmodell, som kategoriserer tiltakene (Novak et al. 2019). Anbefalte tiltak, grønt lys, inkluderer en «child initiated problem-solving tilnærming, helst uten «touch» fra terapeuten. I denne artikkelen kan du lese om betydningen av «terapeutisk touch», sett i lys av ulike teoretiske perspektiv.
Artikkel
Frontiers, Interventions for Rehabilitation, 31 May 2022
Les mer om The Significance of Touch in Pediatric Physiotherapy
Abstract
Change in theoretical framework over the last decades and recent research in pediatric physiotherapy, has created a debate surrounding therapeutic touch.
- What is the role of or is there a need for handling and hands-on facilitated guidance (facilitation)?
- Does it limit and/or interfere with children's learning and development?
It is frequently argued that therapeutic touch represents a passive and/or static approach that restricts disabled children's participation during interaction and activity in clinical encounters leading to decreased home, school and community participation. Touch may even appear as coercive and controlling. In this context, therapeutic touch is largely associated with physical hands-on activities.
However, therapeutic touch can also be understood as an intersubjective phenomenon that arises from a deep connection between movement, perception, and action. We believe the significance of therapeutic touch and its impact on physiotherapy for children has not been considered from this broader, holistic perspective.
In this theoretical paper, we will apply enactive concepts of embodiment, sensory-motor agency, coordination, and emergence to explore the concept and importance of touch in physiotherapists‘ clinical face-to face encounters with children. We will frame the discussion within the context of the typical sensorimotor development of children from the fetal stage to birth on and into adulthood. Moreover, we will rely on biological, physiological, and phenomenological insights to provide an extended understanding of the importance of touch and the significance of touch in clinical practice.
21.03. 2022
Veileder om autisme fra spe-/småbarn til voksenliv
Artikkelen oppsummerer kunnskap om autisme hva gjelder identifisering, diagnostisering, og behandling. Veilederen beskriver hele livsløpet – fra spe-/småbarn til voksenliv.
Artikkel | Article
Fuentes, J., Hervàs, A., & Howlin, P. (2020), European Child & Adolescent Psychiatry, 30, 961-984
Published 14 july 2020). Doi: 10.1007/s00787-020-01587-4
Abstract
Across Europe, there is increased awareness of the frequency and importance of autism spectrum disorder (ASD), which is now recognised not only as a childhood disorder but as a heterogeneous, neurodevelopmental condition that persists throughout life. Services for individuals with autism and their families vary widely, but in most European countries, provision is limited. In 2018, European Society of Child and Adolescent Psychiatry (ESCAP) identified the need for a Practice Guidance document that would help to improve knowledge and practice, especially for individuals in underserviced areas. The present document, prepared by the ASD Working Party and endorsed by the ESCAP Board on October 3, 2019, summarises current information on autism and focuses on ways of detecting, diagnosing, and treating this condition.
1. mars 2022
Rapport om familier til barn og unge med habiliteringsbehov
Barn og unge med sammensatte behov
Livshendelsen - Alvorlig sykt barn | Sluttrapport StimuLab 2021
Nedsatt livskvalitet for familier med alvorlig syke barn
En undersøkelse gjennomført av Helsedirektoratet, viser at barn med sammensatte behov og deres foreldre, opplever sterkt nedsatt livskvalitet.
Les mer om Nedsatt livskvalitet for familier med alvorlig syke barn (Dagens Medisin 24.02.2022)
Fagblogg NTNU medisin og helse
Kontakt
Om oss
Adresse
RHAB, RKBU Midt-Norge,
Institutt for psykisk helse, 7491 Trondheim
Besøksadresse
Klostergata 46, 3. etasje
Henvendelser
Fagleg støtte for deg som jobbar med den psykiske helsa til barn og unge - Kurskalender
Du er velkomen til å abonnére på vårt nyhetsbrev og motta aktuelt fra oss